علی مشایخ، بنیانگذار یک آژانس بازاریابی دیجیتال در اولین رویداد صندلی تجربه و ایده با محوریت بازاریابی دیجیتال عنوان کرد: مفهوم بازاریابی دیجیتال تلفیقی از بازاریابی با ابزارهای فناورانه و دیجیتال بوده و به بیان دیگر، بازاریابی دیجیتال وارد کردن بازاریابی به دنیای دیجیتال است.
وی بازاریابی دیجیتال را برخلاف تصور و تفکر عموم افراد، بازاریابی نوین ندانست و بازاریابی دیجیتال را به عنوان یک رویکرد نوین بازاریابی معرفی نکرد.
این مشاور بازاریابی دیجیتال در ادامه به چرایی ارزیابی دیجیتال و سوال «آیا مشکل کسب و کارها بازاریابی دیجیتال است؟» پرداخت و گفت: مشکل از بازاریابی دیجیتال نیست و هر کسب و کار در مرحله اول باید به مباحث پایه مانند محصول، خدمات، تیمسازی و غیره بپردازد و در واقع بازاریابی دیجیتال در مرحله آخر قرار میگیرد و همواره هم کارگشا نخواهد بود و گاهی نیز برای برخی از کسب و کارها همان بازاریابی سنتی مفیدتر است.
مشایخ درباره تاثیر بازاریابی دیجیتال عنوان کرد: پایه و اساس بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا (تولید محتوا و انتشار آن) است و بازاریابی دیجیتال باعث رشد و بیشتر دیده شدن کسب و کار شما میشود.
بنیانگذار آژانس بازاریابی دیجیتال با معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال و تاثیر آنها بر توسعه کسب و کارها اظهار کرد: ابزار قدرتمند SEO معادل Search Engine Optimization به معنای بهینهسازی برای موتورهای جست و جو است. از نمونه موتورهای جست و جو میتوان گوگل، یاهو، بینگ، پارسجو و غیره را نام برد.
وی با تاکید بر مفاهیم مدیریت بازاریابی افزود: تا وقتی که مفاهیم مدیریت بازاریابی به خوبی درک نگردند، نباید به سراغ بازاریابی دیجیتال رفت. از دیگر ابزارهای بازاریابی دیجیتال؛ همچون گوگل ادوردز، تبلیغات اینترنتی با معرفی یکی از شرکتهای داخل فعال به نام یکتانت و...، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی، شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، پینترست و پیامرسانهای اجتماعی داخلی و خارجی میتوان یاد کرد.
این مشاور بازاریابی دیجیتال ادامه داد: ابزار SEO برای کسب و کارهای تازه تاسیس مناسب نیست و باید از فاز دوم مجموعه از این ابزار استفاده کنند.
علی مشایخ با اشاره به بایدها و نبایدهایی در خصوص هر کدام از ابزارها و تعامل آنها با مخاطبان گفت: همه ماجرای کسب و کار و فعالیت من از طراحی وب سایت شروع گردید و بعد از آشنایی با مفهوم بازاریابی دیجیتال، شرکت به سمت بازاریابی دیجیتال تغییر استراتژی داد و توانمندیهای مورد نیاز بازاریابی دیجیتال با توسعه تیم کاری فراهم گردید و در حال حاضر شرکت در همه زمینههای بازاریابی دیجیتال در حال خدمترسانی به مشتریان فردی و سازمانی داخلی و خارجی است.
وی افزود: این زمینه کاری به راحتی اشباعشدنی نیست و به دلیل رقابت روزافزون، همواره تقاضای بازار از توانمندیهای موجود در کشور بیشتر است و در حال حاضر شرکتهای موفقی در سطح کشور و دنیا را میتوان یافت که فقط در یک زمینه خاص مثل تبلیغات آنلاین یا بازاریابی ایمیلی فعالیت مینمایند.
ابزارهای بازاریابی دیجیتال به تنهایی نمیتوانند مفید باشند
در پایان این رویداد، دکتر رضا سیاوشی، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر ضمن تشکر از حاضران در وبینار بیان کرد: در بحث کسب و کار و توسعه آن بازاریابی فقط یکی از نقشهای کلیدی است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد و به سایر جنبههای شروع یک کسب و کار همانند تیم کاری خوب و... نیز بایستی توجه کافی صورت پذیرد و از سوی دیگر، در مبحث بازاریابی نیز با توجه به آمیخته سنتی آن یعنی 4 p که شامل محصول، مکان و بازار هدف، قیمتگذاری و ترویج یا پیشبرد فروش است بایستی به همه این موارد حیاتی و زنجیرهای توجه صورت بگیرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی در کسب و کار محصول و قیمت آن به درستی تعریف نگردیده باشد، ابزارهای بازاریابی دیجیتال به تنهایی نمیتوانند کارگشا و مفید باشند. ابزارهای بازاریابی دیجیتال عمدتاً در p چهارم یعنی ترویج یا پیشبرد فروش جای دارند و برای موفقیت کسب و کارها از منظر مدیریت بازاریابی بایستی به همه اجزای آمیخته بازاریابی و بهرهگیری از ابزارهای دنیای دیجیتال توجه کافی صورت پذیرد.
به گزارش ایسنا، اولین رویداد صندلی تجربه و ایده با محوریت بازاریابی دیجیتال، از مجموعه رویدادهای برنامهریزی شده مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر ویژه توسعه کسب و کارهای فناورانه جوانان با حضور "علی مشایخ"؛ بنیانگذار آژانس بازاریابی دیجیتال رادین و مشاور بازاریابی دیجیتال به عنوان مدرس و سخنران برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات