• یکشنبه / ۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99100704885
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/پژوهش، میان آنچه که باید باشد و نیست/

وجود ساختارهای کلان در نحوه ارزیابی پژوهشگران دانشگاهی، چالش پژوهش کشور

وجود ساختارهای کلان در نحوه ارزیابی پژوهشگران دانشگاهی، چالش پژوهش کشور

ایسنا/اصفهان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور گفت: یکی از چالش های فرا روی پژوهش در کشور وجود ایرادات ساختاری کلان در نحوه ارزیابی پژوهشگران دانشگاهی است.

محمدعلی کریمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه دانشگاه­‌ها در روند تغییر از آموزش محوری به پژوهش محوری و داشتن زیرساخت­‌های آزمایشگاهی، امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای پژوهش رشد قابل توجهی داشته‌­اند، اظهار کرد: در بیشتر دانشگاه‌­ها، پژوهش انجام می شود، آزمایشگاه‌­ها شکل گرفته‌­اند و مجموعه‌های تحصیلات تکمیلی، مخصوصا در دانشگاه‌­ های بزرگ بیشتر بر دوره‌­های دکترا متمرکز و توسعه پیدا کرده‌­اند.

وی افزود: در دهه اخیر مخصوصا با توجه به توسعه بیشتر مراکز رشد و پارک­‌های علم و فناوری، در کنار مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌­ها از یکسو و از سوی دیگر دانشگاه‌­ها، زیر ساخت­‌های لازم برای ورود به عرصه فناوری و تجاری ­سازی فراهم شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام‌نور افزود: اکنون دانشگاه‌ها در حال حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم بوده و دانشگاه پیام‌نور هم از این امر مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: در این راستا مرکز نوآوری دانشگاه با تایید معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در حال فعالیت و تربیت تیم‌های فناور و کارآفرین است. همچنین طی تفاهم‌نامه ای با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حرکت‌های رو به جلو و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این حوزه انجام شده است.

کریمی با بیان اینکه دانشگاه پیام‌نور رسالت اصلی خود را در این می‌داند تا در کنار سایر دانشگاه‌­ها بتوانند با انجام پژوهش­‌های کاربردی یک قدم به سمت جلو برداشته و پژوهش­‌ها را به نیازهای جامعه نزدیک کند، در خصوص مشکلات و چالش‌هایی که پژوهش در ایران با آن مواجه است، خاطرنشان کرد: مشکلات ما نیز مشابه تمام کشورهای در حال توسعه است.

وی افزود: از جمله چالش‌های پیش روی پژوهش در کشور ما و در دانشگاه پیام‌نور که مانند سایر دانشگاه‌ها در حال فعالیت در عرصه فناوری است، می‌توان به وجود ایرادات ساختاری کلان در نحوه ارزیابی پژوهشگران دانشگاهی اشاره کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام‌نور دلایل اصلی و موانع جدی در دانشگاه‌های کشور را روزمرگی در نظام اداری وزارتخانه‌ها، پایین بودن نسبت هزینه‌های پژوهش به تولید ناخالص داخلی و کاهش یا ثابت ماندن بودجه‌ پژوهشی با توجه به افزایش تعداد پژوهشگران (اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان تحصلات تکمیلی) دانست و ابراز امیدواری کرد با رفع این موانع مسیر پژوهش و توسعه کشور هموارتر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha