• شنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۹ / ۰۶:۴۳
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99101308915
  • خبرنگار : 71452

پانزده سال از درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی گذشت؛

به یاد یکی "از فرزندان صالح انقلاب"

به یاد یکی "از فرزندان صالح انقلاب"

نام زنده‌یاد دکتر "سعید کاظمی آشتیانی" با پژوهشگاه رویان پیوند خورده است؛ نهال نوپایی که سال ۱۳۷۰ توسط وی کاشته شده، امروز به درخت پربار و پرثمری تبدیل شده و در جمع ۱۰ مؤسسه برتر تحقیقاتی جهان در حوزه تحقیقات ناباروری و روش‌های کمک باروری جای گرفته است.

به گزارش ایسنا، چهاردهمین روز از دی ماه، یادآور غروب غم‌انگیز و زودهنگام جهادگری خستگی‌ناپذیر و دانشمندی پرتلاش است که فعالیت‌های ارزنده وی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه تأسیس پژوهشگاه رویان و ارائه خدمات پیشرفته به زوج‌های نابارور کشور، نام دکتر کاظمی آشتیانی را برای همیشه در تاریخ علم ایران جاودانه کرد.

وی در نخستین روز از بهار سال 1340 در تهران به دنیا آمد و سال 1358 در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شد. تعطیلی دانشگاه‌ها به علت انقلاب فرهنگی و حضور در جبهه جنگ باعث شد که با اندکی تأخیر، در سال 1369 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشکده علوم توانبخشی شود.

کاظمی آشتیانی در دوران دفاع مقدس با همراهی دو نفر از همکاران خود، جهاد گروه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران را در سال 1361 تأسیس کرد که هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران بود که در سال 1365 شکل گرفت. وی از سال 1371 به سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران منصوب شد و تا سال 1384 در این سمت مشغول فعالیت بودند. وی همزمان به تحصیل در رشته علوم تشریح (گرایش جنین‌شناسی) ادامه داد و در سال 1376 موفق به اخذ مدرک دکترا از دانشگاه تربیت مدرس شد.

پژوهشگاه رویان، قطب تحقیقاتی و فناوری در تراز بین‌المللی

پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی هشتم خردادماه سال 1370 به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‏‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط کاظمی آشتیانی و گروهی از محققان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تأسیس شد.

این مرکز در سال 1377 مجوز مرکز تحقیقات علوم سلولی و در سال 1387 مجوز مرکز تحقیقات پزشکی تولیدمثل را از شورای گسترش دانشگاه‌‏های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد. در آبان‌ماه 1388 و با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این پژوهشکده به پژوهشگاه ارتقاء پیدا کرد.

نزدیک به 30 سال از عمر پژوهشگاه رویان می‌گذرد. نهالی که روزی به همت دکتر کاظمی آشتیانی کاشته شد، امروز به درخت پربار و پرثمری تبدیل شده و طی سال‌های ۲۰۰۰ - ۲۰۱۹ براساس تعداد کل انتشارات در حوزه‌های ناباروری مردان و روش‌های کمک باروری(ART) ، در رتبه ۱۰ مؤسسه برتر تحقیقاتی جهان جای گرفته است.

پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، قطب تحقیقاتی و فناوری در تراز بین‌المللی، پیشگام در توسعه علم، فناوری و نوآوری در علوم زیستی با مرجعیت در علوم سلول‌های بنیادی، تولیدمثل، زیست‌فناوری، طب ترمیمی و موثر در ارتقاء سلامت جامعه است.

دستی از جانب خدا برای تحقق آرزوی زوج‌های نابارور

بی‌تردید دکتر کاظمی آشتیانی با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و جهادی در حوزه‌های مختلف از جمله تأسیس پژوهشگاه رویان، تحقیقات سلول‌های بنیادی، توسعه مرکز ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور، مصداق این حدیث از امام کاظم (ع) است که می‌فرمایند: خداوند در زمین بندگانی دارد که برای برآوردن نیازهای مردم می‏‌کوشند؛ اینان ایمنی‌یافتگان روز قیامت‌‏اند.

تاکنون بیش از 30 هزار زوج نابارور، با بهره‌مندی از خدمات مرکز پیشرفته درمان ناباروری پژوهشگاه رویان صاحب فرزند شده‌اند. تولد نخستین کودک حاصل از روش باروری آزمایشگاهی (IVF) در تهران سال 1371، تولد نخستین کودک حاصل از روش میکرواینجکشن (ICSI) در کشور سال 1373، تولید نخستین کودک حاصل از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی جنین (PGD) در کشور سال 1383، بخشی از موفقیت‌های پژوهشگاه رویان در زمینه خدمات ناباروری محسوب می‌شود.

دکتر کاظمی آشتیانی در سال 1383 به دلیل تلاش‌های فراوان در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی جنینی به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار کشور معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت. 

غروب زودهنگام یکی از فرزندان صالح انقلاب

در چهاردهمین روز دی‌ماه 1384 مردم و جامعه علمی کشور از وجود این دانشمند فرهیخته محروم شد. مقام معظم رهبری در بخشی از پیام خود به مناسبت درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی فرمودند: "وی یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی بود که آینده‌ درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند. مؤسسه‌ رویان که مجمع ارزشمندی از نوآوران و جهادگران عرصه علوم زیستی است، در پیدایش و رشد و اعتلای خود، مدیون همت و ایمان و پشتکار این دانشمند جوان و بلندهمت است."

اداره اخبار علمی و دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) یاد و خاطره این دانشمند جهادگر که نام ایران را در عرصه‌های علمی جهان ماندگار کرد، گرامی می‌دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha