• سه‌شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99091813884
  • خبرنگار : 71415

انتشار گزارش تحقیقات درباره حملات کرایست‌چرچ نیوزیلند

انتشار گزارش تحقیقات درباره حملات کرایست‌چرچ نیوزیلند
یادمان قربانیان حمله

کمیسیون تحقیقات سلطنتی نیوزیلند به شرح یک سری قصورهای رخ داده قبل از حملات تروریستی سال ۲۰۱۹ به دو مسجد در این کشور پرداخت اما گفت، مقامات نمی‌توانستند هیچ کاری برای جلوگیری از این کشتار انجام دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آلمان، تحقیقات در خصوص حملات تروریستی سال ۲۰۱۹ به دو مسجد در شهر کرایستچرچ نیوزیلند امروز سه شنبه فاش ساخت که سرویس‌های امنیتی به اندازه کافی روی تروریسم راست افراطی تمرکز نداشته‌اند و تنها "از روی شانس" می‌توانستند جلوی این تیراندازی‌ها را بگیرند.

این تحقیقات قضایی خواستار اعمال ۴۴ تغییر کلیدی در عملیاتهای ضد تروریسم در پاسخ به قتل ۵۱ نمازگزار مسلمان از جانب یک نژادپرست قائل به برتری سفیدپوستان شد.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند از انتشار این گزارش تقریبا ۸۰۰ صفحه‌ای استقبال و عنوان کرد، این توصیه‌ها را می‌پذیرد.

او در بیانیه‌ای اعلام داشت: کمیسیون تحقیقات سلطنتی هیچ قصوری در درون آژانسهای دولتی که می‌توانست اجازه به تشخیص تدارک و برنامه ریزی آن فرد بدهد نیافت اما درسهای زیادی را برای فرا گرفتن و حوزه‌های چشمگیری که نیاز به تغییر دارند را شناسایی کرد.

این گزارش نتیجه گرفت که نشانه واضحی از این که فرد تیرانداز یک تهدید قریب‌الوقوع است، با توجه به اینکه او تعاملهای معنادار کمی با مردم در نیوزیلند داشت، وجود نداشت: او در فضای مجازی به ویژه در یوتیوب در ضمن زندگی در استرالیا رادیکال شده و سپس از پولی که از پدرش به ارث برد قبل از اینکه در سال ۲۰۱۷ در نیوزیلند ساکن شود برای سفر در دنیا استفاده کرد. او تنها تعاملاتی سطحی با مردم در ضمن تدارک برای حمله‌اش داشته و توانست خودش را به نحوی معرفی کند که در معرض سوءظن قرار نگیرد. و به این ترتیب نشانه‌های گویای چندانی که مقامها بتوانند با تشخیص آنها جلوی این حمله را بگیرند، وجود نداشت.

این گزارش به انتقاد از سهولت دسترسی عامل حمله به سلاح‌های گرم انتقاد کرده و گفت، سیستم بررسی سوابق به درستی مدیریت نشده است.

انتظار میرفت این گزارش در دسامبر ۲۰۱۹ منتشر شود و خانواده‌های قربانیان این حمله از این که این تحقیقات اینقدر طول کشید، اظهار تاسف کرده‌اند.

نخست وزیر نیوزیلند گفت، برنامه دارد که "مستقیما" با رهبران یوتیوب به خاطر نقش سایت آنها در رادیکال شدن راست افراطی صحبت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha