• سه‌شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۸:۵۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99122620422
  • خبرنگار : 50210

ممنوعیت ناگهانی صادرات یک کالا، چالش جدی صادرکنندگان

ممنوعیت ناگهانی صادرات یک کالا، چالش جدی صادرکنندگان

ایسنا/مرکزی رییس اتاق بازرگانی اراک گفت: ممنوع شدن ناگهانی صادرات یک کالا چالش و مشکل بزرگی برای صادرکنندگان به شمار می رود.

ناصر بیکی ۲۶ اسفندماه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی در سال ۱۳۹۹ با اشاره به اینکه همواره در روز صادرات از صادرکنندگان نمونه تجلیل می شد، اما امسال به دلیل بیماری کووید ۱۹ مراسم به پایان سال موکول شد، افزود: در ۱۱ ماهه سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم ها، صادرات کشور ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و باید صادرکنندگان برای جبران این کمبود در سال آتی تلاش بیشتری داشته باشند.

وی افزود: صادرات کالای غیرنفتی در استان مرکزی در سال ۱۳۹۸، ۱۸۰۰ تن و بالغ بر ۹۸۷ میلیون دلار بوده است که به ۸۳ کشور انجام گرفت و ۹۴ درصد آن به همسایگان ایران صورت گرفت، در سال جاری نیز ۹۰ درصد صادرات به ۴ کشور همسایه شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان انجام گرفت.

بیکی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه نخست امسال صادرات کشور ۲۸ میلیارد دلار بوده است که در استان مرکزی این رقم به ۹۲۷ تن به ارزش ۵۵۳ میلیون دلار رسید، سهم استان مرکزی از صادرات غیرنفتی کشور را ۱.۸ درصد عنوان کرد.

وی ارزش کالاهای صادراتی در استان مرکزی به ازای هر تن را ۵۶۴.۲ دلار برشمرد و گفت: این رقم  نشان می دهد خام فروشی در استان مرکزی نسبت به استان های دیگر و سنوات گذشته کمتر است و اگر تعاملات با همسایگان بیشتر شود می توان صادرات بیشتری را به ثبت رساند.

رییس اتاق بازرگانی اراک با بیان اینکه اگر سیاست های کلان کشور در جهت کمک به صادرات باشد میزان صادرات بیشتر خواهد بود، گفت: با اصلاح بخشنامه های بانک مرکزی و رفع مشکلات در امر بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور می توان رقم و میزان صادرات را ارتقا بخشید.

وی با اشاره به قرارداد اوراسیا به عنوان یک فرصت طلایی است، گفت: اگر بخش خصوصی بتواند فرصت را شکار کند با کمک بخش دولتی حتما می توان موفق بود، اما نگرانیم، در سال جاری بخشنامه های ناگهانی، تصمیمات نادرست ارزی و عدم درک صحیح از صادرات و موقعیت صادرات تاثیر سوء و غیرقابل اغماضی در چرخه اقتصادی کشور داشت. تصمیمات اتخاذ شده در حوزه ارزی نتایجی قابل پیش بینی داشت و همچنان دولت از عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی ناراضی است.

بیکی تصریح کرد: صادرکنندگان هیچ امتیازی برای این حجم زحمت خود دریافت نمی کنند، در حالی که دیگر کشور ها امتیازات بسیاری برای صادرکنندگان قائلند و اگر یارانه ای به صادرات تعلق گیرد، قطعا موثر خواهد بود، اما این موضوع به گوش کسی نمی رسد ولی همواره از صادرکنندگان انتظار می رود که تعهدات خود را به درستی انجام دهد.

وی گفت: مشکلات صادرات کنندگان ناشی از استفاده از کارت های بازرگانی اجاره ای است که عده ای برای صادرات کارت هایی به خدمت می گیرند و تعهداتی که بازرگانان واقعی دارند به دوش نمی گیرند و با صادرکنندگان رقابت می کنند. از طرفی ما صادرکنندگان هیچ گاه به دنبال برندسازی نرفتیم اما در این بین حامی هم نداشتیم.

بیکی افزود: ممنوع شدن ناگهانی صادرات یک کالا یکی از مشکلات بزرگ صادرکنندگان است و این امر بازار صادرکننده را از بین می برد، لازم است که دولت برای شرکت هایی که زیان می بینند امتیازاتی در نظر بگیرد.

رییس اتاق بازرگانی اراک با بیان اینکه دولت ها و مسئولین تاحدودی به اهمیت صادرات غیرنفتی پی برده اند و امیدواریم صادرات نفتی که ۷۰ درصد تجارت کشور را تشکیل می داد، مجددا رونق یابد، اما نباید سایه خود را بر سر صادرات غیرنفتی بیندازد، افزود: در سال جهش تولید تولیدکنندگان و صادرکنندگان اجازه خاموش شدن چرخ تولید را ندادند، اما انتظار دارند که دولت نیز حمایت لازم را از تولید و صادرات را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه حامد امینی مدیرعامل شرکت صلا و محمدرضا جعفری تولیدکننده لوازم خانگی و حمیدی فر مدیرعامل شرکت کمباین سازی در استان مشکلات و مطالبات صادرکنندگان را مطرح کردند و از ۲۴ صادرکننده برتر استان مرکزی تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha