• سه‌شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99091814146
  • خبرنگار : 30054

لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

در صنعت و بازار ایران به لوله های فولادی بدون درز (seamless) اصطلاحاً لوله مانیسمان می گویند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آهن اول، مانیسمان (Mannesmann) نام یک صنعتگر آلمانی است که توانست در قرن نوزدهم از روش منحصر به فرد خود برای تولید لوله ی مانیسمان رونمایی کند.

مانیسمان نوعی لوله فولادی بدون درز است که به دلیل نداشتن درز جوش، کاربرد زیادی در بخش هایی از صنعت دارند . لوله مانیسمان بدلیل اینکه درز جوش ندارد، استحکام بالاتری داشته و در قطرهای پایین معمولا ساخته می شوند. دلیل این امر این است که ساخت لوله هایی با قطر بالا آن هم به صورت بی درز، بسیار دشوار خواهد بود و نیاز به صرف هزینه ی بالا دارد.

این لوله ها توسط کارخانه های تولیدکننده به طول های ۶ و ۱۲ متری تولید می شوند که نوع ۶ متری آن رایج تر است. معمولا از لوله های رده ۲۰ برای گازرسانی ساختمان و از لوله های رده ۴۰ در خطوط آتش نشانی یا برج ها و از رده های بالای ۴۰ برای کارهای حساس مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می شود.

تقسیم بندی این لوله ها بر اساس قطر آن ها نیز از ۱/۲ تا ۳۶ اینچ در بازار وجود دارد که کاربردهای متفاوتی دارد. در ایران نهایتا تا سایز ۲۴ اینچ تولید می شود.

کاربرد لوله مانیسمان:

لوله مانیسمان در صنایع غذایی و دارویی، نفت وگاز، پتروشیمی، خودروسازی و صنعت هوافضا کاربرد دارند. لوله های بدون درز در مبدل های حرارتی، بویلرها، انتقال سیالات پرفشار، خطوط هیدرولیک و مخازن تحت فشار استفاده می شود.

قیمت لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان با توجه به سایز و ضخامتی که دارند قیمت گذاری می شوند به این صورت که با بالاتر رفتن ضخامت لوله (وزن لوله) قیمت لوله نیز افزایش می یابد.

لوله های بدون درز در ضخامت های رده ۴۰SCHبسیار مرسوم می باشند و در لوله کشی های موتورخانه و صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت لوله مانیسمان همواره دستخوش تغییرات زیادی بوده که آهن اول به صورت روزانه این قیمت ها را در سایت خود به روزرسانی می کند و مخاطبان همیشگی ما می توانند با رجوع به وب سایت آهن اول به صورت روزانه و از ساعت های اولیه روز قیمت لوله های مانیسمان در تمامی سایزها، ضخامت و برندها را چک کنند. قیمت لوله درزدار نسبت به قیمت لوله مانیسمان به دلیل وجود درزجوش روی لوله ها به مراتب پایین تر می باشد.

نحوه ی تولید لوله مانیسمان:

روش های متفاوتی برای تولید لوله های مانیسمان وجود دارد که رایج ترین روش تولید آن، روش شلیک سنبه است. در این روش بیلت های فولادی پس از داغ شدن و فرم دهی به وسیله عبور سنبه به شکل پوسته های استوانه ای تبدیل می شوند. در انتها با عملیات کشش و سردکاری و سپس برش ابتدا و انتهای آن، به لوله مانیسمان تبدیل می شوند.

۳روش متفاوت برای تولید لوله مانیسمان وجود دارد از جمله: سنبه کاری چرخش، ریخته گری به وسیله ی نیروی گریز از مرکز و ریخته گری پاششی.

روش سنبه کاری چرخشی

برای ساخت این محصول در ابتدا شمش های فولادی برش زده می شوند و در داخل کوره های قوسی شکل که سوخت آن ها به وسیله گاز تامین می شود، گرما داده می شوند. سپس با استفاده از دستگاه الانگیتور سطح آن ها را گرد کرده و به وسیله لخ پرس سوراخ می کنند.

در مرحله بعد، سنبه به داخل شمش فولادی شلیک می شود. اگر لوله تاب داشت، آن را تاب گیری کرده و صاف و یکدست می کنند. پس از آن سمبه را از داخل لوله خارج می کنند و سپس سر و ته لوله را گرفته و آن را به حالت گرد در می آورند.

مرحله بعد، کشش نام دارد که در آن لوله را تا اندازه ۲۴ متر تحت کشش قرار می دهند. سپس با استفاده از فرآیندهای ویژه، لوله خنک شده و در اندازه دلخواه برش داده می شود.

در مرحله بعد این محصول تحت آزمایش قرار می گیرد تا ضایعات آن جدا شود. سپس با استفاده از روغن مخصوص، پولیش کاری می شوند تا از خوردگی آن ها جلوگیری به عمل آید. در مرحله آخر نوبت به بسته بندی لوله ها می رسد.

روش ریخته گری گریز از مرکز

استفاده از این روش در ساخت لوله های بدون درزی که طول کوتاه و ضخامت بالا دارند، صورت می پذیرد. در این روش ساخت لوله با استفاده از یک قالب چرخنده که با سرعت بالایی در حرکت است، انجام می شود.

در روش ریخته گری گریز از مرکز، در ابتدا فلز مذاب به داخل قالب دوار ریخته شده و با توجه به نیروی گریز از مرکز، فلز مذاب به قسمت خارجی قالب آمده و فرآیند انجماد از دیواره قالب شروع می شود.

روش ریخته گری پاششی

این روش نسبت به دو روشی که در بالا به آن ها اشاره شد، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش مواد مذابی که از آن ها برای ساخت لوله استفاده می شود، در محفظه ای حاوی نیتروژن قرار می گیرد. قطر این میله ضخامت داخلی لوله را تعیین می کند. ضخامت دیواره لوله با کنترل میزان مواد مذاب پاششی تعیین می شود.

آهن اول انواع لوله مانیسمان را در سایزها و رده های مختلف با بهترین کیفیت عرضه می کند. کارشناسان آهن اول با صبر و حوصله در مسیر مشاوره و خرید انواع لوله بدون درز و یا لوله درزدار در کنار شما خواهند بود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha