به گزارش ایسنا به نقل از اتوکار، لامبورگینی یکی از پرطرفدارترین برندهای اسپرت در جهان، مسیری طولانی را برای رسیدن به این هدف پیموده است. این برند توسط فروچیو لامبورگینی- مکانیک نیروی هوایی ایتالیا تاسیس شد. نخستین تولید این شرکت در سال ۱۹۶۳ میلادی به نام ۲۵۰ جی تی در نمایشگاه تورین رونمایی شد.
پیش از انکه فروچیو به تاسیس لامبورگینی اقدام کند، مالک یک کارخانه تراکتورسازی بود و از این طریق به ثروت زیادی رسید. کارخانه اولیه فراری در نزدیکی شهر بولونیا و در می ۱۹۶۳ خط تولید خود را راه اندازی کرد. فروچیو در ۷۶ سالگی ( سال ۱۹۹۳) درگذشت.
تا سال ۱۹۷۴ لامبورگینی در مالکیت کامل فروچیو بود اما پس از کاهش شدی سودآوری این شرکت در آن سال به دنبال بحران مالی، فروچیو از سمت خود استعفا کرد و سرانجام در سال ۱۹۷۸ این خودروسازی اعلام ورشکستگی کرد. لامبورگینی ابتدا توسط برادران میمران خریداری شد اما پس از آن به خودروسازی آمریکایی کرایسلر فروخته شد. کرایسلر تا سال ۱۹۹۴ مالک این برند بود و سپس آن را به یک گروه مالزیایی به نام میکوم سیتدکو فروخت. فولکس واگن در نهایت در سال ۱۹۹۸ این برند را خریداری کرد و اکنون لامبورگینی زیر نظر آیودی فعالیت می کند.
محصولات فعلی و زیرمجموعه ها
شرکت مشهور موتورسازی دوکاتی اصلی ترین زیرمجموعه لامبورگینی به شمار می رود. اصلی ترین محصولات این شرکت شامل لامبورگینی اوریوس، اونتادور و هوراکن هستند. این شرکت همچنین موتورهای ۱۲ سیلندر برای استفاده در قایق های موتوری را نیز تولید می کند. آمریکا، آلمان، انگلیس و ژاپن اصلی ترین بازارهای خارج ایتالیا لامبورگینی در جهان محسوب می شوند.
رویترز پیش تر به نقل از دو منبع آگاه در گروه خودرویی فولکس واگن آلمان از برنامه ریزی این شرکت برای واگذاری برند خودروسازی لامبورگینی خبر داده بود. البته لامبورگینی تنها زیرمجموعه ای نیست که فولکس واگن می خواهد از مدیریت آن دست بکشد و قرار است سهام این غول خودرویی در دیگر برند مطرح ایتالیایی یعنی دوکاتی نیز عرضه شود.
انتهای پیام
نظرات