محمود امتی در گفتوگو با ایسنا در خصوص عدم فعالیتهای صادراتی در مسیر ریلی خواف-هرات اظهار کرد: بحث راه اهن خواف هرات هم مزایایی دارد و هم معایبی، مزایایش این است که یک مسیر ریلی است که به افغانستان متصل میشود و کمک بزرگی به صادرات ما میکند اما از مسائلی که فعالیت صادراتی از مسیر ریلی خواف هرات را با چالش مواجه میکند این است که مسیر اصلی این راه آهن باید از گمرک دوغارون و جاده اسلام قلعه-هرات بگذرد و همچنین مشکلات و مسائل امنیتی افغانستان در رابطه نیز بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: از طرفی، احتیاج به ایجاد گمرک در دو کشور دوطرفه نبود و یک مسیر با ده ها کیلومتر اضافه تر برای ما ریل گذاری شده است. برای مسیر ریلی بار باید حتما به صورت رفت و برگشت برنامه ریزی شود که متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم مسئله برگشت واگن ها و کالاها را حل کنیم، برگشت کانتینرها از افغانستان به مرزهای داخلی کشور در حال حاضر بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که متاسفانه تاجران را نسبت به فروش و سرمایه گذاری دلسرد می کند.
وی افزود : در بحث تجهیز زیر ساختی مسیر ریلی خواف-هرات، زیر ساختهای آن آماده و ریلگذاری شده است و بنا به شنیدههای ما یک قطار نیز در این مسیر رفت و آمد داشته است اما این به تنهایی برای رونق این مسیر کفایت نمی کند.
امتی خاطرنشان کرد: استقرار انبارها و گمرکات در دوطرف مرزها و رغبت تاجران و بازرگانان داخلی در فرستادن کالاها و همچنین تمایل تاجران افغان به خرید و واردات که از طریق ایجاد خط مرزی و صادراتی درهرات صورت می گیرد، از نکات قابل توجه در بهبود سازی این مسیر ریلی است.
نائب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی همچنین با اشاره به حاشیه های موجود در ارتباط با آتش سوزی اسلام قلعه عنوان کرد: این مسئله خسارتهای چند صد میلیون دلاری به اقتصاد دو کشور وارد کرد و عمده خسارتها به افغانستان تعلق داشت. همچنین مقصر اصلی این حادثه بنا به گفته تاجران و مسئولان افغان، خود مسئولان حاضر در اسلام قلعه هستند. ما نیز از طریق مسائل حقوقی و پیگیری های دیپلماسی در پی جبران خسارت ها هستیم.
انتهای پیام
نظرات