معصومه مهدیخانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به نقش پژوهش در بهبود کیفیت شغل معلمی، اظهار کرد: شالوده و زیربنای پیشرفت و توسعه کشور، آموزشوپرورش است و برای توسعه و پیشرفت آن، پژوهش و تحقیق امری حیاتی است، به همین خاطر معلمان برای همگام بودن با دانش روز دنیا، نیاز به تحقیقات روزمره و پژوهشهای مستمر دارند.
وی با بیان اینکه یک محقق و پژوهشگر علاوه بر فعالیتهای پژوهشی باید پژوهشپرور نیز باشد، اضافه کرد: با ایجاد انگیزه در فرهنگیان و استفاده از دانش روز و تحقیقات معتبر و نیز بها دادن به پژوهش در سطح کشور میتوان به این مهم دست یافت.
این پژوهشگر جوان در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوانیم دانشآموزان و نسل آینده را به پژوهش علاقهمند کنیم، افزود: دانشآموزان از همان کودکی، جستجوگر و اهل تحقیق هستند، ما فقط باید آن را شکوفا کرده و پرورش دهیم که در این راستا معلمان میتوانند با ارائه تکالیف آموزشی خلاقانه، زمینهساز دانشآموزان پژوهشگر باشند.
این پژوهنده برتر کشوری با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در بین دانشآموزان، عنوان کرد: باید روحیه پژوهش و پژوهشگری را از همان ابتدا مانند آموزش حروف الفبا، خواندن و نوشتن در وجود دانشآموزان پرورش داد.
وی با اشاره به انتظارات از مسئولان برای ارتقای جایگاه پژوهش در آموزشوپرورش، متذکر شد: مسئولان حوزه پژوهشی باید به یافتههای پژوهشگران اهمیت قائل شده و از آنها برای پیشرفت و ارتقای کشور، توسعه همهجانبه و زیرساختهای آن بهرهگیری کنند. همچنین تغییرات اساسی در منابع آموزشی و بهروز کردن منابع برای توسعه و همگام شدن با دانش روز دنیا نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
مهدیخانی با اشاره به مهمترین اقداماتی که معلمان میتوانند برای توسعه پژوهش در جامعه به کار گیرند، تصریح کرد: فرهنگیان باید برای پیشرفت کشور و ارتقای کشورمان در حوزههای گوناگون در امر پژوهش فعال باشند و همواره به عنوان یک پژوهشگر در جامعه حضور یابند و روحیه پژوهشگری و تحقیق را بیش از پیش در دانشآموزان پرورش و تقویت کنند تا تغییرات اساسی برای ایجاد و گسترش توسعه در عرصههای مختلف کشور را شاهد باشیم.
به گزارش ایسنا، معصومه مهدیخانی معلم ابهری و دارای مقام اول کشوری در بخش معلم پژوهنده در سالجاری است.
انتهای پیام
نظرات