• سه‌شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 99122619897
  • خبرنگار : 50199

از "+زندگی" چه می‌دانید؟

از "+زندگی" چه می‌دانید؟

ایسنا/مازندران مراکز مثبت زندگی، مراکزی غیر دولتی هستند که بر اساس بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، پروانه فعالیت دریافت می کنند و مجموعه ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی را در بستر فناوری اطلاعات ارائه می دهند. شاخصه مهم این خدمات در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه به خصوص جامعه هدف بهزیستی تعریف می شود که برای آن نام «+زندگی» انتخاب شد، موضوعی که در تور رسانه‌ای اداره‌کل بهزیستی مازندران، بیشتر در مورد آن، بحث و بررسی شد.

سازمان بهزیستی کشور براساس بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، پس از کسب پروانه فعالیت مجموعه ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی را در بستر فناوری اطلاعات در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه با نام مرکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به بخش غیردولتی واگذار می‌کند.

 فعالیت مراکز مثبت زندگی بهمن ماه امسال در سراسر کشور عملیاتی شد که از مجموع ۲۴۰۰ مرکز مثبت زندگی ۱۱۷ مرکز سهم استان مازندران بود که در مناطق شهری و روستایی استان فعال شده است.

مراکز مثبت زندگی، مراکزی غیر دولتی هستند که بر اساس بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، پروانه فعالیت دریافت می کنند و مجموعه ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی را در بستر فناوری اطلاعات ارائه می دهند. شاخصه مهم این خدمات در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه به خصوص جامعه هدف بهزیستی تعریف می شود که برای آن نام «+زندگی» انتخاب شد.

فرزاد گوهر دهی مدیرکل بهزیستی مازندران در حاشیه این مراسم به خبرنگاران، گفت: ارائه خدمات مطلوب و تسهیل دسترسی گروه‏های هدف به خدمات سازمان است اما دیگر اهداف این مراکز را می توان به افزایش آگاهی عموم افراد جامعه از وظایف، فعالیت‏‌ها و خدمات سازمان بهزیستی، کاهش ترددهای غیرضروری به مراکز و ادارات بهزیستی، گسترش و فراگیری خدمات سازمان، توزیع عادلانه خدمات سازمان، ایجاد شفافیت در فرآیند ارائه خدمات سازمان، ارائه مجموعه ای از خدمات سازمان در یک مرکز، تقویت رویکرد خانواده محور و اجتماع محور در ارائه خدمات سازمان، گسترش رویکرد ارائه خدمات به صورت فعال، مدیریت بهینه منابع و افزایش بهره وری، افزایش رضایتمندی مردم از خدمات سازمان، افزایش ظرفیت مشارکت بخش غیردولتی و کاهش تصدی گری دولت، ارتقاء کیفی و کمی خدمات سازمان، فراهم شدن امکان ارائه خدمات به صورت الکترونیکی، بهبود، اصلاح و حذف فرآیندهای موازی، امکان طراحی برنامه‌‏های جدید برای رفع نیازهای روز جامعه هدف، کاهش بهای تمام شده ارائه خدمات، تسهیل اخذ بازخورد از ارائه خدمات ، تسریع گسترش برنامه‏‌های استاندارد ارائه خدمات از طریق شبکه مراکز خدمات است.

وی با اشاره به فعالیت‏های قابل ارائه در مراکز مثبت زندگی گفت: طبق دستورالعمل مراکز مثبت زندگی ، بهزیستی استان موظف است فعالیت‏‌های ذیل را بدون نیاز به صدور پروانه فعالیت جداگانه به مراکز مثبت زندگی واگذار کند.

مدیرکل بهزیستی مازندران به فعالیت ۱۱۷ مرکز در ۲۲ شهرستان استان مازندران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵۲ هزار و ۶۵۰ مددجو به این مراکز معرفی شدند و پرونده آنان در اختیار مراکز مثبت زندگی قرار گرفت تا خدمات دریافت کنند.

گوهردهی بیشترین مرکز مثبت زندگی را مربوط به شهرستان بابل با ۱۵ مرکز اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۱۶ مرکز نیز در مناطق روستایی فعال شده است.

وی تردد آسان و سهولت دسترسی را مهم ترین ویژگی مراکز مثبت زندگی توصیف و اظهار کرد:  این مراکز فرصت مناسبی برای اشتغال به خصوص تحصیل کردگان در حوزه روانشناسی و مددکاری است و با راه اندازی هر مرکز حداقل پنج نفر مشغول به کار خواهند شد.

رضا امیری کارشناس ارشد روانشناسی و مسئول یکی از مراکز مثبت زندگی شهر ساری در تور رسانه ای بهزیستی که برای آشنایی با مراکز مثبت زندگی برگزار شد، گفت : متاسفانه مراکز مثبت زندگی با وجود خدماتی موثر و گسترده و اثر بخش از یک مشکل رنج می برند و آن هم عدم اعتماد برخی مددجویان به دلیل تازگی این مراکز و ناآشنایی است.

وی با اشاره به خدمات موثر مراکز مثبت زندگی خاطرنشان کرد: این مراکز فارغ از ساختار اداری و در واحدهای کوچک و نزدیک به جامعه هدف فعالیت می کنند و نه تنها می توانند هزینه مددجویان را برای ارائه خدمات کم کنند، بلکه توانایی بهتری برای بسیج خدمات و همچنین رسیدگی به نیازهای جامعه هدف به دلیل شرایط استقرار این مراکز دارند.

 مسئول یکی از مراکز مثبت زندگی شهر ساری  ادامه داد: نیاز کنونی مراکز مثبت زندگی توجه رسانه ای و آگاهی بخشی جامعه نسبت به این مراکز است که خدماتی رایگان و گسترده به جامعه هدف ارائه خواهند داد ، زیرا رسانه ها بیشترین تاثیر را در جهت دهی آگاهی مردم و همچنین مسیر مقابله با آسیب های اجتماعی و همچنین حمایت از اقشار آسیب‌پذیر دارند.

امیری گفت: کوچ بهزیستی از ادارات به محله‌ها  اختیارات و امکانات خوبی دولت و سازمان بهزیستی در اختیار مراکز مثبت زندگی قرار داده است که می تواند تحولی بزرگ در رسیدگی به نیازمندی ها و آسیب های اجتماعی در جامعه هدف بهزیستی داشته باشد. 

کارشناس روانشناسی مرکز مثبت زندگی  به ارتباط بهتر خیرین با مددجویان بهزیستی را به دلیل قرارگیری این مراکز در دل محلات و دور بودن از ساختار اداری ذکر کرد وافزود:  این مهم هم برای خیرین و هم مددجویان و جامعه هدف شرایط بسیار تسهیل شده است.

امیری همچنین به شیوه خدمات این مراکز اشاره کرد و گفت: تمامی خدمات مراکز مثبت زندگی بر بستر الکترونیک و مجازی قابل ارائه است و در این زمینه نیز تمامی زیرساخت های لازم برای مراکز تهیه شد.
وی از ارائه خدمات حضوری در این مراکز هم خبر داد و تصریح کرد: مددجویان برای دریافت خدمات مشاوره ای ، انجام کارهای اداری و ارائه نیازمندی ها می توانند به صورت حضوری به مراکز مراجعه کنند.

مسئول مرکز مثبت زندگی ساری همچنین به اعطای بسته های معیشتی در این مراکز برای جامعه هدف اشاره کرد و افزود: ما در این مراکز با حمایت خیرین و کمک خیرخواهان بسته های کمک معیشتی را فراهم و بین اقشار ضعیف در محلات بر اساس پرونده های تکلیفی بهزیستی توزیع کنیم.

سید ساره تهامی، یکی از مددکاران مرکز مثبت زندگی شهر ساری، نیاز اصلی این مراکز را حضور جدی خیرین عنوان و اظهار کرد: مراکز مثبت زندگی به صورت غیردولتی و برپایه توان مددکاران و خیرین فعالیت می کند و خدماتی رایگان نیز برای جامعه هدف ارائه می دهند.

وی با اشاره به فرا رسیدن نوروز و همچنین در پیش بودن ماه مبارک رمضان، گفت: در حال حاضر مهم ترین نیاز ما بحث معیشت و پوشاک است تا جامعه هدف بهزیستی و اقشار آسیب پذیر نیز بتوانند  شادی نوروز را احساس کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha