• پنجشنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99110906251
  • خبرنگار : 71623

رشد فروش کالا و خدمات در آذرماه

رشد فروش کالا و خدمات در آذرماه

جدیدترین گزارش طرح «شامخ» (شاخص مدیران خرید) حاکی از بهبود وضعیت خرده‌فروشی و رشد ۱۲.۰۵ درصدی شاخص میزان فروش کالا و خدمات در آذر ماه است.

به گزارش ایسنا، معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید(PMI) که «شامخ» نامیده می‌شود را منتشر می‌کند که بر اساس جدیدترین گزارش،  عدد شامخ آذر امسال، ۴۵.۱۲ شد که نشان‌دهنده بهبود وضعیت بخش خرده فروشی در آذر نسبت به آبان ماه است که عدد شامخ کل آن ۳۵.۷۱ بود. البته با توجه به اینکه عدد شامخ کل پایین‌تر از عدد ۵۰، به معنی رکود است، بهبود وضعیت خرده فروشی نسبت به ماه آبان، به معنای خروج از رکود نیست.

در این میان شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی معادل ۵۹.۳۶ در آذر، بیشترین میزان شاخص ها در بین پنج مولفه اصلی شامخ بوده است.  شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا کالاهای مورد نیاز نسبت به ماه قبل کاهش ۱۱.۹ درصدی داشته و به تبع آن شاخص میزان فروش کالا و خدمات در آذرماه نسبت به ماه قبل رشد ۱۲.۰۵ درصدی داشته است.

طبق بررسی‌های انجام شده، شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نسبت به ماه گذشته رشد ۶۷.۵۳ درصدی داشته و به همین صورت میزان فروش کالا و خدمات در داخل کشور هم حدود ۱۲ درصد رشد مثبت داشته است. از سوی دیگر صادرات کالا و خدمات هم نسبت به ماه قبل با افزایش حدود ۳۱ درصدی همراه بوده است.

بر اساس تحلیل اتاق اصناف ایران از این گزارش روندهای مثبت یاد شده با توجه به افزایش کم قیمت حامل‌های انرژی، سبب شده تا محصولات بیشتری از موجودی انبارها، سفارش گرفته شود که همین امر سبب کاهش شاخص “موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده” گشته است. در همین راستا شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش به میزان ۹٫۲۶ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر، افزایش میزان فروش باعث می‌شود تا نیاز به پرسنل و نیروی کار بیشتری احساس شود که این امر در ماه مورد مطالعه با افزایش حدود ۶۰ درصدی شاخص ”میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی” مشاهده می‌شود.

با توجه به تغییرات شاخص‌ها و روند نسبتاً مثبت آنها، میزان امیدواری واحدهای صنفی نسبت به بهبود اوضاع با افزایش حدود ۴۵ درصدی شاخص ” انتظارات در ارتباط با فعالیت های شرکت در ماه آینده” نسبت به ماه قبل، رشد مثبتی را به همراه داشته است.

شامخ چیست؟

شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و همچنین برنامه‌ریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان می‌کند. این شاخص از طریق جمع‌آوری اطلاعات از مدیران مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر اساس آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می‌شود. موسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از ۴۰ کشور دنیا به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha