• یکشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99102115315
  • خبرنگار : 50177

مدیرکل پزشکی قانونی استان خبر داد:

افزایش ۳۳ درصدی مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در لرستان

افزایش ۳۳ درصدی مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل پزشکی قانونی لرستان از افزایش ۳۳ درصدی مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان خبر داد.

دکتر حمیدرضا نظیفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود در ۹ ماهه سال جاری ۱۲ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۹ نفر بوده، ۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از کل تلفات مسمومیت با گاز co در ۹ ماهه امسال، ۷ نفر مرد و ۵ نفر زن بودند، بیان کرد: تعداد موارد گاز گرفتگی ثبت شده پزشکی قانونی در سال جاری ۱۷ نفر بوده که از این تعداد ۵ نفر مرد در واپسین ساعات سال ۹۸ براثر گاز گرفتگی فوت کردند که در آمار ثبتی موجود در سایت پزشکی قانونی لرستان در فروردین ماه سال ۹۹ ثبت شده‌اند.

تاکید پزشکی قانونی بر استفاده درست از وسایل گرمایشی

مدیرکل پزشکی قانونی استان اضافه کرد: با توجه به سردتر شدن هوا و فصل زمستان در خصوص افزایش آمار تلفات مسمومیت با گاز در این ایام استفاده درست از سیستم های گرمایشی ضروری است.

نظیفی گفت: از آنجا که بیشتر مرگ‌های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال و به ویژه در فصل زمستان اتفاق می‌افتد، پزشکی قانونی از هموطنان درخواست می‌کند با رعایت نکات ایمنی و دقت در نصب و به کارگیری سیستم‌های گرمایشی، از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنند.

وی افزود: تمام سوخت‌ها با منشا گیاهی و فسیلی می‌توانند منبع تولید گاز منواکسید کربن باشند. اجزای گیاهان مثل چوب، خاشاک، علوفه، پنبه و ...، مواد گیاهی که تغییراتی در آن‌ها ایجاد شده است مثل زغال، زغال سنگ و یا فضولات حیوانات گیاهخوار، پارچه‌های نخی و سوخت‌های فسیلی مثل نفت، بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی و هر ماده‌ای که از این مواد تهیه می‌شود مانند لاستیک، پلاستیک، قیر، پارچه‌های پلاستیکی می‌توانند در شرایطی که اکسیژن کافی در هوا وجود نداشته باشد، به صورت ناقص بسوزند و گاز زغال و یا همان منواکسید کربن تولید کنند.

نظیفی با بیان اینکه گاز زغال بی‌بو، بی‌رنگ، بی‌مزه و سبک‌تر از هواست که بسیار سمی و مرگ آور است، اضافه کرد: غلظت نیم تا یک درصد آن در هوای تنفسی در مدت ۱۵ دقیقه باعث مرگ می‌شود و چنانچه غلظت این گاز در هوای تنفسی زیاد باشد می‌تواند خیلی سریع باعث مرگ شود و حتی در غلظت‌های بالا می‌تواند باعث مرگ آنی شود؛ نکته مهم آن است که با توجه به بدون بو و رنگ بودن گازمنواکسید کربن، تا زمانی که انسان تحت تأثیر این گاز قرار نگیرید و ‌آثار مسمومیت در وی ظاهر نشود متوجه وجود گاز منواکسید کربن در هوا نمی‌شود.

نقش تهویه هوا در پیشگیری از تولید گاز منواکسید کربن

وی گفت: مهم‌ترین نکته در جلوگیری از تولید گاز منواکسید کربن، رساندن هوای کافی(اکسیژن کافی) به ماده سوختنی است. اگر به ماده سوختی هوای کافی برسد، گاز منواکسید کربن تولید نخواهد کرد. بنابراین تهویه هوا مهم ترین نکته در پیشگیری از تولید گاز منواکسیدکربن است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان یادآور شد: همانقدر که وجود دودکش برای وسیله حرارتی لازم است وجود منفذ و دریچه‌ای برای ورود هوا به فضای مسکونی که وسیله حرارتی در آن قرار دارد، ضروری است. اگر هوا نتواند داخل شود واضح است که به بیرون هم نخواهد رفت واین یعنی اختلال در تهویه و نهایتا شرایط برای تولید منواکسید کربن فراهم شده است.

وی گفت: داغ بودن لوله دودکش در فاصله قابل توجهی دورتر از خود وسیله حرارتی، نشان دهنده جریان هوای داغ در آن خواهد بود.

نظیفی با اشاره به نحوه صحیح برخورد با شخص مسموم با گاز منواکسید کربن بیان کرد: ابتدایی‌ترین و بهترین اقدام دربرخورد با شخص دچار گاز گرفتگی، خارج کردن او از محیطی است که در آن مسمومیت رخ داده است و سپس انتقال سریع و بلافاصله وی به مراکز درمانی برای تجویز اکسیژن و سایر اقدامات لازم؛ اما بسیار مهم است که به هنگام ورود به فضایی که در آن منواکسیدکربن وجود دارد و شخصی مسموم و بیهوش شده است این توجه و دقت را داشته باشیم که خودمان دچار گاز گرفتگی و مسمومیت نشویم. بهتر است تا حد امکان نفس خودمان را حبس کنیم، درها و پنجره‌ها را باز کنیم، دوباره به بیرون از آن فضا برگردیم نفس تازه کنیم و مجدد برای کمک وارد شویم و اگر لازم بود چندین بار برای نفس تازه کردن، از آن محیط خارج شویم و مراجعت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha