• شنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99121611429
  • خبرنگار : 50081

یک دانشجوی حقوق دانشگاه فردوسی:

تاثیرپذیری مناظره‌های دانشجویی به تقویت مهارت سخنوری بستگی دارد 

تاثیرپذیری مناظره‌های دانشجویی به تقویت مهارت سخنوری بستگی دارد 

ایسنا/خراسان رضوی  دانشجوی حقوق دانشگاه فردوسی گفت: تاثیرپذیری مناظره دانشجویی زمانی محقق می‌شود که افراد مهارت سخنوری و فن بیان خود را تقویت کنند.

مطهره زندی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص سطح نهمین مسابقات مناظره دانشجویی، اظهار کرد: با توجه به اینکه تجربه شرکت در هشتمین دوره از مسابقات مناظره دانشجویی را داشتم با این محیط آشنا بودم اما دیگر افراد تیم از روند مناظره آگاهی نداشتند و با این وجود، بسیار خوش درخشیدند. خلاف تصور بود که مسابقات آنلاین مناظره با مشکل روبرو نشود اما خوشبختانه بدون هیچ مشکلی برگزار شد و مسابقات روند طبیعی خود را با حضور داوران بسیار خوب طی کرد.

وی در خصوص ارزیابی داوران افزود: در مرحله استانی، آنچنان که باید داوری به صورت تخصصی صورت نگرفته بود اما در مرحله کشوری تا به اکنون می‌شد این تخصصی بودن را احساس کرد و عدالت را دید. 

این دانشجوی حقوق دانشگاه فردوسی در مورد مقایسه سطح مسابقات سال گذشته با سال جاری، تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا، نمی‌توان مسابقات امسال را با سال گذشته مقایسه کرد چراکه روند برگزاری تغییر کرده اما به مرور زمان و نسبت به مرحله استانی در مرحله کشوری سطح محتوای افراد افزایش داشته است. قطعا در این مسابقات منتخبان هر استان ارتقا پیدا می‌کنند و افراد به لحاظ علمی، متن سخنوری و قدرت بیان در مرتبه‌های قابل قبولی قرار دارند. 

وی عنوان کرد: مناظرات در روند استدلال کردن و تقویت قوه استدلال ما نقش ویژه‌ای دارند و بسیار می‌تواند موثر واقع شود. همچنین برای افرادی که در رشته حقوق تحصیل می‌کنند، می‌تواند برای حیطه کاری آن‌ها که قرار است در آینده ورود پیدا کنند، مفید باشد.

زندی‌پور در خصوص اهمیت دانشجویان به انجام فعالیت در تشکل‌های دانشجویی، خاطرنشان کرد: افراد در حال حاضر احساس مسئولیت اولیه را ندارند و یکی از گزاره‌های مناظره هم این بود که چرا احساس مسئولیت اجتماعی افراد حال حاضر کم شده است. با توجه به شرایط اقتصادی و دغدغه‌هایی که وجود دارد، مردم و دانشجویان آن دغدغه‌های اولیه را ندارند و در واقع کمرنگ شده و به این خاطر رسیدگی به این موارد را جزو حواشی می‌دانند و می‌خواهند به اصل مسیر زندگی بپردازند و به این عرصه‌ها ورود پیدا نمی‌کنند. 

وی بیان کرد: متاسفانه افراد غافل از این موضوع هستند که اهمیت به موضوعات و مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و فرد می‌تواند در روند اجتماعی شدن افراد موثر باشد. یکی از علل کاهش احساس مسئولیت‌پذیری افراد این است که نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و این امر با مشکل مواجه شده است. 

این دانشجوی حقوق دانشگاه فردوسی اضافه کرد: قطعا دانشجویان به دلیل درگیری‌های درسی و دغدغه شغلی که برای آینده خود دارند، ممکن است در زمینه‌های مختلف اجتماعی فعالیت کمتری داشته باشند. مناظرات دانشجویی یک نمونه خاص است که در روند استدلال کردن، برخورد کردن و اغناسازی افراد تاثیرگذار است. تاثیرپذیری مناظره دانشجویی زمانی محقق می‌شود که افراد مهارت سخنوری و فن بیان خود را تقویت کنند تا اثرپذیری بیشتری داشته باشد. 

حسین میر انصاری دانشجوی جزا و جرم‌شناسی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: مسابقاتی که در سطح استانی برگزار شد، تیم‌های بسیار خوبی حضور داشتند؛ تیم‌هایی که به لحاظ قدرت بیان و محتوا بسیار آماده بودند. همچنین داورانی که در جلسه مناظره حضور داشتند، همه از اساتید هیات علمی دانشگاه‌ها بودند که بررسی علمی دقیق نسبت به محتوای گزاره صورت می‌گیرد و بسیاری از تیم‌ها نمی‌توانستند به اطلاعات کذب استناد کنند چراکه تمامی اساتید در حیطه‌های فنی و تخصصی در مسابقات حاضر بودند. 

انصاری تصریح کرد: برای گزاره‌های خود از منابع معتبر استفاده ‌کردیم، به عنوان مثال از سایت‌های معتبر و از مقالات معتبر که در مجله‌های معتبر چاپ شده، به کار گرفتیم. همچنین کتاب‌هایی که در این حوزه وجود داشت و با اساتید در دانشگاه فردوسی و سایر دانشگاه‌ها ارتباط گرفتیم و براساس موضوع در هر گزاره‌ای از اساتید و کتاب‌های معتبر کمک می‌گرفتیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha