تعدد مراکز علمی و دانشگاهی و سرانه بالای دانشجویی در این استان خود به روشنی گویای توسعه آموزش عالی در این استان پهناور اما کمجمعیت است.
اگرچه سرانه دانشجویی در برخی از شهرستانهای این استان حتی بهنرخ یک دانشجو به ازای هر چهار نفر هم رسید اما در چند سال اخیر با افزایش صندلیهای خالی در دانشگاهها این شاخص نیز دستخوش تغییراتی شده به طوری که در حال حاضر به کمتر از یک دانشجو به ازای 9 تا 10 نفر رسیده. با این وجود همچنان استان سمنان یکی از موفقترین استانها در جذب دانشجو به نسبت جمعیت است.
موفقیت های متعدد دانشگاههای این استان در رتبههای معتبر بینالمللی همچون تایمز، لایدن، شانگهای، "آی اس آی" و..همه و همه گویای روند رو به رشد دانشگاهها در این استان است.
در جدیدترین توفیقات دانشگاه های استان، خوشبختانه چهار دانشگاه استان سمنان به نظام رتبهبندی معتبر و بینالمللی «یورَپ» راه یافتند..
دانشگاه سمنان، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، چهار دانشگاه استان هستند که در این نظام رتبهبندی بینالمللی قرار گرفتند.
دکتر محمدحسن امامیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود 23آذرماه با تبریک این موفقیت بینالمللی اظهار کرد: «یورَپ» از نظامهای رتبهبندی جهانی است که مؤسسههای جهانی و بینالمللی را شناسایی و جایگاه آنها را در برابر یکدیگر ارزیابی میکند.
وی با اشاره به اینکه دو دانشگاه صنعتی شاهرود و علوم پزشکی شاهرود موفق به قرار گرفتن در برترینهای نظام رتبهبندی بینالمللی«یورَپ» شدند، ادامه داد: قرار گرفتن دو دانشگاه شاهرود در این نظان معتبر بینالمللی در شرایطی است که بسیاری از دانشگاههای کشورمان در این نظام رتبهبندی قرار نگرفتند.
این عضو هیئت علمی علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اینکه 56 دانشگاه از کشورمان به این نظام رتبهبندی بینالمللی راه یافتند افزود: در آخرین رتبهبندی این نظام در سال 2021-2020 در مجموع 56 دانشگاه ایرانی در این رتبهبندی جهانی که در آن رتبهبندی دانشگاهها بر پایه عملکرد علمی یا "یورَپ "(URAP) صورت میگیرد؛ نام دو دانشگاه : علوم پزشکی شاهرود و دانشگاه صنعتی شاهرود به چشم میخورد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با تبریک هفته پژوهش، به حمایتهای همه جانبه از بخش پژوهش این دانشگاه پرداخت و تصریح کرد: همراهی و تلاش های پنهان و آشکار همه همکاران و پژوهشگران دانشگاه که در 10 ماه گذشته همگام با مدافعان سلامت در موضوع کووید-19 تلاش می کنند، نقش مهمی در توفیقات به دست آمده داشته است.
دکتر امامیان با بیان اینکه تنها 16 دانشگاه علوم پزشکی کشور در این نظام رتبهبندی بینالمللی قرار گرفتند اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، تنها دانشگاه غیر مرکز استان در این فهرست است و تنها 16 دانشگاه علوم پزشکی سراسرکشور در این فهرست قرار دارند و نام دانشگاههای علوم پزشکی معروفی چون گیلان، گلستان، یزد، زنجان، زاهدان، ارومیه، همدان و خیلی از استان های دیگر وجود ندارد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ،کسب این افتخار را نتیجه همکاری و حضور 157 عضو هیات علمی، در 4 دانشکده و 8 مرکز تحقیقات این دانشگاه برشمرد و خاطرنشان کرد: شمار مقالهها، شمار استنادها، مجموع کل انتشارات، بهرهوری علمی، تأثیر پژوهشی، و همکاری جهانی؛ ۶ سنجه کلیدی نظام «یورپ» برای ارزیابی مؤسسههای آموزش عالی و حجم فعالیت های علمی، متناسب با تعداد اعضای هیات علمی هر دانشگاه است و در این ارزیابی بعضی از دانشگاههایی که رتبه بالاتری از ما دارند و خیلی از دانشگاه هایی که در این رتبه بندی حضور ندارند، بسیار قدیمی تر از علوم پزشکی شاهرود هستند و در برخی موارد چندین برابر ما عضو هیات علمی و دانشجو و دستیار و .... دارند.
وی چشمانداز پیش روی علوم پزشکی شاهرود را روشن خواند و افزود: یقینا با ادامه این مسیر و تداوم تلاشهای همه پژوهشگران و فناوران دانشگاه و نیز توسعه همکاری های علمی با داشگاه صنعتی شاهرود، وضعیت بهتری را در سال های آینده خواهیم داشت.
دکتر سعدالدین معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه سمنان پیش از این در گفتوگو با ایسنا از هدفگذاری این دانشگاه برای قرار گرفتن در بین 10 دانشگاه برتر ایران و 1000دانشگاه برتر دنیا تا سال 1404 خبر داد و گفت: تاکنون در راستای رسیدن به این جایگاه گامهای بلندی برداشتهایم به طوری که در برخی بخشها از هماکنون در بین 10 دانشگاه برتر کشور قرار گرفتهایم.
دکتر سعدالدین در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید، اظهار کرد: ما در دانشگاه سمنان بر این باوریم که این جهش باید در حوزههای علمی و پژوهشی نیز اتفاق بیفتد و از همین رو دانشگاه سمنان امسال میکوشد برنامههای خود را در راستای تحقق این شعار رهنمون کند.
وی به برنامهریزیهای معاونت پژوهشی این دانشگاه در راستای هدفگذاری بزرگ قرار گرفتن در بین 10دانشگاه برتر کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: خوشبختانه این معاونت از هماکنون نهتنها به این مهم رسیده بلکه امروز در رتبه هشتم قرار گرفته است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان با بیان اینکه برنامههای پژوهشی این دانشگاه متناسب با اسناد بالادستی تهیه و تدوین شده ادامه داد: خوشبختانه در سالهای اخیر، توفیقات دانشگاه سمنان در بسیاری از بخشها روند روبه رشدی داشته است.
معاون پژوهشی دانشگاه سمنان از بهبود کیفی مقالات منتشر شده دانشگاهیان این دانشگاه خبر داد و گفت: یکی از شاخصهای مهمی که کیفیت پژوهشی و دسترسی به مرجعیت علمی هر دانشگاهی به آن سنجیده میشود؛ تعداد ارجاعات به مقالات علمی آن دانشگاه در سطح جهانی و به عبارتی تعدد استنادات به ازای هر مقاله منتشر شده آن دانشگاه است.
وی به درخشش دانشگاه سمنان در این شاخص مهم و استاندارد بینالمللی پرداخت و اضافه کرد: براساس آخرین آمار مراکز علمی معتبر جهانی در حال حاضر این شاخص در دانشگاه سمنان 9.60است و این در حالی است که میانگین کشوری این شاخص در 9.29 است
وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص روند صعودی این دانشگاه در رتبهبندیهای بینالمللی، به هدفگذاری این دانشگاه برای قرار گرفتن در بین 1000دانشگاه برتر جهان خبر داد و گفت: امسال برای سومین سال متوالی است که این دانشگاه با بهبود جایگاه خود روند رو به رشدی داشته و در رتبه های بالای هزار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در سال 2020 رتبه دانشگاه سمنان بالای هزار است افزود: هدفگذاری دانشگاه بر این است که تا 2022 این رتبه به زیر 1000 برسد. ضمن اینکه وضعیت 2021 دانشگاه سمنان به نسبت 2020 بهتر شده و همین گویای حرکت رو به جلو این دانشگاه است.
وی از برنامهریزی این دانشگاه برای ارتقاء در نظامهای رتبهبندی مهم بینالمللی همچون تایمز، اسکوپوس، نظام رتبهبندی لایدن، ARWU ، ISI،شانگهای و...خبر داد و تصریح کرد: دانشگاه سمنان به دنبال این است که با مشارکت و حضور در چند اندیکاتور جهانی، تواناییهای خود را بر اساس معیارها و شاخصهای بینالمللی و استاندارد محک بزند.
به گزارش ایسنا علاوه بر این دو دانشگاه سمنان نیز به این نظام رتبهبندی بینالمللی راه یافتند.
دانشگاه سمنان به عنوان دانشگاه مادر استان در این نظام رتبهبندی بهترین جایگاه را در بین دانشگاههای استان داراست و توانسته در جایگاه 23 قرار گیرد.
دانشگاه سمنان که پیشینه آن به اولین مرکز آموزش عالی شهر سمنان که تحت عنوان«مدرسه عالی تکنولوژی سمنان» در سال 1353 برمیگردد امروزه یکی از بزرگترین دانشگاههای منطقه محسوب میشود.
این دانشگاه خوشبختانه در دهه پنجم عمر ، به مرحله ای از پیشرفت و شکوفایی رسیده که توانسته است از نظر تعداد استنادات در فهرست یک درصد برتر دانشگاه های تاثیر گذار جهان قرار گرفته و اساتید آن نیز به مرحله ای از خود باوری، رشد و ارتقای علمی و پژوهشی دست یافته که توانسته اند در زمره یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهند.
همچنین دانشگاه صنعتی شاهرود که از دانشگاههای موفق استان در این دهه بوده در این نظام رتبهبندی معتبر در جایگاه سیام(30) قرار گرفته است.
دانشگاه صنعتی شاهرود که همین چند روز پیش در رتبهبندی جهانی تایمز ۲۰۲۱ در بین دانشگاه های صنعتی کشور در حوزه فناوری و مهندسی در رتبه ششم و در حوزه علوم پایه در رتبه چهارم با تراز ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهانی قرار گرفت. یکی از موفقترین دانشگاههای صنعتی در کشور است.
این دانشگاه از قدیمیترین مراکز آموزش عالی در استان پهناور سمنان است.این دانشگاه تحت عنوان «مدرسه عالی معدن» در سال ۱۳۵۲ با یک رشته کاردانی استخراج ذغال سنگ با سرمایه و مدیریت بخش خصوصی تأسیس شد. مدرسه عالی معدن شاهرود در سال ۱۳۵۴تحت پوشش وزارت صنایع و معادن درآمد و در سال ۱۳۶۱ از تابعیت آن وزارتخانه خارج شد و مدیریت آن به وزارت فرهنگ و آموزش عالی واگذار گردید.
در سال ۱۳۶۶ با ایجاد رشتههای مهندسی معدن و اضافه شدن دورههای کاردانی عمران و برق به «مجتمع آموزش عالی شاهرود» تبدیل شد. در سال ۱۳۷۲ با موافقت شورای گسترش آموزش عالی، مجتمع آموزش عالی به «دانشگاه شاهرود» ارتقاء یافت. پس از آن با گسترش رشتهها و تحصیلات تکمیلی در سال ۱۳۸۱ به «دانشگاه صنعتی شاهرود» ارتقا پیدا کرد.
دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز سومین دانشگاه استان در این نظام رتبهبندی است که در بین دانشگاههای ایرانی راه یافته در جایگاه 42 قرار گرفته است.
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز در 22 بهمن سال 1367 با پذیرش 60 نفر دانشجو در رشته پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشگاه در مدت زمان کمتر از یکسال با پیگیری و تلاش مسئولین و با موافقت شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی ،از دانشکده پزشکی سمنان به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان تبدیل شد. این دانشگاه فعالیت خود را با واحدهای دانشکده پزشکی سمنان ،دانشکده پرستاری و پیرا پزشکی سمنان، دانشکده پرستاری و مامایی شاهرود (که در سال 71 به دانشگاه علوم پزشکی ارتقا یافت) و دبیرستان بهیاری هوشمند دامغان آغاز بهکار کرد ،سپس چهار بیمارستان امیرالمومنین(ع)،امداد،فاطمیه،و بیمارستان امام خمینی (ره)گرمسار از سازمــان منطقه ای بهداشت و درمان استان منفک و به دانشگاه ملحق شدند. این دانشگاه در یکی دو دهه اخیر زیرساختهای درمانی و بهداشتی متعددی در مناطق تحت پوشش خود ایجاد کرده است.
همچنین علوم پزشکی شاهرود نیز دیگر دانشگاه افتخارآفرین استان در این نظام رتبهبندی است که رتبه 52 را به خود اختصاص داده است.
این دانشگاه نیز که سابقه طولانی دارد در سال ۱۳۵۰ با عنوان "آموزشگاه بهیاری" زیر نظر جمعیت هلال احمر شروع به کار نمود و در سال ۱۳۵۲ تحت پوشش وزارت بهداری آن زمان به "مدرسه عالی مامایی" تغییر نام داد. در سال ۱۳۶۱ با نام دانشکده پرستاری و مامایی شهید باهنر و از سال ۱۳۷۱ بدنبال انتزاع از دانشگاه علوم پزشکی سمنان با عنوان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت به فعالیت خود ادامه داد.
به هر روی اگرچه دانشگاه های متعددی از استان سمنان در سال های اخیر توفیقات علمی، پژوهشی، آموزشی و...را به دست آورده و یا به نظام های رتبه بندی معتبری راه یافتند اما قرار گرفتن همزمان چهار دانشگاه این استان در یک نظام رتبه بندی بین المللی، به خوبی گویای هدفگذاری و ریل گذاری مناسب در این بخش و پژواکی از توسعه دانشگاهی این استان است که اینک در آیینه نظام رتبه بندی معتبری همچون "یورپ" انعکاس و بازتاب یافته است.
به گزارش ایسنا بر اساس گزارش ۲۰۲۱-۲۰۲۰ نظام رتبهبندی «یورَپ»، ۱۰ دانشگاه برتر این رتبه بندی شامل دانشگاههای هاروارد (آمریکا)، تورنتو (کانادا)، استانفورد (آمریکا)، کالج لندن (بریتانیا)، آکسفورد (بریتانیا)، جان هاپکینز (آمریکا)، کمبریج (بریتانیا)، میشیگان (آمریکا)، Saclay پاریس (فرانسه) و ایالتی واشنگتن (آمریکا) هستند.
انتهای پیام
نظرات