به گزارش ایسنا، سیدحسن رسولی در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران درباره سهم و جایگاه حمل و نقل عمومی درون شهری تهران در بودجه و سیاستهای مالی دولت با تسلیت سالروز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی, سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همچنین گرامیداشت یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی، گفت: بر اساس مطالعات و نظرخواهی عمومی به عمل آمده از شهروندان تهران، آلودگی هوا و حمل و نقل و ترافیک دو" ابر چالش" امروز و دیروز تهران به شمار میروند. بر این اساس و با استفاده از فرصت کوتاه در اختیار، گزارشی از وضعیت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی خدمت افکار عمومی تقدیم می کنم.
وی افزود: سیستم حمل و نقل ریلی مسافر درونشهری که سبز و پاک، ایمن و انبوهبر است، مناسبترین سازوکار حمل و نقل شهری است. در حال حاضر ۲۵۰ کیلومتر خطوط قطار شهری احداث شده است. ایستگاههای قابل بهرهبرداری تا پایان سال ۹۹ از ۱۲۷ به ۱۳۹ ایستگاه افزایش خواهد یافت. ۱۵۲۰ دستگاه واگن در حال سیر و حرکت است. با این ظرفیت فعال، توان حمل و نقل حدود ۲ میلیون نفر – سفر شهری وجود دارد (البته طی یکسال اخیر بدلیل کرونا این ظرفیت به ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار نفر روزانه کاهش یافته است).
وی ادامه داد: برای افزایش این ظرفیت به ۵ میلیون نفر – سفر شهری می بایست ۱۵۰۰ دستگاه واگن به این ناوگان اضافه شود. با فهرست بهاء کنونی ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای رسیدن به این هدف نیاز است. طی ۲۰ سال گذشته مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی از قبیل قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و غیره، تکالیفی چون تقبل ۵۰ درصد هزینه توسعه و ۳۰ درصد یارانه بلیط مترو را برای دولت تعیین کرده است. در همه کشورها بدلیل بالا بودن هزینه های مترو، سهم قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز این حوزه از محل منابع عمومی تامین می گردد. چراکه بازگشت سرمایه این صنعت در اقتصاد ملی و کلان متبلور می یابد. به عبارتی توجیه اقتصادی این میزان سرمایه گذاری در قالب اقتصاد بنگاهی تحقق-پذیر نیست.
وی بیان کرد: ارتقاء ظرفیت مترو به مرز ۱۰ میلیون نفر- سفر شهری که به شرط تحقق، قریب به ۸۰ درصد جابجایی شهری را جوابگو خواهد بود، نیازمند طراحی، اجرا و تامین تجهیزات و ناوگان ۲۵۰ کیلومتر خط جدید و ۳۰۰۰ دستگاه واگن است و با رسیدن به این نقطه هدف تهران شهری پاک و زیستپذیر از حیث آلایندههای سیار خواهد بود.
به گفته وی، امروز ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر متوسط بالای ۱۲ سال در تهران فعالیت میکنند. ۶۲ درصد این ناوگان در اختیار بخش خصوصی است. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه فقط مدیریت راهبری خطوط BRT را عهده دار است. حداقل نیاز شهر ۱۰هزار دستگاه اتوبوس است. با نوسازی و بهسازی، متوسط دورهی کارکرد اتوبوسها میبایست به حداکثر ۸ سال کاهش یابد.
وی ادامه داد: متوسط بهای خرید یک دستگاه اتوبوس تک و دوکابین گازسوز ۵/۵ میلیارد تومان است. مسافران یک سوم بهای تمام شده بلیط اتوبوس را پرداخت میکنند. تامین دو سوم باقیمانده قانوناً بصورت مساوی متوجه دولت و شهرداری است. شبکه تاکسیرانی تحت نظارت و حمایت شهرداری فعالیت میکند. در حال حاضر ۸۰۰۰۰ خودروی تاکسی در تهران فعالیت دارند. متوسط عمر تاکسی بصورت استاندارد به شرط نگهداری صحیح ۱۲.۵ سال است. ۵۰ درصد این ناوگان عمر بالای ۱۵ سال داشته و فرسودهاند. متاسفانه تاکسیهایی با کارکرد حتی ۳۰ ساله نیز در تهران فعالیت دارند و دولت در نوسازی ناوگان تاکسیرانی سهم و نقشی ندارد.
رسولی تصریح کرد: از محل درآمدهای شهرداری و بصورت وجوه اداره شده، تاکسیرانان زحمتکش از تسهیلات بانکی کم بهره برای نوسازی خودروی خویش استفاده میکنند. افزایش سریع قیمت خودرو از سوی خودروسازان باعث شده که علیرغم پرداخت وام به میزان ۸۰ درصد بهاء خرید به رانندگان توسط شهرداری از سرعت قابل قبولی در فرآیند نوسازی این ناوگان برخوردار نباشیم. سالیانه ۱۰۰۰۰ دستگاه بایستی نوسازی شوند. برای سال جاری نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی هدف گذاری شده که تا کنون ۲۲۰ تاکسی با خودروی نو جایگزین شده است.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره تحلیل مواضع و رفتار دولت در قبال مصائب پایتخت نیز اعلام کرد: هزینه طراحی، اجرا و تامین تجهیزات و ناوگان هر یک کیلومتر بطور متوسط ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود. طی سه سال گذشته این رقم ۴ برابر شده است، در آغاز دوره پنجم شورا این رقم ۲۵۰ میلیارد تومان بود. با این حال دولت در لایحه بودجه تقدیمی سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی فقط ۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه متروی پایتخت پیشنهاد کرده است. ۶۴ میلیارد تومان!! با این رقم امکان اجرای ۶۴ متر خط مترو امکانپذیر است.
وی ادامه داد: به یاد داریم دولت تحت فشارهای وارده سه سال قبل حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از جیب ملت خسارات وارده به سپرده گذاران از سوی برخی از موسسات مالی و اعتباری قدرتمند را پرداخت کرد. اَین تذهبون؟ کجا می روید؟ کجاست عدالتی که نسل ما به دنبال آن بود؟ طی ده سال گذشته از سوی وزارت کشور و دولت حتی یک دستگاه اتوبوس به تهران تحویل نگردیده است. امسال علیرغم تنگناهای شدید مالی، از سوی حوزه مدیریت شهری پایتخت قرارداد خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده و ۱۰۰ دستگاه نیز تحویل ناوگان شده است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای تمام شهرهای کشور فقط ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرید اتوبوس پیش بینی شده است. یعنی کمتر از ۱۰۰ دستگاه برای تمام شهرها و ۵ دستگاه برای پایتخت ۱۵ میلیونی.
رسولی تاکید کرد: قرارداد خرید قطعات و تجهیزات ۶۳۰ واگن مترو برای ساخت در شرکت واگن سازی تهران که سهام آن مشترکاً به شهرداری تهران و شرکت طرف چینی تعلق دارد، به دلیل تحریم طی ۵ سال اخیر تا کنون عملیاتی نشده است. همچنین اعتبار پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ برای پروژهی شهر جدید پرند توسط دولت ۲۵۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است. اتمام این پروژه حداقل مبالغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ۶۰ درصد جرائم راهنمایی و رانندگی به وقوع پیوسته در تهران، پس از واریز به حساب تمرکز وجوه خزانه کل کشور می بایست به منظور کمک به کاهش ترافیک به حساب شهرداری تهران واریز شود، عنوان کرد: دولت در اقدامی خلاف بین شرع و ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی از ۲۳۰۰ میلیارد تومان سرجمع دریافتیهای سالهای اخیر که به امانت دست خزانه دولت بوده است، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان از این حق الناس را پرداخت کرده است. پیشبینی ما برای سال ۱۴۰۰ رقمی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد این بخش برای تهران است. در لایحه تقدیمی بودجه به مجلس شورای اسلامی تنها ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده است. میزان تخصیص آن نیز نامعلوم است. به بیانی دیگر مبالغ پرداخت نشده مورد دخل و تصرف غیرقانونی دولت واقع میشود.
رسولی با اشاره به اینکه حوزه مدیریت شهری تهران (شورا و شهرداری) در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا پیشقدم بوده و است، گفت: تحت تاثیر این بحران درآمدهای شهرداری به میزان حداقل ۴۰ درصد کاهش و هزینه های آن به همین میزان افزایش یافته است. همچنین دولت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به این منظور برداشت کرده، از منابع عمومی کشور نیز اعتبارات قابل توجهی در اختیار دارند. با این وجود و با کمال تاسف حتی یک ریال از این منابع را تا کنون به شهرداری کمک نکرده اند.!!؟
رسولی ادامه داد: تهران نماد اعتبار و حیثیت کشور است. شهروندان تهرانی که تمام هزینههای مشهود و نامرئی ایفای نقش پایتختی را پرداخت میکنند. حقوق و انتظاراتی به حق دارند. آلودگی هوای ناشی از قصور و تقصیر دستاندرکاران اجرای قانون هوای پاک و سایر اسناد بالادستی قانونی مربوطه، سلامت مردم را بیشتر از کرونا در معرض تهدیدات اساسی قرار داده است. حمل و نقل عمومی تهران امری حاکمیتی است. ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران ری و تجریش و آقای شهردار که مستقیم و غیرمستقیم با آراء میلیونی شما شهروندان شریف انتخاب شدهایم، در قبال انتخاب و اعتماد شما عزیزان مسئولیت داریم که علیرغم کاهش شدید درآمدها و افزایش سرسامآور هزینهها و تحمل تمام بیمهریهای جاری با پاکدستی و صرفهجویی شهر را اداره کنیم و به فضل پروردگار و پشتوانه شما عزیزان نخواهیم گذاشت با بروز اختلال احتمالی در فرآیند ارائه ۱۰۰۰ نوع خدمت وظیفه شهرداری بحرانی در اداره شهر به وقوع بپیوندد. با این وجود از قوه قضائیه انتظار دارم که در مقام نظارت بر اجرای صحیح قوانین مصوب، نسبت به احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری اقدام نماید.
وی افزود: همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه نمایندگان تهران استدعا و انتظار دارم به نمایندگی از حقوق ملت در رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده با تجدید نظر اساسی در ردیف ها و تبصره ها از تداوم ظلم های پیش گفته به شهر ها بویژه تهران جلوگیری قانونی کند.
وی خطاب به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که ۱۲ سال شهردار تهران و شاهد این تضییع حقوق مردم بوده اند، گفت: توقع دارم با استفاده از تجارب و اشراف کامل خویش امروز که در جایگاه رئیس خانه ملت قرار گرفته اند، با آگاهی کامل و به دور از رویکردهای سیاسی و جناحی ایفای نقش عادلانه نمایند که رضایت خالق و خلق را فراهم سازد.
انتهای پیام
نظرات