• سه‌شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99122620120
  • خبرنگار : 50081

انجام دو طرح پژوهشی امید اجتماعی و سواد زیست‌محیطی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی

انجام دو طرح پژوهشی امید اجتماعی و سواد زیست‌محیطی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر پژوهشی مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد گفت: در سال ۱۳۹۹ دو طرح پژوهشی امید اجتماعی و سواد زیست‌محیطی در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد انجام شد.

دکتر سعید شریعتی مزینانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از زمان ما در سال جاری صرف دو طرح پژوهشی شد که در حوزه مباحث حاشیه نشینی در مشهد و دیگری در حوزه آگاهی زیست محیطی شهروندان مشهد بود. طرح مربوط به حاشیه نشینی با عنوان امید اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای انجام شده و به صورت یک کار مطالعاتی میدانی با این هدف که مشاهده کنیم مفهوم امید اجتماعی در شهر مشهد و مناطق حاشیه‌ای چه وضعیتی دارد و سپس طراحی اقداماتی برای تقویت امید به عنوان نیروی حیاتی هر جامعه‌ای صورت گرفت. 

وی افزود: طبیعتا فعالیت در مناطق حاشیه‌ای مسائل و مشکلات خاص خود را دارد و ارتباط برقرار کردن با ساکنان آن مناطق به لحاظ اجتماعی، فرهنگی وگفت‌وگو دارای مشکلاتی است و دسترسی به افراد که پراکنده هستند، مشکلاتی را برای ما فراهم کرد. اما به هر حال مسئله کلیدی انجام این طرح، امید و پیشنهاد اقداماتی است که در محدوده آن‌ها اگر چه به شکل محدود اما می تواند به ارتقای امید آن‌ها کمک کند. زیرا امید متاثر از تنوعی از عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی اعتقادی است و ترکیب آن‌ها وضع امید در جامعه‌ای را شکل می دهد. 

وی عنوان کرد: ما سعی کردیم با تمرکز بر آن بُعد اجتماعی موضوع، اقداماتی را براساس مطالعات میدانی پیشنهاد دهیم و در شرف اقدام میدانی هستیم که اجرا و سپس مشاهده کنیم اقدامات صورت گرفته تا چه اندازه به وضع عموم مردم کمک کرده و تغییراتی را به وجود آورده است.

شریعتی خاطرنشان کرد: در طرح سواد زیست محیطی هم همانطور که از عنوان آن بر می‌آید بررسی دانش و آگاهی زیست محیطی شهروندان مشهد یا به تعبیر دیگر سواد زیست محیطی است چراکه سواد، مفهوم عام است و دانش و آگاهی را در خود جای می‌دهد. در این طرح به بررسی سواد زیست محیطی شهروندان مشهدی پرداختیم که مسئله اصلی تحقیق بوده است و همچنین متن آموزشی را فراهم کردیم و در اختیار پاسخگویان قرار دادیم. سپس فاز دومی را اجرا کردیم که آموزش داده شده تا چه اندازه برای مخاطبان در زمینه سواد زیستی موثر بوده است. 

وی بیان کرد: البته برای آموزش این طرح قرار بود طرح شکل کارگاه آموزشی را در فرهنگسراها داشته باشد که به دلیل کرونا نتوانستیم برگزار کنیم و آموزش به صورت متنی انجام شد. در فاز دوم گزارش‌ها فراهم شده و تنها گزارش نهایی مانده است که مرکز پژوهش الگوی مدیریتی را از ما خواستار شده که به آن‌ها تحویل دهیم و این امر نیازمند مصاحبه با متخصصان مربوطه است.

مدیر پژوهشی مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد اظهار کرد: طرحی را در خصوص کرونا به استانداری پیشنهاد داده‌ایم اما همچنان منتظر جواب هستیم که آیا موضوع نتیجه روشنی دارد یا خیر. در زمینه کرونا پژوهش‌های زیادی صورت گرفته و اکنون زمان اقدام و عمل است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha