• پنجشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99101813619
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

این بار در خراسان جنوبی

اندر مصائب دپوی غیراستاندارد زباله و تولید گازهای سرطانی

اندر مصائب دپوی غیراستاندارد زباله و تولید گازهای سرطانی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه در زباله گاه‌های استان گاهی زباله‌ها سوزانده می‌شوند که گازهای سرطان زا را در محیط زیاد می‌کنند، گفت: این امر چشم انداز را نازیبا می‌کند و از سویی سرطان زاست و از طرف دیگر زمانی که تجزیه شوند موجب آلودگی خاک و آب می‌شوند.

حسن اکبری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت حدود ۴۳ زباله گاه مشخص در استان، اظهار کرد: عمده‌ترین مشکل در زباله گاه‌ها این است که ترانشه‌های اصولی ندارند و باعث می‌شود کیسه‌های پلاستیکی توسط باد جابجا شوند و آلودگی ایجاد شود.

وی افزود: در زباله گاه‌ها چون پوشاندن زباله به صورت منظم و روزانه انجام نمی‌گیرد در دسترس سگ‌های وحشی و ولگرد قرار می‌گیرند و می‌توانند زمینه انتقال بیماری را فراهم کنند و از طرف دیگر تعادل جمعیتی این حیوانات بهم می‌ریزد و عوارض جبران ناپذیری دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه بازیافت به صورت اصولی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: باتوجه به شیوع کرونا، با افراد زباله‌گرد که این زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کردند برخورد شد.

اکبری با بیان اینکه مناسفانه زیرساخت تفکیک در مبدا وجود ندارد و ایجاد این زیرساخت در ابتدا نیاز به آموزش‌های لازم و ایجاد مشوق‌هایی دارد، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست نقش اجرایی در این زمینه نقش اجرایی نداشته و فقط ناظر است.

وی با بیان اینکه کل مسئله امور اجرایی با شهرداری‌ها، در خارج از شهرها به عهده دهیاران و مجمتع‌های بین راهی و حاشیه جاده‌ها با بحشداری‌هاست، یادآور شد: هیچ کار اجرایی در مورد پسماند نمی‌توانیم انجام دهیم و تنها وظیفه ما این است که در زمینه تفکیک زباله از مبدا و بازیافت استاندارد نظارت اصولی انجام دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در بیشتر شهرها جمع‌آوری و انتقال به نحو مطلوبی صورت می‌گیرد و مردم همکاری خوبی دارند، اما در مورد دفع پسماند و یا مدیدیت پسماند جمع‌آوری شده وضعیت خوبی نداریم.

 اکبری با تاکید بر هم‌افزایی تمام ارگان‌ها و نهادها در این موضوع، یادآور شد: موضوع مدیریت پسماند خط قرمز ماست و بهانه‌هایی چون کمبود اعتبار و شرایط اقتصادی بهانه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha