• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99100201676
  • خبرنگار : 50356

مسئول مرکز نخبگان حوزه علمیه خراسان مطرح کرد

حوزه و دانشگاه دو کانون اثرگذار در ساخت تمدن نوین اسلامی

حوزه و دانشگاه دو کانون اثرگذار در ساخت تمدن نوین اسلامی

ایسنا/خراسان رضوی مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: راهکارهای ساخت تمدن نوین اسلامی به دست توانمند دو کانون اثرگذار و تمدن‌ساز، یعنی حوزه علمیه و دانشگاه، است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر نوایی امروز، دوم دی ماه، در نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: تعارفات مربوط به وحدت حوزه و دانشگاه را باید کنار بگذاریم. مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند عصر جدیدی را آغاز کرده‌ایم و بشریت در طلیعه عصر جدیدی قرار دارد. تمدن افسارگسیخته شیطانی ضربه خورده است؛ لیبرالیسم در حال فروپاشی است؛ کمونیسم از هم فروپاشیده است؛ دوران ایسم‌ها و مکتب‌های شیطانی سپری شده ولی بعضی‌ها با ترفند هنوز خودشان را روی پا نگه داشته‌اند. متولیان دین و سنگربانان شریعت و انقلاب مقدس اسلامی باید با عشق، باور، ایمان و معرفتی نو و ایمانی استوار به راهی جدید که انقلاب اسلامی پیش روی ما گذاشته و با یک نظام معرفتی جامع و باید اراده پولادین و یک حرکت نظام‌مندانه عصر جدید را مدیریت کند.

وی افزود: عصر جدید و نوین اسلامی الزاماتی دارد. این عصر نیازمند به خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است. ما باید با این مولفه‌ها، یعنی خودسازی معرفتی، دینی و ایمانی، جامعه‌پردازی و دغدغه جامعه را داشتن، تمدن‌سازی ‌نوین اسلامی ایجاد کنیم. آینده را از دست دشمن باید گرفت زیرا دشمن بنیادی ندارد و ضربه خورده است. باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد و تمدن نوین اسلامی را  ساخت.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه توبه از جمله آیه ۳۳ این سوره که خداوند می‌فرماید «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَیٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند»، بیان کرد: باید مفاهیم این آیات عالیه را عملا در جامعه پیاده کرد. اگر این دو نهاد، یعنی حوزه و دانشگاه در تعامل علمی، معرفتی، هدفمندانه و به صورت هوشمندانه قرار بگیرند و تعارفات را کنار گذارند، مشکلات حل خواهد شد. انتظار از حوزه و دانشگاه این است که عملا با هم وارد حوزه عملیاتی شوند و از برگزاری جلسات بی‌فایده بکاهند. از این جلسات تنها گفتمان حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه الزامات تمدن‌ساختی ۶ مورد است، تصریح کرد: این الزامات نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد هسته‌های موثر، تعهد، مسئولیت‌پذیری، دغدغه‌مندی و هوشمندی است.

نوایی عنوان کرد: این راهکارها عبارت‌اند از انطباق علوم دانشگاهی با تفکر اسلامی. بنده از این موضوع به عنوان تئوری انطباق یاد می‌کنم که این انطباق نقشه راه خود را نیاز دارد. هنوز رگه‌های سکولاریستی در علوم انسانی  ما واضح دیده می‌شود. دومنی موضوع نظریه‌پردازی در عرصه‌های تاثیرگذار موجود در حوزه و دانشگاه ناقل به حرکت‌های اجتماعی است. انتقال و اشاعه دانش دینی در عصر تشنه معارف دینی به زبان دانشگاه و حوزه و به زبان تلفیقی حوزه دانشگاه یا اشاعه‌گرایی اسلامی نکته سوم است. همچنین تلطیف مبانی معرفت دینی. معرفت دینی باید عمق، صلابت و گستره پیدا و پهناور پیدا کند و پاسخگو باشد. 

وی اضافه کرد: زدودن موانع فکری و ساختاری اجتماعی و حل مشکلات جامعه با استفاده از استعدادهای درونی و ظرفیت‌های درونی در کشور و پیرایش علوم از انگاره‌های سکولاریستی از دیگر نکاتی است که در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد. انگاره‌های سکولاریستی در دانشگاه وجود دارد اما در حوزه علمیه نیز می‌تواند وجود داشته باشد. در حوزه علمیه هم فقه و کلام سکولاریستی می‌تواند وجود داشته باشد. فقهی که از حکومت بریده باشد، فقهی که از جامعه بریده باشد، جامعه‌شناسی که جامعه را نشناسد و... انگاره‌های سکولاریستی را حمل می‌کنند. باید کاری انجام شود و گروه تلفیقی حوزه و دانشگاه دوباره به زودی فعال شود و  ظرفیت‌سازی صورت گیرد.

نوایی در خصوص محورهای نتیجه‌گیری نشست حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ضرورت انسجام تشکیلاتی بین حوزه و دانشگاه در ابعاد علمی و مطالعاتی، ضرورت جنبش راهبردی و نرم‌افزاری، درک حوزه و دانشگاه از زبان یکدیگر، دریافت چالش‌های تمدنی معاصر و نویدهایی که فراروی آن و در راستای آن قرار دارد، معیار عمل قراردادن بیانیه گام دوم انقلاب، کاهش برخی از ساختارها مانند جلساتی که دستاورد مبین و روشنی ندارد و مانع از رسیدن به حرکت علمی و متحد می‌شود، ضرورت نظام‌سازی بنیادی به معنای تاسیس نظامات و ایجاد و تشکیل یک نهاد بین حوزه و دانشگاه، ضرورت آنالیز کردن موضوعات توسعه‌ای در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، حذف رویکردهای سیاسی و دخالت دادن جهت‌گیری‌های سیاسی در مباحث بنیادی، نظریه‌پردازی‌های میان‌رشته‌ای، تدریس جهت‌دار علوم پایه در ارتباط بین حوزه و دانشگاه، ضرورت برگزاری مناظرات علمی میان حوزه علمیه و دانشگاه، انتخاب امامان جماعت باسواد و آشنا با مسائل انقلاب و جامعه، تقویت حوزه علوم اسلامی در دانشگاه فردوسی که دانشگاهیان در آن تحصیل می‌کنند، تقویت مبانی معرفتی که علوم میان‌رشته‌ای بین حوزه و دانشگاه ایجاد می‌کند و تحقق مرجعیت علمی با نگاه به اندیشه‌ها و مبانی فکری امام رضا(ع) از محورهای نتیجه‌گیری این جلسه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha