• دوشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 99122518815
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی خبر داد

کاهش نسبت استاد به دانشجو در دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی

کاهش نسبت استاد به دانشجو در دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی استقلال دانشکده ارتباطات این دانشگاه را امر بسیار ضروری دانست و گفت: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو از ۱ به ۳۸ رسیده است که این نسبت نیز باید کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سلیمی در مراسم تکریم و تودیع رییس سابق و معارفه رییس جدید دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به نقش و تاثیرگذاری رسانه ها در شرایط فعلی جامعه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، همه بخش های جامعه، کنش های اجتماعی و حتی شکل دادن به نیت‌مندی های اجتماعی در درون رسانه ها اتفاق می افتد. از یک طرف شاهد گسترش ارزش های جدید و گشورگی فضای روابط اجتماعی هستیم و از طرف دیگر شاهد تلاطم‌هایی در وضعیت اخلاق، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی هستیم.

وی ادامه داد: شخصیت‌هایی مانند دکتر فرقانی رییس سابق دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی جزو آن دسته از شخصیت ها هستند که با منش ها و ویژگی هایی که دارند می توانند راهنمای گریز از ناهنجاری های شرایط کنونی و تقویت فرصت های پدید آمده از رسانه ها باشند. در واقع او یک الگو برای افراد جوان‌تر است. اخلاق‌مداری، دین‌داری، مدارا، شناخت عمیق از مسائل اجتماعی و دارا بودن دانش گسترده در زمینۀ علوم ارتباطات از دیگر ویژگی های ایشان است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به نحوه شکل‌گیری دانشکده علوم ارتباطات این دانشگاه اشاره کرد و تصریح کرد: با مطالعاتی که انجام شد متوجه شدیم هیچ دانشکده ای از لحاظ موضوعی به اندازه دانشکده علوم ارتباطات ضروری نیست. در حال حاضر دانش ارتباطات بر تمام حوزه های علوم اجتماعی تاثیرگذار است و این نشان‌دهنده میزان اهمیت راه‌اندازی دانشکده مستقل آن بود.

دکتر سلیمی با بیان اینکه برای این راه اندازی دانشکده نیاز به شخصیتی بود که هم بتواند مقاومت های ساختاری دانشگاه در برابر تغییرات بزرگ را بشکند و هم بر هیاهوهای احتمالی با تدبیر و سلامت نفس غلبه کند، گفت: در این زمینه دکتر فرقانی بهترین گزینه بود و این انتقال و استقلال دانشکده را به بهترین نحو ممکن انجام داد. این امر با شکل گیری «هویت جمعی» کارکنان، استادان و دانشجویان شکل گرفت.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اظهار کرد: در ابتدای شکل گیری دانشکده، نسبت استاد به دانشجو ۱ به ۸۵ بود که در حال حاضر به نسبت ۱ به ۳۸ رسیده است که البته باید بهتر هم شود. تولیدات پژوهشی دانشکده هم بسیار رشد داشته است. علاوه بر اینها استادان جوان و فرهیختۀ بسیاری هم در این دانشکده جذب شده اند که آیندۀ آن را درخشان‌تر می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم کماکان شاهد حضور دکتر فرقانی در دانشکده باشیم تا از اخلاق، معرفت و دانش ایشان بهره‌مند باشیم و این دانشکده همچنان بتواند شرایطی را برای شکوفایی دانش ارتباطات و اخلاق رسانه ای فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی اظهار کرد: روایت باهم بودن بنده و دکتر فرقانی در میدان «حرفه و کار» آغاز شد. او دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان بود و من هم از بیرون روزنامه کیهان به عنوان عضو شورای سردبیری از سال ۱۳۶۱ وارد این روزنامه شده بودم. هر کدام از ما به دو جریان تعلق داشتیم. او روزنامه‌نگاری حرفه ای بود که میزبان ما در روزنامه کیهان بود. روزنامه‌ای که موثرترین رسانۀ غیردولتی در آن ایام بود و من به عنوان عضوی از جریانی که در گفتمان انقلاب قرار داشتند و ذوق و سلیقۀ روزنامه نگارانه هم داشتند، به این روزنامه رفتم.

رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در ادامه بیان کرد: این دو جریان هیچوقت احساس دوگانگی بینشان به وجود نیامد. آنچه که شکل گرفت «گفت‌وگو» و «دوستی» بود. این «درهم آمیختگی افق‌ها» اولین تجربۀ ما در حوزۀ حرفه‌ای بود. وظیفۀ دینی و اخلاقی من است که بیان کنم دکتر فرقانی در آن زمان نماینده و نماد یک روزنامه نگار مسئول و با اخلاق بود. بعدها در فراز و فرود ایام، ما همکاری های مشترک بسیاری با یکدیگر داشتیم.

این استاد پیشکسوت ارتباطات با اشاره به دوران همکلاسی بودن خود با دکتر فرقانی تصریح کرد: تجربۀ همکاری ما به همکلاسی شدن ما تبدیل شد. در اولین دورۀ کارشناسی ارشد و دکتری ارتباطات با یکدیگر همکلاس شدیم. همۀ ما با کوله‌باری از «مسئله» وارد دانشگاه شده بودیم و جزو اولین کسانی بودیم که به جمع بزرگان ارتباطات از جمله دکتر معتمدنژاد و دکتر بدیعی پیوستیم و گروه ارتباطات را شکل دادیم.

دکتر خانیکی یادآور شد: به مرور این رشته، گام به گام استقلال و توسعه پیدا کرد. پس از استقلال دانشکده، گروه های مختلفی با پویایی خاصی شکل گرفت. این دانشکده یکی از «دستاوردهای دانشگاه» در سال های اخیر است. یکپارچگی و همدلی ایجاد شده در دانشکده علوم ارتباطات نتیجۀ تلاش های دکتر فرقانی در این سال ها است. این دانشکده دارای میراث گران‌بهایی است که نتیجۀ تلاش یک خانواده از درون از جمله دانشجویان، کارکنان و استادان و حمایت از بیرون از جمله رئیس دانشگاه، ساختمان و فضای مستقل آن است.

عضو هیئت علمی گروه ارتباطات با اشاره به معرفی دکتر مهدی‌زاده به عنوان رئیس جدید دانشکده ارتباطات گفت: ایشان بنا بر پاسداری از میراث گران‌بهای دانشکده، این مسئولیت را پذیرفت. تواضع و فروتنی دکتر مهدی‌زاده همیشه زبانزد بوده است.

 وی در پایان با بیان دو خواسته از رئیس جدید دانشکده علوم ارتباطات تصریح کرد: خواستۀ نخست این است که همچنان پیوند دکتر فرقانی با دانشکده حفظ شود و این رابطه قطع نشود. خواستۀ دوم، پاسداشت فضای صمیمیت، اخلاق و همدلی در دانشکده است.

در ادامۀ مراسم، دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس سابق دانشکده علوم ارتباطات در سخنانی بیان کرد: نزدیک به نیم قرن توفیق داشتم که در خدمت جامعۀ مطبوعاتی، رسانه‌ای و دانشگاهی کشور باشم. در سال ۱۳۵۲ وارد تحریریۀ روزنامۀ کیهان شدم و در سال ۱۳۶۵ به دعوت مرحوم دکتر معتمدنژاد و دکتر بدیعی برای تدریس به دانشکده علوم اجتماعی آن زمان دعوت شدم و از سال ۱۳۷۵ عضو رسمی هیئت علمی شدم. در تمام این ایام هر آنچه که در توان داشتم و هرآنچه که برای رشد و اعتلای روزنامه‌نگاری و جامعۀ آکادمیک بود را دریغ نکردم.

وی ادامه داد: استقلال دانشکده علوم ارتباطات یک دستاورد مهم و بزرگ برای آموزش عالی کشور و بالاخص دانشگاه علامه‌طباطبائی بود. قبول مسئولیت برای راه‌اندازی ساختمان جدید دانشکده فقط برای به سر منزل رساندن این هدف بزرگ بود و خدا را شاکرم که این نهاد در حال حاضر آنقدر بالنده و شکوفا شده که می تواند رو به جلو حرکت کند و روز به روز پیشرفت کند.

دکتر فرقانی تاکید کرد: این دانشکده در حال حاضر به برندی برای دانشگاه علامه طباطبائی و کل کشور تبدیل شده است. جایگاه، حضور و تاثیرگذاری این دانشکده در عرصۀ ملی بر همگان آشکار شده است که این اتفاق کم و کوچکی نیست.

این استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس محترم دانشگاه، دانشجویان، کارکنان و استادانی که در این پنج سال استقلال دانشکده تلاش شبانه‌روزی داشتند، تشکر می کنم.

در ادامۀ این مراسم، دکتر سیدمحمد مهدی‌زاده رئیس جدید دانشکده علوم ارتباطات  گفت: زمانی ما فقط یک گروه آموزشی در دل دانشکده علوم اجتماعی بودیم اما در حال حاضر ۲۴ عضو هیئت علمی، بیش از ۶۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی، ۳۴۰ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۶۵ دانشجو در مقطع دکتری و ۲۴ دانشجوی خارجی در این دانشکده مشغول هستند.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: رشته مطالعات ارتباطی در مقطع کارشناسی در سال های اخیر مورد بازنگری و اجرا قرار گرفت. همچنین رشتۀ مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد راه اندازی شده است. کلیات مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ روابط عمومی با پنج گرایش در شورای تحول تصویب شده است که ان‌شاءالله به زودی آن هم اجرا خواهد شد. دورۀ ارشد روزنامه نگاری هم مورد بازنگری قرار گرفته است. یک دوره ارشد ارتباطات سلامت هم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال تدوین و برنامه ریزی است که آن هم اجرایی خواهد شد. همچنین بازنگری دورۀ کارشناسی ارشد علوم ارتباطات در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفتۀ رئیس دانشکدۀ علوم ارتباطات، کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو هم در دانشکده راه اندازی شده است که این کرسی تاکنون حدود ۱۸ نشست، کارگاه و همایش برگزار کرده است.

دکتر مهدی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس محترم دانشگاه بابت اعتمادی که به بنده داشتند تشکر می کنم و امیدوارم با همکاری همۀ همکاران بتوانیم از لحاظ کمی و کیفی دانشکده را رو به جلو پیش ببریم. توسعۀ فعالیت های آموزشی و پژوهشی، راه اندازی مرکز رشد دانشکده، فعال‌تر کردن کرسی های علمی، ترویجی و نظریه پردازی، ان‌شاءالله با جدیت پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha