به نقل از نیوز، بیماری کووید- ۱۹ صنعت گردشگری سلامت را کندتر کرده و در سال ۲۰۲۰ بازار جهانی بینالمللی گردشگری با کاهش ۶۰ درصدی روبرو شد، اما انتظار میرود، در سال ۲۰۲۲- ۲۰۲۱ این بازار با رشد چشمگیر مواجه شود. گزارش موسسه جهانی سلامت نشان میدهد که گردشگری سلامت تا سال ۲۰۲۲ رشد ۷.۵ درصدی داشته باشد و عملکرد متوسط سالانه صنعت جهانگردی جهانی ۶.۴ درصد را پشت سر گذراند.
بر اساس تعریف انجمن گردشگری سلامتی، گردشگری سلامت (wellness travel) به سفری گفته میشود که در آن مسافران سبک زندگی سالم را آغاز، حفظ یا تقویت میکنند و از سلامتی خود حمایت کنند یا آن را افزایش دهند. در اینجا سلامتی متمایز از گردشگری پزشکی (medical tourism) و از منظر جسمی و روحی مطرح است.
بر اساس اعلام موسسه جهانی سلامتی، جهانگردی پزشکی، سفرهایی است که مسافر برای بهبود یا کنترل بیماری تشخیص دادهشده، انجام میدهد. این نوع گردشگری، شاخهای از گردشگری سلامت است که شخص از کشوری به سایر نقاط دنیا با امکانات پیشرفتهتر سفر میکند تا در مراکز درمانی از خدمات پزشکی کشور مقصد بهرهمند شود.
موارد مرتبط با گردشگری پزشکی برای بیماریها ازنظر پزشکی ضروری و هدف آن درمان است، درحالیکه موارد مرتبط با گردشگری سلامت ماهیتی پیشگیرانه، داوطلبانه، غیرتهاجمی و غیرپزشکی در طبیعت دارد.
گردشگران سلامتی دو گروه هستند؛ افرادی که انتخاب سفر یا مقصد آنان بر اساس موارد سلامتی است و افرادی که به دنبال حفظ سلامتی هستند یا در طول سفرهای تفریحی و کاری خود در تجربههای سلامتی شرکت میکنند.
از سال ۲۰۱۹، بیشترین سهم گردشگری سلامتی جهانی مربوط به آمریکای شمالی با ۲۸۲.۶۳ میلیارد دلار درآمد بوده است و بعد از آن اروپا، آسیا و اقیانوسیه (APAC) قرار دارند.
اروپا مقصد بیشتر تورهای سلامتی مسافران سراسر دنیا است. بااینحال، همانطور که ایالاتمتحده و کانادا شاهد افزایش شدید متوسط هزینه در سفرهای داخلی هستند، بنابراین منطقه آمریکای شمالی بهتدریج سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده است. اگرچه در حال حاضر در رده سوم قرار دارد، اما منطقه APAC در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن به دلیل افزایش جمعیت و درآمد طبقه متوسط عملکرد بهتری داشته است.
بر اساس گزارشی از Market Insight Solutions (پژوهشگر بازار در پیمپری-چینچواد، هند) در مورد گردشگری سلامت در سال ۲۰۱۹، بازار جهانی گردشگری سلامتی را ۷۲۸.۱۷ میلیارد دلار ارزیابی کرده است و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۷ به ارزش ۱.۲۹ تریلیون دلار برسد. طی هفت سال آینده بر اساس تجزیهوتحلیلها، این بازار رشد سالانه مرکب ۷.۴ درصد را خواهد داشت.
فرصتی برای منطقه آسیا و اقیانوسیه
هر مقصد ارزشهای منحصربهفرد خود را دارد که وابسته به فرهنگ محلی و منابع طبیعی است و به گردشگران سلامتی ارائه میدهد. ماساژ کامل بدن، کلاسهای ورزشی یا اسموتی (نوشیدنی) کافی است تا رضایت برخی از افراد درباره گردشگری سلامتی را افزایش دهد. بااینحال برای گردشگران سلامتی که دقت بیشتری دارند، آنچه مقصد برای آنها در نظر میگیرد، بسیار مهم است.
این تجربیات منحصربهفرد و معتبر را میتوان بر اساس روشهای درمانی بومی، درمانهای سنتی باستانی/ معنوی، گیاهان و جنگلهای بومی، لجن درمانی، مواد معدنی و آب و غیره بنا کرد.
منطقه آسیا و اقیانوسیه در سالهای اخیر بر اساس موارد ارائهشده فوق، سهم بیشتری از بازار گردشگری سلامتی را داشته و این بازتاب گردشگران بیشتر برای لذت بردن از تجربیات سلامتی شرقی است.
بر اساس موسسه جهانی سلامتی، تجربیات سلامتی شرقی مانند چشمههای آب گرم، سونا، مدیتیشن، یوگا و آیورودا (علم باستانی و کهن در هند که از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده میشود) مواردی است که مسافران هنگام سفر به این مناطق به دنبال آن هستند. البته مقاصد آسیا و اقیانوسیه میدانند چگونه از روندهای جدید مرتبط با سلامتی مانند تعطیلات سلامتی و تقویت سیستم ایمنی، تعطیلات دورکاری، خود مراقبتی در سفر و گردشگری سلامت با رعایت فاصله فیزیکی همراه باارزشهای محلی منحصربهفرد استفاده کنند.
گردشگری سلامت به مسافران داخلی بهویژه هنگامیکه هنوز گردشگری خارجی شروع نشده توجه بیشتری دارد.
انتهای پیام
نظرات