به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت سامانههای یکپارچه سیمرغ تجارت، صالح سعیدی، مدیرمحصول اعتبارسنجی سیمرغ تجارت نوشت:
امروزه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سطح درآمدی پایین و متوسط اغلب جامعه و همچنین کاهش قدرت خرید مردم، اکثر افراد برای تأمین مایحتاج خود ناگزیر به خرید اقساطی بوده و یا ترجیح میدهند تسهیلاتی را از بانک و مؤسسات دریافت کنند و با این وسیله کالا و خدمات خود را تهیه میکنند.
افزایش روزافزون درخواستهای خرید اقساطی از فروشگاهها و همچنین دریافت تسهیلات از مؤسسات و بانکها موجب افزایش ریسک عدم بازپرداخت از سوی مشتریان میشود. لذا کسبوکارها و نهادهای مالی جهت کاهش ریسک مذکور نیاز دارند که مشتریان خود را اعتبارسنجی کنند و با توجه به رفتار مالی مشتریان در قالب نمره اعتباری، اعتبار لازم را در اختیار ایشان قرار دهند.
شرکت سامانههای یکپارچه سیمرغ تجارت در پروژه کارت اعتباری خود (پادیز) که در بستر اپلیکیشن ست (اپلیکیشن این شرکت) اقدام به اعطای اعتبار به مشتریان حقیقی خود اعم از کاربران اپلیکیشن ست و مشتریان حقیقی سازمانی مینماید، جهت کاهش ریسکهای ناشی از عدم بازپرداخت اقساط از سوی مشتریان (نرخ نکول) از سامانه اعتبارسنجی خود استفاده مینماید.
بهطور کلی سامانه اعتبارسنجی در شرکت سیمرغ تجارت در سه فاز طراحی شده است. در فاز اول، هدف اصلی در سامانه اعتبارسنجی محاسبه نمره اعتباری کاربر جهت تعیین میزان اعتبار وی است.
لذا با توجه به اطلاعات موجود از کاربر و سرویسهای در دسترس جهت استعلام و صحت سنجی اطلاعات وی، نمره اعتباری کاربر در قالب گزارشی جامع ارائه میشود. (این فاز از اعتبارسنجی پیادهسازی شده و اجرایی است).
در فاز دوم با توجه به اینکه سامانه از الگوریتمهای هوشمند جهت محاسبه دقیقتر نمره اعتباری استفاده میکند لذا سامانه علاوه بر محاسبه نمره اعتباری، دستهبندی متقاضیان (خوشحساب و بدحساب) و نرخ نکول متقاضیان را بهعنوان خروجی ارائه میدهد.
در فاز دوم برای رسیدن به خروجیهای موردنظر از الگوریتمهای هوش مصنوعی و بهطور خاص از شبکههای عصبی و روشهای آماری استفاده میشود. همچنین در این فاز اقلام اطلاعاتی بیشتری از کاربر اخذ شده و سرویسهای بیشتری جهت استعلام این اطلاعات پیادهسازی میشود. (این فاز از اعتبارسنجی در حال پیادهسازی است).
در فاز سوم با توسعه الگوریتمهای هوشمند و ایجاد زیرساختهای فنی مناسب میتوان با تحلیل رفتار مالی و غیرمالی مشتری به کشف و پیشبینی الگوهای رفتاری متقاضی از عملکرد وی در بازپرداخت اقساط در آینده پرداخت.
دو رویکرد اصلی شرکت جهت پیادهسازی سامانه اعتبارسنجی شامل اعتبارسنجی مستقل کاربر و اعتبارسنجی داخلی است.
اعتبارسنجی مستقل کاربر بدین ترتیب است که کاربر نیاز به گزارش اعتبارسنجی خود جهت ارائه به سازمانها و مؤسسات و یا فروشگاههای با فروش اقساطی دارد.
لذا کاربر پس از ورود به بخش خدمات مالی و اعتباری اپلیکیشن ست گزینه اعتبارسنجی را انتخاب نموده و فرایند اعتبارسنجی انجام شده و خلاصهای از گزارش اعتبارسنجی روی صفحه اپلیکیشن شامل نمره و رتبه اعتباری به همراه توضیحات و مشخصات کاربر ارائه شده و همچنین لینک دانلود گزارش اعتبارسنجی بهصورت جامع و تفصیلی به همراه عکس کاربر به وی ارائه میشود.
اعتبارسنجی داخلی بدین ترتیب است که بر حسب نیاز پروژههای مختلف در شرکت بهویژه پروژه کارت اعتباری پادیز و جهت بررسی رفتار مالی کاربر بهخصوص در بازپرداخت اقساط و تعیین سقف اعتبار، نمره اعتباری کاربر استعلام شده و بر اساس آن تصمیمگیری میشود.
بدین ترتیب این دو رویکرد جهت کاهش ریسکهای ناشی از رفتارهای مالی مشتریان در شرکت سیمرغ مورد استفاده قرار گرفته و همچنین فرآیند اعتبارسنجی مشتریان روز به روز در حال توسعه است.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات