• دوشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۹ / ۰۰:۲۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99092418099
  • خبرنگار : 50176

یار مهربان؛ همچنان بی‌خواهان

یار مهربان؛ همچنان بی‌خواهان

ایسنا/لرستان علی‎رغم این‌که مطالعه یکی‌ از ارکان اصلی زندگی بوده اما امروزه شاهدیم متأسفانه فاصله مردم با کتاب و کتاب‌خوانی بیشتر و بیشتر شده و به یار مهربان نامهربانی شده و کمتر و دربدبینانه‌ترین حالت بی‌خواهان دارد.

یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی میزان سرانه مطالعه و اجتماعی کردن این فرهنگ در جامعه است و باید بکوشیم فرهنگ مطالعه را اجتماعی کنیم و هرچه توجه افکار عمومی به موضوع مطالعه کتاب معطوف شود، جامعه بیشتر از گذشته در مسیر تعالی فرهنگی قرار می‌گیرد.

درخصوص آخرین وضعیت کتاب وکتابخوانی در لرستان، احمد حسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌وگو با ایسنا، از کتاب به‌عنوان ماندگارترین رسانه کاغذی نام برد و بیان کرد: انجمن کتابخانه‌های عمومی با پیگیری‌های لازم و تأمین کتاب، نیاز مردم را در این رابطه برطرف کرده و زمینه تشویق مردم و ترویج کتاب‌خوانی را فراهم کنند.

وی اظهار کرد: اثرات مثبت کتاب خواندن بر کسی پوشیده نیست و یکی از مهم‌ترین آثار آن کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است و اگر با برنامه‌هایی افراد ترغیب به مطالعه شوند می‌توانیم از بروز و ظهور بسیاری از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم.

فتایی تاکید کرد: باید بپذیریم بخشی از آسیب های اجتماعی ناشی از کاهش سرانه مطالعه در جامعه است و اگر این سرانه در بین آحاد مردم افزایش یابد، آمار بزهکاری های اجتماعی‌ کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ مطالعه باید از خانواده شروع شود و اگر بتوانیم با طرح‌هایی مادر و پدر خانواده را به این موضوع دعوت کنیم بسیار روی فرزندان اثر می‌گذارد چراکه روانشناسان معتقدند مطالعه امری اکتسابی است.

این مسئول یادآور شد: هرچه می‌توانیم باید از روش‌هایی استفاده کنیم که این یار مهربان را با خانواده‌ها آشتی دهیم و این امر می‌تواند در رسیدن ما به مقصد کمک کند. باید تلاش کنیم اطلاعات و آگاهی مردم را افزایش داده و با تهیه کتاب به‌عنوان ابزار آگاهی و ارتقاء دانش، گام برداریم.

وی افزود: ترویج کتاب‌خوانی، کار فرهنگی بسیار بزرگ و فرایند گسترده‌ای است که باید هدف‌گذاری شده تا با پیگیری به یک کار ماندگار تبدیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در ادامه گفت: حمایت از ناشران و مؤلفین استانی از مهم‌ترین وظایف این اداره‌کل است و در همین راستا طی سال گذشته بالغ‌بر ۶۰۰ میلیون ریال خرید کتاب از انتشارات و نویسندگان استان صورت گرفت و همچنین ۲۸ هزار عنوان کتاب در سطح استان توزیع شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در لرستان منتشر شده است، تصریح کرد: در هفت‌ماهه ابتدایی امسال نیز بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب منتشر شده است.

او گفت: عمده موضوعات کتاب‌های منتشر شده در استان با موضوع ادبیات بومی و کلاسیک، علوم اجتماعی، سیاسی، انسانی، تاریخ، ایثار و شهادت دفاع مقدس، کودک و نوجوان، کتب دانشگاهی و پزشکی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان خاطرنشان کرد: بعد از شش سال متوالی امسال به خاطر شرایط کرونا نمایشگاه بزرگ کتاب استانی برگزار نشد.

فتایی اضافه کرد: طبیعتاً برگزاری نمایشگاه می‌توانست برای علاقه‌مندان حوزه کتاب کمک، تأمین منابع و ایجاد انگیزه کند البته این موضوع عدم برگزاری نمایشگاه در سراسر کشور بوده است.

وی بیان کرد: امیدواریم مشکلات ناشی از کرونا هرچه زودتر حل شود تا بتوانیم با برنامه‌های مختلف فرهنگی همچون نمایشگاه کتاب به این حوزه کمک کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha