• چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99101007350
  • خبرنگار : 71496

مخبر ویژه سازمان ملل: تحریم‌ها مانع بازسازی سوریه می‌شوند/ آمریکا قانون سزار را لغو کند

مخبر ویژه سازمان ملل: تحریم‌ها مانع بازسازی سوریه می‌شوند/ آمریکا قانون سزار را لغو کند

گزارشگر ویژه سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی خود از نحوه تعامل قانون "سزار" با مساله حقوق بشر، از آمریکا خواست تحریم‌های یک جانبه علیه سوریه را لغو کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، الینا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره تاثیر منفی اقدامات ظالمانه و یک جانبه و حقوق بشر، در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه سوریه مانع از بازسازی زیرساخت‌های شهری در این کشور می‌شوند، از آمریکا خواست این تحریم‌ها را لغو کند.

دوهان گفت: از این نگران هستم که تحریم‌های اعمال شده بر اساس قانون سزار به ویژه با شیوع کرونا باعث وخامت شرایط بد انسانی در سوریه شده و مردم این کشور را با خطری بیشتری در مورد نقض حقوق بشر مواجه کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: در ژوئن ۲۰۲۰ که براساس قانون سزار تحریم‌های اولیه اعلام شدند، آمریکا اعلام کرد قصد آزار رساندن به ساکنان سوریه را ندارد اما اجرای این قانون احتمالا موجب وخامت بحران انسانی موجود می‌شود و این مساله مردم سوریه را از فرصت بازسازی زیرساخت‌های اصلی کشور محروم می‌کند.

او در ادامه گفت: آنچه بیش از همه موجب نگرانی‌ام می‌شود، نحوه تعامل قانون سزار با حقوق بشر از جمله حقوق مردم سوریه شامل مسکن، بهداشت، سطح معیشتی مناسب و توسعه است.

دوهان در ادامه تاکید کرد: دولت آمریکا نباید موانعی را در راه بازسازی بیمارستان‌ها قرار دهد چرا که کمبود مراقبت‌های بهداشتی حق زندگی تمامی ساکنان را تهدید می‌کند.

این مسؤول سازمان ملل با انتقاد از اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در متهم کردن بانک مرکزی سوریه به پولشویی تاکید کرد: این مساله موانع غیر ضروری را در راه انتقال کمک‌های خارجی به سوریه و کمک‌های بشردوستانه ایجاد می‌کند.

او در پایان بیانیه خود نیز گفت: مانع‌تراشی در مسیر دستیابی به کمک‌های لازم برای بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده در جنگ، تاثیر منفی بر وضعیت حقوق بشر مردم سوریه خواهد داشت و احتمالا آسیب‌های ناشی از درگیری مستمر ده ساله را حفظ می‌کند در مقابل تضمین عدم مانع‌تراشی در انتقال کمک‌های بشردوستانه و مصالح و مواد لازم برای بازسازی‌ها می‌تواند بازگشت آوارگان و بازسازی‌ها را سهولت بخشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha