• دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99120402668
  • خبرنگار : 30054

تفسیر تست آنتی بادی کرونا چگونه است؟

تفسیر تست آنتی بادی کرونا چگونه است؟

با وجود اینکه بیش از یک سال از درگیری ما با ویروس کرونا می‌گذرد، هنوز هم تعداد زیادی از مردم هستند که اطلاعات کاملی درباره انواع تست کرونا و تفسیر نتایج آن ندارند.

به گزارش ایسنا،بنابراعلام کولایف، متداول‌ترین انواع تست کرونا در ایران و در سراسر دنیا، تست آنتی بادی (یا سرولوژی) و تست مولکولی (یا PCR) می‌باشد. این دو تست، از نظر کاربرد، هزینه و تفسیر نتایج کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند. 

این روزها با توجه به شروع برنامه واکسیناسیون، مردم بیشتر به دنبال تفسیر تست آنتی بادی کرونا هستند؛ زیرا برای ارزیابی میزان اثربخشی و ایمنی‌زایی این واکسن‌ها، از تست آنتی بادی استفاده می‌شود.

در ادامه متن، علاوه بر اینکه به تفاوت بین تست آنتی بادی و تست مولکولی کرونا می‌پردازیم به شما خواهیم گفت که تفسیر جواب آزمایش آنتی بادی کرونا چگونه است؛ پس با ما همراه باشید.

تست کرونا آنتی بادی و PCR چه تفاوتی دارند؟

تست کرونا همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره شد، می‌تواند از نوع آنتی بادی یا مولکولی باشد. در تست آنتی بادی کرونا که به تست سرولوژی نیز معروف است، آنتی بادی‌های ضد کرونا در نمونه خون شما اندازه‌گیری می‌شوند.

آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که پس از آلوده شدن به یک عامل بیماری‌زا یا بعد از دریافت واکسن، توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می‌شوند. آنتی بادی‌ها به شما کمک می‌کنند تا با عفونت‌ها مقابله کنید و از شما در برابر ابتلای مجدد به آن بیماری، محافظت می‌کنند. اینکه این محافظت تا چه مدت ادامه خواهد داشت، در هر بیماری و هر فرد متفاوت است. 

تست آنتی بادی کرونا عفونت قبلی و ایمنی نسبت به ویروس را نشان می‌دهد و از آن نمی‌توان برای تشخیص عفونت فعلی با ویروس کرونا استفاده کرد؛ زیرا ساخته شدن آنتی بادی در بدن ممکن است ۱ تا ۳ هفته طول بکشد.

در این مدت حتی اگر ویروس در بدن ما باشد، ممکن است جواب تست آنتی بادی منفی شود چون آنتی بادی‌های ضد کرونا هنوز در بدن ما ساخته نشده‌اند! در این مدت چگونه بفهمیم که به ویروس کرونا آلوده شده‌ایم یا نه؟ از تست مولکولی یا PCR برای تعیین حضور ویروس در بدن استفاده می‌شود.

در  تست مولکولی کرونا معمولاً از ترشحات مجاری تنفسی، نمونه برداشته می‌شود؛ چون ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است. 

در قسمت بعد به شما خواهیم گفت که تفسیر تست آنتی بادی کرونا و تفسیر تست PCR کرونا چگونه است. 

تفسیر جواب آزمایش آنتی بادی کرونا چگونه است؟

حال که دانستید کاربرد هر یک از انواع تست کرونا چیست، بهتر است درباره تفسیر تست آنتی بادی کرونا و تست مولکولی نیز بیشتر بدانید:

اگر تست آنتی بادی کرونا مثبت شود: نشان می‌دهد که شما قبلاً (بیش از سه هفته قبل) به بیماری کرونا مبتلا شده‌اید و در حال حاضر نسبت به آن ایمن هستید. ابتلای شما ممکن است از طریق تماس مستقیم با ویروس بوده باشد یا واکسن آن را دریافت کرده باشید. 

اگر تست آنتی بادی کرونا منفی شود: نشان می‌دهد که در حال حاضر شما نسبت به این بیماری ایمن نیستید. حال این دو معنا ندارد، یا شما تا این لحظه کلاً به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اید و یا ممکن است قبلاً به این ویروس مبتلا شده باشید، اما به دلیل اینکه زمان زیادی از آن گذشته، سطح آنتی بادی خون شما کاهش یافته است.

تعداد کمی از افراد نیز ممکن است به دلایل مختلف، نتوانند آنتی بادی کافی بر ضد کرونا تولید کنند.

اگر تست PCR کرونا مثبت شود: نشان می‌دهد که در حال حاضر ویروس کرونا در بدن شما وجود دارد. 

اگر تست PCR کرونا منفی شود: نشان می‌دهد که در حال حاضر ویروس کرونا در بدن شما وجود ندارد یا مقدار آن بسیار کم است.

حال که درباره تفسیر تست کرونا آنتی بادی و PCR صحبت کردیم، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که برخی از موارد مانند زمان و نحوه نمونه‌گیری، مواد استفاده‌شده در آزمایش و مهارت کارشناس آزمایشگاه و غیره می‌توانند در نتیجه تست کرونا تأثیر داشته باشند. اما درصد خطا در تست‌هایی که در مراکز آزمایشگاهی معتبر و مورد تأیید وزارت بهداشت انجام می‌شوند، بسیار کم است.

آیا افرادی که تست کرونا آنها مثبت شده است دیگر کرونا نمی‌گیرند؟ 

در حال حاضر و با توجه به اینکه هنوز بیماری کرونا در سطح جامعه کنترل نشده است، حتی افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا شده‌اند نیز می‌بایست کلیه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. حتماً می‌پرسید، مگر شما نسبت به این بیماری ایمن نشده‌اید؛ پس چرا باید همچنان ماسک بزنید و رعایت کنید؟ در پاسخ به این سؤال سه نکته مهم وجود دارد:

نکته اول این است که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایمنی شما نسبت به کرونا همیشگی نخواهد بود و به مرور زمان سطح آنتی بادی‌های ضد کرونا در خون شما کاهش خواهد یافت. 

نکته دوم این است که ویروس کرونا ویروسی است که دائما در حال جهش است درست مثل آنفلوانزا. ایمنی شما نسبت به یک نوع از ویروس کرونا، متاسفانه باعث نمی‌شود که نسبت به سایر انواع کرونا نیز ایمن شوید! 

نکته سوم هم این است که به دلیل تفاوت‌هایی که بین افراد مختلف وجود دارد، گاهی ممکن است یک فرد حتی چندین بار به یک نوع ویروس خاص مبتلا شود؛ مثلا برخی از افراد به دلیل نقایص سیستم ایمنی و برخی اختلالات دیگر، ممکن است نتوانند آنتی بادی مناسب علیه این ویروس را ایجاد کنند، حتی اگر دچار عفونت شده باشند.

به همین علت است که برخی از افراد حتی ممکن است بارها به بیماری کرونا مبتلا ‌شوند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha