• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99100201430
  • خبرنگار : 71415

استقبال یک رهبر تبتی‌های در تبعید از تصویب لایحه حمایت‌گرانه کنگره آمریکا

استقبال یک رهبر تبتی‌های در تبعید از تصویب لایحه حمایت‌گرانه کنگره آمریکا

یک رهبر سیاسی تبتی ساکن تبعید امروز سه شنبه از قوانین تصویب شده از سوی کنگره آمریکا که بر حقوق تبتی‌ها برای انتخاب جانشین رهبری معنوی خود دالایی لاما تاکید کرده، استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام کنگره آمریکا خشم چین را در پی داشته است. چین، دالایی لاما که ساکن تبعید است را یک "جدایی طلب" خطرناک در نظر می‌گیرد و اقدام اخیر کنگره آمریکا در نشان دادن حمایت از او می‌تواند هر چه بیشتر به تنش‌ها در روابط از پیش ملتهب دو کشور دامن بزند.

لوبسانگ سانگای، رئیس گروه "دولت مرکزی تبت" (CTA) که به عنوان دولت ساکن تبعید تبت شناخته می‌شود به رویترز گفت، اقدام مجلس نمایندگان و سنای آمریکا طی روز دوشنبه در تصویب قانون موسوم به قانون سیاست و حمایت مربوط به تبت (TPSA) "تاریخی" است.

چین بنا به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، آمریکا را به مداخله در امور داخلی خود متهم کرده و به آن در خصوص امضای این لایحه و تبدیل شدن آن به قانون هشدار داد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز گفت: ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم دست از مداخله در امور داخلی چین برداشته و از تبدیل کردن این بندها و مفاد منفی به قانون با امضای لایحه بپرهیزد مبادا که هر چه بیشتر به همکاری و روابط دوجانبه ما آسیب وارد کند.

لایحه مذکور خواستار تاسیس یک کنسولگری آمریکا در شهر لهاسا، شهر اصلی تبت، حقوق مطلق تبتی‌ها در انتخاب جانشین دالایی لاما و حفظ محیط زیست تبت شده است.

این قانون همچنین پیشنهاد یک "چارچوب منطقه‌ای درباره امنیت آب" و مشارکت بیشتر این جامعه در گفت‌وگو با چین در مورد نظارت بر محیط زیست منطقه را هم داده است.

چین اعلام کرده که رهبرانش حق تایید جانشین دالایی لاما را دارند در حالی که بسیاری این موضع را یک تلاش همراه با اعمال فشار برای کنترل تبت می‌بینند.

سانگای گفت: با تصویب قانون TPSA کنگره آمریکا پیامی واضح و بلند فرستاده مبنی بر این‌که تبت یک اولویت برای آمریکا باقی می‌ماند و به حمایت پایدار خود از دالایی لامه و دولت CTA ادامه خواهد داد. این یک پیروزی برای نزاع تبت برای آزادی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha