• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 99100201297
  • خبرنگار : 30057

معاون وزیر بهداشت:

بودجه 1400 از نکات تاریک حوزه پژوهش است/چالش‌های حوزه پژوهش و فناوری

بودجه 1400 از نکات تاریک حوزه پژوهش است/چالش‌های حوزه پژوهش و فناوری

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تنزل رتبه جهانی ایران در فناوری را به دلیل وجود بروکراسی پر پیچ و خم تجاری سازی محصولات دانش بنیان دانست و گفت: توسعه علم در گرو ارتباط داشتن با دنیای بیرون است و در صورتی که این امر محقق شود؛ اندیشمندان پرتوان ایرانی به شکوفایی خواهند رسید.

به گزارش ایسنا، فرید نجفی در بیست و یکمین جشنواره پژوهشی ابوریحان که صبح امروز (سه شنبه، 2 دی ماه) برگزار شد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را یکی از دانشگاه‌های پیشرو کشور در حوزه علمی و فناوری دانست و اظهار کرد: در مقیاس ملی، حوزه پژوهش، تحقیقات و فناوری دارای سایه‌ها و روشنی‌هایی است. زمانی که به جایگاه کشور ایران در این حوزه‌ها توجه می‌شود مشاهده می‌شود که به نسبت اختصاص GDP کشور به امر پژوهش و فناوری، در جایگاه خوبی قرار دارد و ایران جز کشورهایی با رشد مناسب است.

وی ادامه داد: ولی سایه‌های این حوزه مربوط به وجود نهادهای مختلف تولید علم و سیاستگذاری در این حوزه می‌شود. هر چند که کشور مراکز مختلف تولید علم ایجاد شده ولی ارتباط منسجم و شبکه سازی میان آنها وجود ندارد.

نجفی با بیان اینکه در کشور شبکه سازی میان انجمن‌های علمی، مراکز تحقیقاتی و سایر نهادهای تولید کننده علم وجود ندارد، یادآور شد: در صورتی که میان این نهادها انسجام وجود داشت، برونداد پژوهشی بهتری را شاهد بودیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به نهادهایی چون عتف، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه سیاستگذاری علم و فناوری، یادآور شد: متاسفانه یکی از نقاط سایه و تاریک حوزه علم و فناوری بودجه‌های پژوهشی سال 1400 است که نیاز به توجه بیشتری دارد.

نجفی، "عدم تخصیص اعتبارات"، "بد اخلاقی‌های پژوهشی"، "کارایی پایین شبکه تحقیقات"، "کم شدن انگیزه جوانان"، "عدم شفافیت در مالکیت فکری دانشگاه‌ها" و "کم رنگ شدن روابط بین المللی" را از چالش‌های حوزه پژوهش، فناوری و تحقیقات دانست و خاطر نشان کرد: جایگاه ایران در حوزه فناوری از رتبه 14 و 17 به رتبه 67 تنزیل یافته که دلیل آن پیچیدگی بازار ایران و روابط تجاری ما است.

وی با اشاره به چالش‌های تجاری سازی محصولات از سوی شرکت‌های دانش بنیان، اظهار کرد:این شرکت‌ها برای تجاری سازی محصولات خود باید از دالان‌های پر پیچ و خم عبور کنند که این امر با توسعه فناوری تناسب ندارد از این رو ما در شاخص تولید فناوری در رده کشورهای عقب مانده قرار گرفته‌ایم.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه باید تلاش شود این بروکراسی‌ها کاهش یابد، افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، ایران در آسیای جنوب شرقی یکی از کشورهای مستعد از نظر اقتصاد مبتنی بر نوآوری و ابداعات است و در آینده اقتصاد جهانی از تمرکز بر روی نفت به سمت اقتصاد دانش بنیان خواهد رفت که ما باید به این حوزه وارد شویم.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌های آمریکا "تکنولوژی و تجاری سازی" است، گفت: اگر این اقدام در کشور اجرایی شود می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های زایشی در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

نجفی توسعه علم را در گرو ارتباط داشتن با دنیای بیرون دانست و یادآور شد: در صورتی که این امر محقق شود؛ اندیشمندان پرتوان ایرانی به شکوفایی خواهند رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha