• چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99121310178

شهردار شیراز:

مبنای شهر انسان محور رویکرد فلسفی نیست

مبنای شهر انسان محور رویکرد فلسفی نیست

ایسنا/فارس شهردار شیراز با تاکید بر اینکه دیدگاه انسان محور، امری در حوزه شهرسازی است و به حوزه فلسفی این رویکرد ورود نکرده‌ایم، تاکید کرد: در این دیدگاه ترجیح پیاده بر سواری و انسان بر خودرو مدنظر قرار دارد.

حیدر اسکندرپور چهارشنبه ۱۳ اسفند در نخستین کنفرانس بین‌المللی معماری و شهرسازی طراحی پایدار و فراگیر برای همگان، بیان کرد: ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، نیاز مردم است و با توجه به این موضوع ما در مجموعه مدیریت شهری شیراز پیاده مداری و حرکت پیاده در شهر را اولویت اقدامات خود قرار داده‌ایم.

به گزارش ایسنا به نقل از شهرداری شیراز، اسکندرپور افزود: در کنار اقدامات خوبی که برای توسعه زیرساخت‌ها انجام شده، امروز ضروری است که به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان هم توجه کنیم.

شهردار شیراز ضمن تشریح رویکرد انسان محوری مدیریت فعلی شهری در این کلانشهر، گفت: تمایل به سازندگی و توسعه زیرساخت‌ها پس از دوران دفاع مقدس، مدیران شهری را از کیفیت بخشی به زندگی در شهرها غافل کرد و خواسته‌ای که در مردم برای توسعه فیزیکی وجود داشت، مدیران شهری را به سمت اینگونه توسعه کشاند.

اسکندرپور با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا توسعه فیزیکی متناسب با نیاز واقعی شهرها است و می‌تواند در درازمدت سبب ارتقای کیفی شهرها شود؟ عنوان کرد: در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، با حضور و بهره گیری از مشاوره‌های نخبگان حوزه شهرسازی و معماری، در حال اجرای پروژه‌های مختلفی در مناطق یازده گانه شهر شیراز هستیم و در اجرای این پروژه‌ها، نگاه ما این است که برای شهروندان فرصت پیاده روی، دوچرخه سواری و حضور در فضای شهر را فراهم کنیم.

او با ذکر مثالی از پروژه‌های اجرا شده در شیراز افزود: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پردیس سینمایی جوان و زمین چمن استاندارد در میدان کوزه گری، پیاده راه احمد بن موسی (ع) به طول دو کیلومتر، تکمیل فازهای مختلف پیاده راه استاد شجریان (سلامت) با دارا بودن مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی مستقل، فضاهای تعاملی و نشیمن در ابتدای سال آتی که از نمونه‌های شاخص و نمودهای عینی استقرار دیدگاه انسان محوری است و پیاده راه شهید کسایی به طول ۳.۵ کیلومتر و با دارا بودن پارک ‌های محله‌ای اشاره کرد.

اسکندرپور با طرح سئوالی دیگر مبنی بر اینکه اگر پیاده مداری را در دستور کار قرار داده‌ایم، آیا ساختن پیاده راه‌ها به این امر منجر می شود؟ گفت: مردم برای حضور در شهر و استفاده از فضاهای شهری، مدهای مختلف حمل و نقل همچون پیاده روی، دوچرخه سواری و یا تردد با خودرو را انتخاب می‌کنند اما آیا کالبد شهرهای امروز امکان پیاده روی در همه معابر را به شهروندان می‌دهد؟ چون نگاه و رویکرد شهرسازی دهه‌های گذشته خودرو محوری و ارجحیت خودرو بر پیاده بوده، هم اکنون شاهد این مشکل هستیم و ضروری است با در پیش گرفتن رویکرد انسان محوری، شهر را برای حضور شهروندان مهیا کنیم.

شهردار شیراز با اشاره به مقایسه‌های مختلفی که بین شهرها می‌شود، گفت: مسابقه‌ای در دهه‌های گذشته شروع شده که چهره شهرها را با انجام پروژه‌های صرفا عمرانی شبیه به هم کنیم، این بسیار خطرناک است. به همین دلیل شعار کاملا حساب شده‌ای را مطرح کردیم که «شیراز باید مثل شیراز» باشد و شیراز قرار نیست مثل شهرهای دیگر باشد. شیراز با داشته‌های تاریخی، شهرسازی و فرهنگی باید مثل خود باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha