سرهنگ علی محمدپور، امروز چهارشنبه ۱۳ اسفند در کارگاه آموزش خانواده که با حضور ۳۵۰ نفر از اولیای دانش آموزان استان به صورت مجازی، برگزار شد، اظهار کرد: امروزه فرزندان در زمینه سواد رسانهای از والدین سبقت گرفتهاند لذا لازم است اولیا در زمینه ارتقای سواد رسانهای خود تلاش بیشتری کنند تا همراهان خوبی برای فرزندان و ایفای نقش مؤثر پدر و مادری خود باشند.
به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: بیماری کرونا باعث شده تا مباحث جلسات و بازدیدها در فضای مجازی انجام شود و جایگزینی برای زندگی واقعی ماست.
وی، با اشاره به پیشرفت استفاده از تکنولوژی در بین دانشآموزان به علت غیر حضوری شدن کلاسهای درس، نسبت به مضرات آن هشدار داد و بیان کرد: با همت مسئولین نظام تعلیم و تربیت شبکه اجتماعی دانشآموزان شاد به عنوان بستری که هر روزه آسیبشناسی و ارتقا مییابد معرفی شده است.
رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه از اولیا انتظار میرود تا نواقص پیام رسان شاد را معرفی و مسئولین را در ارتقای این پیام رسان و بهتر شدن برنامهها یاری دهند، خاطرنشان کرد: فضای مجازی، علی رغم پیچیدگیهای موجود در آن قابل شناسایی، ردیابی و کنترل است.
وی افزود: نفوذ شبکههای خارجی در جامعه ما زمینه ساز اشاعه فرهنگهای بیگانه، ناهنجاریهای اجتماعی و تسهیل کننده تهاجم فرهنگی شده و فرهنگ مبتذل غربی را در معرض دید خانوادهها و فرزندان ما قرار میدهد.
محمدپور با بیان اینکه مخاطبان، در فضای مجازی با دیدگاههای متفاوت و دو نیت خیرخواهانه و مجرمان حضور فعال دارند، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کلاهبرداریها، سرقتها و هجمهها از طریق این فضا صورت میگیرد تا جایی که منجر به فروپاشی خانواده میشود.
وی از کلاهبرداریها، انتشار فیلمهای مبتذل و مستهجن و انتشار فیلمهای خصوصی خانوادهها به عنوان مهمترین جرایم سایبری یاد کرد و ادامه داد: عدم استفاده صحیح از فضای مجازی، عدم مراقبت از دانلودها و استفاده بیش از حد از فضای مجازی آسیبهای جبران ناپذیری را متوجه خانواده و فرزندان ما میکند.
وی با بیان اینکه میانگین حضور کاربران دنیا ۱۶ ساعت در ماه است؛ در حالی که این میزان در ایران به طور میانگین میانگین به ۵ تا ۶ ساعت میرسد که این خود یک هشدار جدی است تا بتوانیم مدیریت حضور خود و فرزندان را در فضای مجازی مدیریت و دنبال کنیم.
فعالیت اثربخش دانشآموزان در فضای مجازی نیازمند نظارت مستمر و آگاهی والدین
سکینه طیبی، معاون پژوهش برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: اولیا باید بر فعالیتهای دانشآموزان در فضای مجازی نظارت کامل داشته و برای صیانت از سلامت فکر و اندیشه فرزندان خود این نظارتها را جدی بگیرند.
وی تصریح کرد: این کارگاه با موضوع فضای مجازی و آسیبهای آن در دوران کرونا در پیام رسان شاد کانال انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان جنوبی برگزار شد.
وی با اشاره به جذابیتهای فضای مجازی برای دانشآموزان جوان و نوجوان استان، بیان کرد: این جذابیتها باعث شده تا روابط انسانی به صورت غیر واقعی و در دنیای متمایز و ناشناخته صورت گیرد که خود تبعاتی نظیر نارضایتی خانوادهها تعارض و انزوای اجتماعی تغییر شکل روابط خانواده تغییر ساختار قامتی دانشآموزان و کمرنگ شدن ارزشها و روابط اجتماعی را به دنبال داشته باشد.
معاون پژوهش برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش خراسان جنوبی، عدم آگاهی و پایین بودن سواد رسانهای اولیا را یکی از دلایل بروز آسیب های اجتماعی در دانش آموزان برشمرد و اظهار کرد: هر چه سواد رسانهای اولیا گسترش یابد نظارتها هدفمند شده و قدرت تحلیل فرزندان نیز افزایش مییابد و این نخستین گام در کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از فضای مجازی است.
طیبی یادآور شد: آموزش سواد رسانه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بسیار مورد توجه قرار گرفته و جایگاه خاصی دارد.
انتهای پیام
نظرات