• چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 99110100302
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

تشریح علت آلودگی هوای تهران و سه کلانشهر دیگر

 تشریح علت آلودگی هوای تهران و سه کلانشهر دیگر

نماینده کنسرسیوم‌ دانشگاه های برتر با اشاره به اینکه تهران دارای الگوی رفتاری متفاوت نسبت به سایر کلانشهرها است، اظهار کرد: تهران یکی از شهرهایی است که رفتار غیرعادی دارد.

به گزارش ایسنا محسن ناصری اظهار کرد: در تهران اتوبوس‌های فرسوده باید جایگزین شوند. معاینه فنی تاکسی ها، وانت ها، مینی بوس‌ها و اتوبوس‌ها ارتقا یابد. منابع ثابت باید کاهش یابند، هدایت و بازیافت شوند. بخار بنزین مورد توجه قرار گیرد. گاز طبیعی باید با سوخت مایع جایگزین شود، برنامه تعمیر صنایع با جدیت پیگیری شود، تمامی منازل از شیر ترموستاتیک رادیاتور استفاده کنند و آلاینده‌ها باید پایش و مدیریت شود. 

وی یادآور شد: در بعضی شهرها تغییر مکان‌ها تاثیر قابل ملاحظه ای داشته است. لازم است طرح «کهاب» (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) در تمام شهرها پیگیری شود.  

نماینده کنسرسیوم‌ دانشگاه‌های برتر در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا با تاکید بر اینکه دغدغه‌های متفاوت در هر شهر برای منابع ثابت و متحرک وجود دارد، اظهار کرد: در شهر کرج میزان انتشار مونواکسیدکربن بالاست که نشاندهنده وضعیت احتراقی و خودرویی آنجاست. در شیراز باید جایگزینی سواری های شخصی بالاتر از ۲۰ سال و جایگزینی وانت‌های بالاتر از ۱۵ سال صورت گیرد همچنین لازم است از کاتالیست در سواری‌های شخصی و تاکسی‌ها استفاده شود. انژکتوری کردن موتورها نیز یکی دیگر از اقداماتی است که باید در شیراز انجام شود.

وی افزود: در حوزه منابع ثابت باید طرح‌ «کهاب» پیگیری و نیروگاه حافظ به سیکل ترکیبی تبدیل شود. تجهیزات کنترل در کوره‌های گچ بری به کار گرفته و مشعل نیروگاه تعویض شود همچنین لازم است کارخانه‌های سیمان، روغن نباتی، لاستیک‌ دنا و پشم شیشه جابجا شوند.

ناصری با اشاره به اینکه پتانسیل بهبود در شهر اصفهان با توجه به پیچیدگی استقرار صنایع در این شهر نزدیک ۷۵ درصد است، گفت: وزارت کشور باید اقدامات مورد نیاز را در نظر گیرد و هماهنگی اقدامات توسط نمایندگان نقش زیادی در حل معضل هوا دارد. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی تاکید کرد: همه چیز را نمی‌توان با فناوری بهبود داد اما با فناوری می‌توان قدم‌های بزرگی را برداشت. وسایل نقلیه شهری نقش مهم و سهم عمده در آلودگی هوا دارند بنابراین دولت الکترونیک می‌تواند ترددها را کاهش دهد. موضوع توسعه جدی در به کارگیری سوخت پاک ( پاک‌تر) بسیار مهم است و درپنج سال آینده باید جهشی صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha