• شنبه / ۶ دی ۱۳۹۹ / ۲۱:۰۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99100604451
  • منبع : نمایندگی همدان

واکاوی منبع و مرجع عملیات کربلای ۴ در همدان

واکاوی منبع و مرجع عملیات کربلای ۴ در همدان

ایسنا/همدان نویسنده کتاب هفتاد و دومین غواص گفت: افرادی در میان ما حضور دارند که آیینه تمام نمای افراد حاضر در جبهه‌های حق علیه باطل هستند و نیازی نیست که برای دم خوری با شهدا به گلستان شهدا مراجعه کرد.

حمید حسام شنبه ۶ دی ماه در نشست فرشته‌های اروند که با محوریت کتاب هفتاد و دومین غواص و به مناسبت سالگرد عملیات کربلای ۴ در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد، با اشاره به اینکه راوی کتاب باید ویژگی‌هایی داشته باشد که حرفش، زبان حال همه افراد حاضر باشد، افزود: کار را با شهید سلگی آغاز کردیم چرا که فرصت نبود به همه رزمندگان نهاوندی بپردازیم و  «آب هرگز نمی‌میرد» منتشر شد.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر مطرح شد و در فضای سیاسی قرار گرفت، عملیات کربلای ۴ بود و من احساس کردم که مظلومیت شهدای غواص چندبرابر شد بنابراین کار را با حاج کریم مطهری آغاز کردیم. البته همه افرادی که زنده بازگشتند، از قلم نینداختیم بنابراین با همه افرادی که حتی سنین پایینی در آن زمان بودند و در کربلای ۴ در بخش غواصی حضور داشتند را مصاحبه کردم.

حسام با بیان اینکه عدد کتاب‌هایی که درباره کربلای ۴ نوشته شده زیر ۱۰ عنوان است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۴ «غواص‌ها بوی نعنا را می‌دهند» نوشته شد اما یک قطره در دریا بود که عطشی را ایجاد کرد تا خواننده بداند این افراد چله می‌گرفتند و زیارت عاشورا می‌خواندند و آنطوری که می‌گویند نیست.

وی با اشاره به اینکه دشمن متوجه عملیات کربلای ۴ شده بود اما کسی آن را لو نداده بود، گفت: اکنون کتاب هفتاد و دومین غواص یک منبع و مرجع درباره این عملیات است که به داستان کودکی راوی بدون سانسور و به شکلی حضور جوانان دهه چهلی که به انقلاب رسیدند را بیان می‌کند و نوع زیست طبقاتی از اجتماع را نشان می‌دهد. این کتاب از یک شخصیت برجسته چون شهید علی چیت سازیان صحبت می‌کند که با روای ارتباط بسیار نزدیکی داشته است.

نویسنده کتاب هفتاد و دومین غواص با اشاره به اینکه تاریخ عملیات‌های استان را صفحه به صفحه برگ می‌زنیم، بیان کرد: این کتاب داستان جانبازی است که هرچه هم مجروح می‌شود باز هم کوتاه نمی‌آید و معتقد است که باید به تکلیف عمل کرد همچنین این کتاب نشان می‌دهد که انسان‌هایی از جنس کریم مطهری به زندگی و خانواده هم علاقمند بودند و زندگی خود را داشتند. 

کریم مطهری، راوی کتاب هفتاد و دومین غواص نیز در این نشست اظهار کرد: جنگ یعنی ویرانی و از بین رفتن انسان‌ها و ساختارها، هیچ فردی هم خواهان جنگ نیست و ما هم در اصل جنگ نکردیم، دفاع کردیم و چون دفاع کردیم، جنس انسان‌ها هم متفاوت بود.

وی با بیان اینکه فضای صمیمیت و با صفا باعث می‌شود که افراد مانده دلشان تنگ شود، افزود: بهترین خاطرات و شیواترین آن از روزهای سخت جنگ است به طوریکه سختی بیشتر می‌شد، شیرینی خاطرات بیشتر بود. دشمن آمادگی لازم را در کربلای ۴ داشت و اینطور نبود که یک نفر نقشه را به دشمن نشان داده باشد.

وی با اشاره به اینکه دشمن بر اساس اقدامات اطلاعاتی، شنودها، عکسبرداری هوایی و ستون پنجم دشمن توانسته بود آگاهی‌ها را به دست آورد، ادامه داد: همچنین دشمن به ماهواره‌ها دسترسی داشتند و تحرکات نظامی ما را به اطلاع صدام می‌رساند. در عملیات کربلای ۴، دشمن دست پیش را به علت اطلاعاتی که پیدا کرده بود، داشت و آمادگی پیدا کرده بود اما از جزئیات زمان و چگونگی حمله اطلاع نداشت و آمادگی خود را در تمامی سطوح تحت اختیارش حفظ کرده بود. 

مطهری با بیان اینکه رزمندگان ۴۰ شبانه روز زیارت عاشورا خواندند و شب و روز در حال کسب آمادگی بودند، گفت: وقتی بچه‌ها به میانه آب می‌رسند، درگیری‌ها آغاز شد و بچه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کردند که در جمع اعزامی‌ها برای عملیات باشند.

راوی کتاب هفتاد و دومین غواص اشاره به اینکه ما نمی‌توانستیم لباس غواصی تهیه کنیم به طوریکه هرفردی از خارج کشور می‌آمد یک لباس غواصی که تفریحی بود و نه نظامی با خود می‌آورد، اظهار کرد: بنابراین به اندازه همه افراد گردان لباس نداشتیم و تنها ۷۲ نفر با لباس غواصی آماده حمله شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha