• پنجشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۹:۴۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99112317510
  • منبع : نمایندگی همدان

استاندار در آیین افتتاح فاز اول گلخانه هیدروپونیک نهاوند مطرح کرد

احداث ۱۷۵ هکتار گلخانه در همدان

احداث ۱۷۵ هکتار گلخانه در همدان

ایسنا/همدان استاندار همدان گفت: اولویت دولت با تأسی از فرمایشت مقام معظم رهبری و با توجه به معیشت مردم و حمایت از تولید در سال «جهش تولید» بوده و همه سیاست های ما در راستای این تحقق مهم است.

سیدسعید شاهرخی عصر پنجشنبه ۲۳ بهمن ماه در حاشیه افتتاح فاز اول گلخانه هیدروپونیک شهرستان نهاوند در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: برای اداره استان برنامه ای را طراحی کردیم که در همه بخش ها وبه تفکیک شهرستان ها مزیت ها مشخص وپروژه های آن نیز تعیین شده است.

وی افزود: ابتدا در حوزه کشاورزی، با توجه به محدودیت منابع آب وخاکی که داریم سیاست براین بود که کشت های گلخانه ای را توسعه دهیم که هم در باب برداشت محصول بتوانیم به ضریب فزاینده محصول برسیم وهم از منابع آب صرفه جویی کنیم.

شاهرخی مطرح کرد: تا قبل از سال ۹۷ فقط ۱۰۷ هکتار گلخانه در سراسر استان داشتیم وبرنامه ریزی کردیم که ۲۱۰هکتار را در طول سه سال در سراسر استان دایر کنیم که خوشبختانه با استقبال خوب کشاورزان وبهره برداران مواجه شدیم و طی این دوسال ونیم گذشته حدود ۱۷۵هکتار گلخانه در سراسر استان احداث کردیم که حدود یک ونیم برابر چیزی است که از اول داشته ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه دامداری هم با توافقی که با شرکت شستا انجام دادیم چهار گاوداری ۶۰۰۰ راسی را توافق کردیم که بسازیم، خاطرنشان کرد: در شهرهای درگزین، ملایر، قهاوند و نهاوند چهار گاوداری ۶۰۰۰ راسی ساخته می شود.

استاندار همدان با بیان اینکه ما در کشور در حوزه های مختلف سیر، سیب، گردو، انگور و... رتبه های خوبی داریم، افزود: اولویت ما در استان توجه به بخش کشاورزی و صنعت است. در ضمن رونق صنعت در استان باعث شد که بسیاری از واحدهای تولیدی که تعطیل شده بودند، به کار وتولید برگردند. 

وی گفت: وجود سرمایه گذارانی مثل کاظمی افتخاری مالک گلخانه مذکور، برای استان و اشتغال بخش خصوصی است، حمایت از این افراد برای ما یک وظیفه محسوب می شود تا سنگ و موانع سر راه سرمایه گذاران را برداریم و راه سرمایه گذاری در استان هموار شود.

در ادامه فرماندار شهرستان نهاوند با بیان اینکه با وجود معارضان دربحث تأمین زمین، این گلخانه کمتر از یک سال اجرا شد و به بهره برداری رسید، گفت: در سند توسعه نهاوند برنامه کاری در حوزه کشاورزی و در بحث احداث گلخانه هاست به طوریکه تا دو سال پیش ۱۲ هکتار اراضی کشاورزی داشتیم که طبق برنامه باید برای هر سال هفت هکتار و در ظرف سه سال ۲۱ هکتار در نهاوند احداث می کردیم که با همدلی و همراهی مسئولان در استان و شهرستان امروز به ۴۶ هکتار رسانده ایم. 

در بخش پایانی سرمایه گذار طرح گلخانه هیدروپولیک نهاوند گفت: این گلخانه با پنج هکتار زمین که چهار هکتار آن گلخانه است، دارای سیستمی مدرن و هوشمند با نیروی کار مشغول ۳۷نفر بوده و در فاز نخست با ۳۳میلیارد هزینه که ۱۲میلیارد آن به صورت تسهیلات بوده، به بهره برداری رسیده است.

کاظمی افتخاری با بیان اینکه از این چهار هکتار حدود ۸۰۰ تا۱۰۰۰ تن در سال تولید خواهیم داشت، اظهار کرد: در سال بیش از ۸۰۰تا ۱۰۰۰تن تولید داریم و نخستین برداشت ما از شنبه ۲۵ بهمن ماه جاری آغاز می شود که به کشور مسکو روسیه فرستاده خواهد شد. 

وی با بیان اینکه این طرح گلخانه ای حدود ۳۰درصد در مصرف آب صرفه جویی می کند. یادآور شد: این نوع محصول در شهرستان ارگانیک است و به هیچ عنوان از مواد سمی استفاده نشده چراکه خاک مخصوصی دارد که هیچ نوع بیماری خاکی ندارد و تنها روش مبارزه با آفات این مجموعه کارت های زردی است که در بین محصول استفاده شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند نیز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: روزانه هفت تا ۱۰ تن روغن برای واحدهای صنفی به صورت سیار از کارخانه نگین نهاوند با معرفی نامه های اداره صمت توزیع می شود. کشت و صنعت خزل در آستانه راه اندازی خط تولید روغن جامد است و با فعالیت این واحد کمبود روغن بازار تنظیم خواهد شد.

نقی کاکاوند تصریح کرد: برخی واحدهای تولیدی اقدام به فروش اجباری محصولات دیگر به همراه تولیدات خود می کنند که براساس گزارش های رسیده و با توجه به اینکه واحد تولیدکننده این محصولات در استان مستقر نیست، با ارائه گزارش به استان، از طریق استان برخورد لازم انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چهار شکایت از واحدهای تولیدی این چنینی عنوان شده است که همگی تولیدکننده روغن و در خارج از استان مستقر هستند، مطرح کرد: کمبود روغن در شهرستان نداریم و امیدواریم این مهم با مدیریت مصرف مردم در کشور رفع شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند در ادامه درباره قیمت گذاری گوشت در شهرستان بیان کرد: روزانه از میدان دام قیمت گذاری گوشت اعلام می شود و در حال حاضر گوشت دام سبک ۱۱۸ هزار تومان و دام سنگین ۱۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ تن سهمیه شکر شب عید با افزایش قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان با قیمت مصوب برای اسفندماه اعلام شده است، افزود: میوه شب عید هم با هماهنگی تنظیم بازار استان از ۲۰ اسفند اعلام می شود و با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

کاکاوند با بیان اینکه در بحث نظارت بر بازار شب عید با کمک دستگاه های متولی، اقدام به گشت های مشترک، بازرسی ها و ... از ۲۵بهمن تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در تیم های چند نفره خواهد شد، خاطرنشان کرد: در تأمین مرغ، فعال نبودن دو کشتارگاه مرغ در شهرستان مؤثر است، در حال حاضر تقریباً فصل جوجه ریزی آغاز شده و برای شب عید عرضه خواهند داشت. قیمت مرغ در شهرستان غالباً کمتر از قیمت عرضه در سایر شهرستان های دیگر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha