به گزارش ایسنا، بخش عمده ای از درآمد باشگاه های معروف دنیا از حق پخش تامین می شود و حدود۳۰ تا ۳۵ درصد درآمد آن ها از محل حق پخش است. طی ۱۵ سال گذشته مسئولان مختلف در وزارت ورزش و جوانان، سازمان وقت تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال درگیر ماجرای حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی بودند و در چند برهه زمانی، حتی از ورود دوربین های سازمان صداوسیما به ورزشگاه ها ممانعت به عمل آمد، اما در نهایت با دخالت مقامات بالادستی به دلیل جذابیت و اهمیت بالای فوتبال برای مردم، همان رویه قبلی ادامه یافت و نه تنها دوربین ها به ورزشگاه ها راه یافتند بلکه خبری هم از پرداخت حقوق ورزش در این زمینه نشد.
پس از تصویب قانون بودجه سال ۹۹ اعلام شد که درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود، درآمدی که برای سال جاری معادل ۵۰ میلیارد تومان در مجموع برآورد شده است تا سهم وزارت ورزش معادل ۱۵ و سهم سازمان صداوسیما معادل ۳۵ میلیارد تومان باشد.
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برآورد این درآمد به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته و نسبت ۳۰ به ۷۰ مربوطه ثابت مانده است، هرچند در خصوص این لایحه باید منتظر تصویب نهایی از سوی مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون بودجه باشیم، با این وجود در صورت تصویب لایحه و تبدیل آن به قانون، سهم وزارت ورزش از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی در سال آینده به ۴۵ میلیارد تومان و سهم سازمان صدا و سیما به ۱۰۵ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
تاکنون اما علی رغم گذشت ۱۰ ماه از سال ۱۳۹۹، از سوی سازمان صداوسیما ریالی به حساب مربوطه واریز نشده است و وزارت ورزش و جوانان هیچ سهمی از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به منظور پرداخت به رشته های ورزشی مختلف ندارد.
درآمد تبلیغات پخش مسابقات ورزشی در قانون بودجه ۹۹
بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف شدند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیونهای مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد.
در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند(پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
لایحه ۱۴۰۰ و افزایش سه برابری درآمد تبلیغات پخش مسابقات ورزشی
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود.
به استناد بند «پ» ماده ۹۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند.
وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹ - ۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره ۹ این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد و در این لایحه، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند(پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است که باید منتظر تصویب آن در مجلس شورای اسلامی بود.
گزارش به نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی
به گفته مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش جوانان در سال ۹۵ مقوله حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی در برنامه پنج ساله ششم توسعه لحاظ و سازمان صداوسیما ملزم شد که حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی را پرداخت کند، اما این مسئله باز هم مورد توجه سازمان صداوسیما قرار نگرفت تا در نهایت موضوع در قانون بودجه سال جاری و سال آینده مدنظر قرار گرفت و سهم وزارت ورزش ۳۰ و سهم سازمان صدا و سیما ۷۰ درصد تعیین شد. وزیر ورزش و جوانان همچنین اعلام کرد تا کنون که در دی ماه سال ۱۳۹۹ به سر می بریم، حتی یک ریال هم از سوی سازمان صداوسیما به این حساب واریز نشده است و در هر صورت نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی از وزارت ورزش خواستار ارائه گزارش شدند و ما نیز اعلام کردیم که این سازمان به قانون عمل نکرده و باید پاسخگو باشد، در نهایت هم امیدواریم نهادهای نظارتی پیگیری های لازم را انجام دهند، چرا که این مبلغ حق ورزش ایران است و به تمام رشته های ورزشی تعلق دارد.
در نهایت با وجود گذشت ۱۰ ماه از سال جاری، صدا و سیما هیچ سهمی از مطالبات ورزش ایران از محل درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را پرداخت نکرده است و با وجود ارائه گزارش از سوی وزارت ورزش و جوانان به نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی باید دید اینبار چالش حق پخش بیخ پیدا می کند و با اهرم قانون حل می شود یا ماجرا به گونه دیگری دنبال خواهد شد؟
انتهای پیام
نظرات