• یکشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99101409993

توسعه کاشت "کامیلنا" در فارس

توسعه کاشت "کامیلنا" در فارس

ایسنا/فارس رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از کاشت کامیلنای پاییزه در سطح ۸۰ هکتار به صورت دیم در سال زراعی جاری در این استان خبر داد.

حسین پژمان با اشاره به سازگاری کاملینا در مناطق مختلف فارس، گفت: متوسط عملکرد این گیاه در شرایط دیم در فارس ۱.۲۵تن در هکتار و بیشترین عملکرد در سال گذشته در شهرستان رستم ۲.۸۵ تن در هکتار بوده است.

 به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، او افزود: کاملینا برای اولین بار به صورت تحقیقی در سطح یک هکتار در سال ۱۳۹۵ در شهرستان خرامه و در سنوات بعد در شهرستان‌های لار، سروستان، رستم، سپیدان، مرودشت و ارسنجان در سطح ۵۰ هکتار کاشته شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه کاملینا در شرایط دیم در فصل پاییز کاشته می‌شود و بیشترین عملکرد مربوط به این فصل است، گفت: به صورت آبی نیز در فصل بهار نیز امکان کاشت دارد.

پژمان عنوان کرد: کاشت کاملینا با انواع کارندها و ریز دانه کارها انجام می‌شود و برداشت این محصول با کمباین غلات و با هد مخصوص کلزا و تنظیمات لازم امکان پذیر است.

او با اشاره به اینکه کاملینا گیاهی مقاوم به کم آبی و شوری است، خاطرنشان کرد: این گیاه به سرمای زمستانه و انواع آفات و بیماری‌ها مقاومت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس یادآور شد: قیمت جهانی هر کیلوگرم دانه کاملینا ۱۰دلار و روغن آن بسته به کیفیت و برند بین هر لیتر ۲۰ تا ۳۰ دلار است.

به گزارش ایسنا، کاملینا با نام علمی Comelina sativa از تیره شب بو (چلیپا بیان) یا براسیکاسه است؛ گیاهی علفی ودارای ساقه راست، ارتفاع آن ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی متر و اندازه بذر کاملینا یک چهارم تا یک دوم کونولا بوده و رنگ بذر کاملینا زرد کمرنگ یا نارنجی قهوه‌ای مایل به زرد و دوره رشد کاملینا ۸۵ تا ۱۰۰روز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha