• شنبه / ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۲:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99123022382

مهمترین رویدادهای زیارت و گردشگری خراسان رضوی در سال ۹۹

مهمترین رویدادهای زیارت و گردشگری خراسان رضوی در سال ۹۹

ایسنا/خراسان رضوی در سال ۹۹ شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی در حوزه گردشگری و زیارت بوده‌ایم. خراسان رضوی نیز به دلیل موقعیت گردشگری و زائرپذیر خود، هرساله بخش زیادی از اخبار و رویدادهای این حوزه را به خود اختصاص می‌دهد.

آنچه در این گزارش می‌خوانید، تنها بخش کوچکی از رویدادها و مهمترین اخبار حوزه گردشگری و زیارت در خراسان رضوی است که ایسنا در سال ۹۹ روایتگر آن بوده و بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفته است.

«فروردین»

 سال ۹۹ که از ابتدا با شیوع ویروس کرونا همراه شده بود، اتفاقات و تصمیمات مهمی را در همه حوزه ها از جمله زیارت و گردشگری خراسان رضوی رقم زد که می توان گفت مهمترین و بی سابقه ترین اتفاق و  تصمیم محدودیت زیارت حرم مطهر رضوی بود که تولیت آستان قدس رضوی از آن به عنوان نوشیدن جام زهر یاد کرد.

تصمیم محدودیت زیارت همچون نوشیدن جام زهر بود

تولیت آستان قدس رضوی محدودیت موقت در زیارت را همزمان با شیوع ویروس کرونا، تصمیمی تلخ و دشوار دانست و این کار را همچون نوشیدن جام زهر تصویر کرد.

ثبت ۸۷ اثر میراث فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران

مدیر ثبت میراث فرهنگی خراسان رضوی از ثبت ۸۷ اثر میراث فرهنگی استان در فهرست ملی ایران خبر داد.

انجام بیش از۱۷۰۰ بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری خراسان رضوی

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از انجام ۱۷۷۱ بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری خراسان رضوی طی ایام نوروز ۹۹ خبر داد.

کاهش ۹۰ درصدی ورود و خروج مسافر از طریق پایانه امام رضا(ع) در فروردین‌ماه

مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری مشهد از کاهش ۹۰ درصدی ورود و خروج مسافر از طریق پایانه امام رضا(ع) در فروردین ماه ۹۹ خبر داد.

«اردیبهشت»

ثبت ملی ۱۳ میراث ناملموس به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد

علی‌اصغر مونسان؛ وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی طی نامه‌ای ثبت ملی ۱۳ میراث ناملموس را به استاندار خراسان رضوی ابلاغ کرد.

مرمت گنجینه‌ معماری بارگاه امام رضا(ع) در بازه زمانی ممنوعیت تردد زائران

محمد کاظم ملازم‌الحسینی؛ مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم رضوی به تشریح اقدامات صورت‌گرفته در خصوص مرمت گنجینه‌های معماری و هنری بارگاه امام هشتم در دوران محدودیت و ممنوعیت تردد زائران در حرم رضوی پرداخت.

کنگ ۳۰۰۰ ساله در معرض نابودی است؟

پس از این که در بهمن‌ماه سال گذشته گزارش‌های مردمی به ایسنا خبر از احتمال تخریب بخشی از روستای کنگ بر اساس طرح هادی را می‌داد، در نهایت پیگیری‌های اهالی و دوست‌داران میراث فرهنگی منجر به توقف تخریب بافت تاریخی این روستا شد.

۵۹ میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری خارجی گردشگری خراسان رضوی از ابتداء دولت دوازدهم

احمد دیناری؛ معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی حجم سرمایه‌گذاری خارجی گردشگری خراسان رضوی از ابتداء دولت دوازدهم را ۵۹ میلیون دلار اعلام کرد.

دوران قرنطینه در حرم مطهر رضوی چگونه گذشت؟

کمتر از دو ماه از بسته شدن درب‌های حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به روی زائران این بارگاه نورانی می‌گذشت و عاشقان و محبان این امام رئوف در این مدت هر روز با رصد لحظه‌ به ‌لحظه اخبار، منتظر بازگشت وضعیت به شرایط عادی و بازگشایی حرم منور رضوی به روی زائران بودند. این در حالی بود که آستان قدس رضوی از فرصت بسته بودن درب‌ها و نبود زائران استفاده کرد و اقدامات گسترده‌ای در خصوص ضدعفونی، ترمیم و زیباسازی اماکن متبرکه انجام داد.

«خرداد»

ثبت ملی روستای «کنگ» مورد تایید قرار گرفت

مرجان اکبری؛ معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت ملی روستای کنگ که مورد تایید شورای ثبت ملی ایران قرار گرفت، خبر داد.

صادرات ۱۱ میلیون دلار صنایع دستی از خراسان رضوی

ابوالفضل مکرمی‌فر؛ مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی از صادرات صنایع دستی خراسان رضوی به ارزش ۱۱ میلیون و ۱۵۴ هزار دلار طی سال گذشته خبر داد.

کرونا ضربه آخر را به بازار پرچالش گردشگری مشهد وارد کرده است

مسعود اعلم صمیمی؛ مدیر مرکز خدمات تخصصی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی از چالش طولانی مدت بازار گردشگری مشهد خبر داد و معتقد بود که کرونا ضربه آخر را به بدنه گردشگری مشهد وارد کرده است.

«تیر»

ثبت ملی ۲۶ اثر تاریخی‌ فرهنگی غیر منقول از خراسان رضوی

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی گفت: ۲۶ اثر تاریخی‌ فرهنگی غیر منقول از خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و ۱۷ اثر تاریخی‌ فرهنگی از این استان و ۲ اثر نیز از  کردستان، واجد ارزش شناخته شد.

سدهای خراسان رضوی به پهنه‌های گردشگری تبدیل می‌شود

ابوالفضل مکرمی‌فر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی از تبدیل سدها و بندهای استان به فضاها و تاسیسات گردشگری خبر داد.

تحولات شگرف حفظ و احیاء توس نیازمند تداوم است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در یادداشتی با بیان این که آبادانی توس، احیاء فرمایش مقام معظم رهبری است، به تشریح فعالیت‌های صورت‌گرفته در جهت احیاء این منطقه تاریخی در سال‌های اخیر پرداخت.

«مرداد»

اهداء گواهینامه ثبت جهانی دوتار به استاد «عثمان محمدپرست»

ابوالفضل مکرمی‌فر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از اهداء نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگاشته شده،  به استاد عثمان محمدپرست خبر داد.

اتمام عملیات مرمتی دروازه رودبار توس تا پایان سال جاری

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس از اتمام عملیات مرمتی دروازه رودبار و ساماندهی مسیر دسترسی به ارگ کهن‌دژ توس تا پایان سال جاری خبر داد.

تاسیسات گردشگری؛ رتبه اول زیان‌های مالی کرونایی در ایران و جهان

احمد دیناری؛ معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: می‌توان تأسیسات گردشگری در حال ساخت و در حال فعالیت را رتبه یک تعطیلی و ضرر و زیان‌های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان، ایران و خراسان رضوی دانست.

خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی کرونا به هتل‌های مشهد

امیر سزاوار؛ رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی از خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی به هتل‌های مشهد ۶ ماه پس از شیوع کرونا در کشور خبر داد.

 آغاز فصل دوم مرمت و احیاء بازار تاریخی سرشور مشهد

ابوالفضل مکرمی‌فر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از آغاز فصل دوم مرمت و دیگر اقدامات احیاء بازار سرشور به همت شهرداری با همکاری و نظارت میراث فرهنگی خبر داد.

«شهریور»

موزه‌ها درآمد خود را از دست داده‌اند

محمدرضا پهلوان؛ رئیس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از کاهش ۸۰ درصدی بازدید از موزه ها در دوران کرونا خبر داد که همزمان باعث کاهش درآمد موزه‌ها شده است.

ثبت زیارت رضوی در فهرست میراث معنوی ایران

ابوالفضل مکرمی‌فر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ثبت موضوع «زیارت رضوی» با همکاری آستان قدس رضوی در فهرست میراث فرهنگی معنوی ملی ایران خبر داد.

اختصاص ۱۰ میلیارد ریال به بهسازی و آزادسازی حریم آسبادهای نشتیفان

محمد رکنی؛ مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال به بهسازی محیط و آزادسازی حریم آسبادهای نشتیفان خواف در استان خراسان رضوی خبر داد.

«مهر»

رعایت اخلاق کسب‌وکار ضامن رونق اقتصاد زیارت

سعید خدیوی؛ عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا از رعایت اخلاق کسب‌وکار که ضامن رونق اقتصاد زیارت بوده، صحبت کرد.

هدف سند توسعه راهبردی گردشگری چیست؟

دکتر مژگان ثابت‌تیموری؛ عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی از بهبود شرایط توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران توسط سند توسعه راهبردی گردشگری کشوری خبر داد. این سند در ۱۶ شهریور ماه ابلاغ و برای تمامی دستگاه‌ها و بخش خصوصی ارسال شده است.

بخشی از مسیر روضه منوره حرم مطهر رضوی بازگشایی شد

محمد توکلی؛ معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در تاریخ ۲۲ مهر ماه از بازگشایی بخشی از مسیر روضه منوره خبر داد که با توجه به درخواست‌های روزافزون زائران، پس از بازدیدهای مکرر مسئولان محترم وزارت بهداشت و انجام نمونه‌گیری‌های متعدد، اتفاق افتاد.

کاهش میزان سفر به مشهد در تابستان ۹۹

در گزارش نوروزی «مسیریاب نشان»، سفرهای نوروز ۹۹ از نوروز ۹۸ حدود ۷۰ درصد کمتر بوده‌اند، تحلیل این مسیریاب حکایت از آن دارد که در کل تابستان ۹۹ در مقایسه با تابستان ۹۸، سفرها ۴۴ درصد کمتر شد.

"رویدادسازی"‌ و جذب گردشگر در روستا

مسعود اعلم ‌صمیمی؛ مدیر مرکز خدمات تخصصی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی گردشگری گفت، «رویدادها» به عنوان جاذبه مکمل به رونق گردشگری در هر فضایی کمک می‌کنند.

«آبان»

وجوه فرهنگی مشترک بین ایران و ترکیه در ماندگاری گردشگر موثر واقع می‌شود

ابوالفضل مکرمی‌فر؛ مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی جنبه‌های فرهنگی، تاریخی و مذهبی مشترک بین دو کشور ایران و ترکیه را عاملی موثر در افزایش ماندگاری گردشگر در استان خراسان و به خصوص مشهد معرفی کرد.

حرم رضوی، تجلی‌گاه نمادها

رجبعلی لباف‌خانیکی، پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی معتقد است که حرم مطهر رضوی را باید تجلی‌گاه نمادها به حساب آورد؛ نمادهایی که می‌توانند شئون زندگی انسان را تجلی بخشند و تعریف و توجیه کنند.

افزایش ۳۰ درصدی نرخ واحدهای اقامتی بی‌معنی است

امیر سزاوار؛ رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی افزایش ۳۰ درصدی نرخ واحدهای اقامتی برای جبران خسارات با توجه به تورم یک سال گذشته کشور را بی‌معنی خواند.

ایران مقصد گردشگری ارزان و فرصتی برای احیاء اقتصاد ملی است

یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در یادداشتی ایران را با توجه به تفاوت نرخ دلار و ریال مقصدی ارزان برای گردشگری معرفی کرد و در ادامه ثابت کرد که مقصد گردشگری ارزان‌قیمت می‌تواند به فرصتی بی‌بدیل برای اقتصاد کشور تبدیل شود.

«آذر»

توسعه آرامگاه فردوسی ۹۰ میلیاردتومان هزینه خواهد داشت

علی‌اصغر مونسان؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از هزینه کرد ۹۰ میلیارد تومانی توسعه آرامگاه خبر داد.

خسارت بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریالی کرونا به تاسیسات گردشگری خراسان رضوی

محمدصادق براتی؛ معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از خسارت ۳۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریالی وارد شده به تاسیسات گردشگری استان خراسان خراسان از ابتداء اسفند ۹۸ تا پایان آبان ماه سال جاری خبر داد.

قطار خواف- هرات با دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد

راه‌آهن خواف و هرات با دستور دو رئیس‌جمهور ایران و افغانستان در آذر ماه ۹۹ افتتاح شد.

گردشگری صنعتی خلاقیت محور است

فرید جواهرزاده؛ رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران، گردشگری را صنعتی خلاق معرفی کرده و معتقد بود که صنعت گردشگری بدون خلاقیت و استفاده از ظرفیت‌های علمی پیش نخواهد رفت.

۲۲۱۷ خودرو در مبادی ورودی مشهد تذکر لسانی دریافت کردند

سرهنگ حسین میش‌مست؛ جانشین رئیس پلیس راه خراسان‌رضوی از دریافت تذکر لسانی ۲۲۱۷ دستگاه خودرو در تاریخ یکم آذر ماه همزمان با اولین روز از اجرای طرح محدودیت تردد در کشور خبر داد.

«دی»

ضرورت تعریف و ثبت حریم حفاظتی، کاربردی و بصری برای جاده ابریشم

هادی میرزایی؛ مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور در بازدید از آثار تاریخی مشهد بر ضرورت تعریف و ثبت حریم حفاظتی، کاربردی و بصیری برای جاده تاریخی ابریشم تأکید کرد.

تاسیسات گردشگری خراسان رضوی ۳۰۰۰ میلیارد تومان بر اثر کرونا متضرر شد

احمد دیناری؛ معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ضرر و زیان ۳۰۰۰ میلیارد تومانی به تاسیسات گردشگری استان خبر داد.

ارتقاء فرهنگ میزبانی از سیاست‌های کلان خراسان رضوی است

محمدصادق براتی؛ معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ارتقاء فرهنگ میزبانی را یکی از سیاست‌های کلان معاونت زیارت و دستگاه‌های حاکمیتی استان معرفی کرد که در چند سال اخیر با برنامه‎ریزی‌های انجام شده اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است.

مسیر دسترسی به روضه منوره حرم مطهر رضوی بازگشایی شد

مسیر دسترسی به روضه منوره حرم مطهر پس از ۱۰ ماه تعطیلی در ۶ دی ماه بر روی زائران امام‌رضا(ع) گشوده شد.

«بهمن»

حمایت‌های کاغذی از صنعت گردشگری

مجید فرقانی؛ سخنگوی انجمن صنفی دفاتر و خدمات مسافرتی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا از اینکه طرح‌ها تنها بر روی کاغذ به تصویب می‌رسند و در عمل حمایتی که از مسولین انتظار می‌رود دیده نمی‌شود ابراز تاسف کرد.

تعطیلی ۱۷۰۰ واحد گردشگری خراسان رضوی

یوسف بیدخوری؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از تعطیلی ۱۷۰۰ واحد گردشگری خراسان رضوی همزمان با شیوع کرونا در استان خبر داد.

آغاز تولید انبوه کیت تشخیص کرونا توسط آستان قدس رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ۱۵ بهمن ماه از تولید انبوه کیت تشخیص مولکولی ویروس کووید-۱۹ توسط گروه شرکت‌های دارویی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی خبر داد.

محدودیتی برای فعالیت‌های گردشگری در خراسان‌ رضوی وجود ندارد

محمدصادق براتی؛ معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان ‌رضوی از فعالیت تمام مشاغل و کسب‌وکارهای گردشگری و برگزاری تورها از ۴ بهمن ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون محدودیت در خراسان‌ رضوی خبر داد.

«اسفند»

پروتکل‌های بهداشتی حرم رضوی در نوروز تشدید می‌شود

حجت‌السلام والمسلمین احمد مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی در خصوص انجام یا اجرا نشدن سفرهای نوروزی تاکید داشت که تمام هموطنان پیرو مصوبات ستاد ملی کرونا باشند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و همچنین دستگاه‌های اجرایی مرتبط با زائران نیز باید آمادگی و پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند.

زائران برای سفر به مشهد برنامه‌ریزی نکنند

محمدصادق براتی؛ معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از مردم و زائران تقاضا کرد که برای سفر در ایام نوروز به مشهد برنامه‌ریزی نکنند.

کاهش ۸۰ درصدی گردشگران سلامت مشهد در سال ۹۹

دکتر محمداسماعیل خیامی؛ مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کاهش ۸۰ درصدی گردشگران سلامت مشهد در سال ۹۹ خبر داد. به دلیل شیوع کرونا و ممانعت از صدور روادید به کشور تعداد ۲۲ هزار بیمار گردشگری سال ۹۸ به حدود ۴۰۰۰ نفر تنزل داشته است.

جان مردم یا جان گردشگری؟

ایسنا در گزارشی به بلاتکلیفی وضعیت سفرهای نوروزی به مشهد پرداخت و در همین راستا خبرنگار این خبرگزاری با حضور در خیابان‌های اطراف حرم مطهر و با هدف اطلاع از شرایط کاسبان مشهدی در شرایط نبود مسافر و زائر با تعدادی از کاسبان و همچنین متولیان گردشگری استان گفت‌وگو کرده تا از خواسته‌های افرادی که زندگی و شغلشان با سفر و تصمیمات مسئولان ستاد کرونا رابطه‌ای مستقیم دارد مطلع شود.

برنامه‌های سفر با تورهای گردشگری هم‌راستا با برنامه‌های ستاد ملی کرونا است

ولی تیموری؛ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که اگر مردم بخواهند از طریق زنجیره ایمن خدمات سفر کنند هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی نخواهند داشت؛ چرا که برنامه‌های تورهای گردشگری و خدمات ایمن هم‌راستا با برنامه‌های ستاد ملی کرونا است.

مشکلات گردشگری مشهد ریشه در نابسامانی متولیان این صنعت دارد

مهدی آجیلیان؛ مدیرعامل جامعه حرفه‌ای هتل‌آپارتمان‌های خراسان رضوی پس از استعفا عدم وجود برنامه، چشم‌انداز و سیاست‌گذاری در حوزه گردشگری شهر مشهد را مسبب بروز مشکلات و مسائل زیادی در صنعت گردشگری خراسان رضوی و شهر مشهد معرفی کرد.

تمهیدات کرونایی سفر به مشهد در نوروز ۱۴۰۰

ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این خبر با اشاره به اینکه اقامت مسافران و گردشگران باید در واحدهای اقامتی صورت گیرد، شرایط و روند دریافت مجوز ورود به مقاصد گردشگری را تشریح کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha