علی زندیفر در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته حمل و نقل با اشاره به اینکه مجموعه راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی در شرایط کنونی کشور با چالش مالی خاصی همچون مطالبه پیمانکاران روبرو نیست، افزود: اما به هرحال وجود اسناد خزانه و عدم ثبات قیمتها روند کاری را کند کرده است.
وی با بیان اینکه از برنامه کاری سال ۱۳۹۹ عقب نیستیم و در صورت عدم حضور پیمانکاران، اداره کل به صورت امانی پروژهها را اجرایی میکند، افزود: سال گذشته این اداره کل عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت و حتی خسارات ناشی از سیلاب سال های ۹۷ و ۹۸ نیز تقریبا رفع شده است و در جشنواره شهید رجایی نیز طی دو سال اخیر رتبه برتر را کسب کردهایم.
زندیفر تصریح کرد: سال گذشته بودجه ملی اداره کل ۶۷ میلیارد تومان بود ولی از طریق بودجه عمومی در اختیار وزارتخانهها، ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار جذب شد. تنها در بخش ماشینآلات چالش وجود دارد و برای خرید ماشین با توجه به اینکه باید از تولید داخل استفاده شود هنوز به جمعبندی نرسیدهایم.
وی با اشاره به اینکه متوسط عمر ماشینآلات راهسازی در کشور ۲۵ سال است، افزود: با توجه به محدودیتهای واردات، از سه سال پیش با شرکت هپکو برای خرید ۷۰۰ دستگاه گریدر قرارداد داریم که رقم قرارداد از ۹۰۰ میلیون تومان به حدود ۷ میلیارد تومان رسیده است، اما هنوز این قرارداد با وجود آنکه اعتبار آن تامین شده، محقق نشده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی اضافه کرد: سالانه سه تا چهار میلیارد تومان برای نگهداری ماشینآلات تخصیص داده میشود که برای نوسازی ناوگان کافی نیست، به همین دلیل تیم تعمیر ماشینآلات در اداره کل با کمک نیروهای بازنشسته هپکو فعال شده است که به جای پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان هزینه تعمیر ماشینآلات با استفاده از ظرفیت اداره کل، چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای اینکار هزینه میشود، هرچند که ۳۱۲ دستگاه ماشینآلات باید حداقل ۶۰ درصد نوسازی شود.
وی با اشاره به افزایش قیمت لاستیک و لوازم یدکی ماشین که به تبع آن افزایش کرایه و حمل بار را به دنبال دارد، گفت: مسلما گرانی لاستیک در وضعیت حمل و نقل بار تاثیر دارد به همین دلیل باید تصمیم گیرندگان با اختصاص ارز دولتی به مشاغلی که با زندگی و معیشت مردم در ارتباط مستقیم است، از آنها حمایت کنند.
زندیفر بیان کرد: استان مرکزی در حوزه توزیع لاستیک وضعیت خوبی دارد به طوری که از ابتدای سال تاکنون ۴۶ هزار حلقه لاستیک توزیع شده است و در واقع تمام سهمیه استان دریافت شده است.
وی در خصوص تاثیر کرونا در حوزه حمل و نقل اظهار کرد: کرونا میزان ترافیک در جادهها را تا ۴۰ درصد کاهش داد به طوری که ترددهای ۵۵۰ هزار خودرویی در جادههای استان این روزها به حدود ۳۵۰ هزار دستگاه رسیده است، که البته این خلوت شدن جادهای عواقبی چون افزایش سرعت تردد و در نتیجه افزایش شدت تصادفات را به دنبال دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی با بیان اینکه متوسط سرعت تردد در جادههای استان از میانگین کشوری بالاتر است و این امر آمار تصادفات را نیز افزایش میدهد، گفت: در حال حاضر ۲۶ دوربین ثبت تخلف در جادههای استان وجود دارد و اخیرا ۱۱ دستگاه دیگر نیز نصب شده است و در حال ایجاد زیرساخت برای نصب ۳۵ دستگاه دیگر هستیم، همچنین ۲۴ دستگاه دوربین نظارتی و ۶۴ دوربین ترددشمار نیز فعال هستند.
وی با بیان اینکه کرونا تاثیری در میزان حمل بار نداشته و حتی در سال جاری ۹ درصد افزایش حمل بار در استان ثبت شده است، گفت: در حوزه جابجایی مسافر ۵۱ درصد کاهش رقم خورده و در واقع حمل و نقل مسافر وضعیت خوبی ندارد.
وی با اشاره به آمادگی کامل ۳۷ راهدارخانه ثابت و سیار، ۵۷ اکیپ راهداری با ۳۲۰ نیرو و ۲۴۰ دستگاه ماشینآلات برفروبی، افزود: طرح زمستانی راهداری تا ۲۰ فروردین ماه ادامه دارد و از شهریور ماه ۵۵ هزار تن شن، ماسه و نمک نیز دپو شده است. امسال فقط هزینه خرید نمک و شن و ماسه پرداخت شد و حمل توسط مجموعه راهداری انجام گرفت.
زندیفر با بیان اینکه از امسال ساخت راههای روستایی نیز در حیطه وظایف راهداری قرار گرفته است، افزود: استان مرکزی ۶۴۰۰ کیلومتر راه دارد که از این میزان ۴۴۰۰ کیلومتر، راه روستایی است که تماما نیازمند آسفالت هستند و با توجه به افزایش قیمت هر تن قیر از ۷۰۰ تومان به ۶۵۰۰ تومان لازم است که برای بهسازی راه روستایی، برای دو تا سه سال بودجه ویژه اختصاص یابد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای در خصوص اصلاح نقاط حادثهخیز استان مرکزی اظهار کرد: در سال ۱۳۸۶ تعداد نقاط حادثه خیز استان ۱۱۷ مورد بوده است که امسال به ۸ مورد رسیده است و هر کدام بین ۳۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت دارند، البته در گزارشهای اولیه اعلام شده اخیر، ۱۸ نقطه حادثه خیز دیگر نیز شناسایی شده است که باید در صدد رفع آن باشیم.
انتهای پیام
نظرات