• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99090503778

به مناسبت سالروز جهانی شدن زیلوی میبد؛

رئیس مجمع نمایندگان یزد مطرح کرد: دست‌بافته‌ای ساده اما جهانی در بیت رهبر معظم انقلاب

رئیس مجمع نمایندگان یزد مطرح کرد: 
دست‌بافته‌ای ساده اما جهانی در بیت رهبر معظم انقلاب

ایسنا/یزد رئیس مجمع نمایندگان استان یزد و نماینده مردم میبد و تفت در مجلس اهتمام مقام معظم رهبری به دستبافته‌ی زیلو را یادآور شد و تاکید کرد: به صرفه بودن بافت زیلو و اهمیت اقتصادی آن از ملزومات حمایت از این هنرصنعت است.

«سیدجلیل میرمحمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به اهمیت و قدمت این دست‌بافته‌ی جهانی که اکنون دو سال از جهانی شدنش می‌گذرد، اظهار کرد: زیلو دست‌بافته‌ای هنرمندانه و با قدمتی چند صد ساله حتی افزون بر یکهزار سال است که زاییده فکر و اندیشه‌ی زنان و مردان میبدی است.

وی با بیان این که وجود دستبافته‌های قدیمی بعضاً مربوط به ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال قبل در موزه زیلوی میبد نشان‌دهنده سبقه، عمر طولانی و قدمت تاریخی این دستبافته است، گفت: زیلو، دستبافته‌ای منحصر به فرد است که در تمام فصول قابل استفاده بوده و در حین تاریخی بودن، هنرمندانه و هوشمندانه بافت شده است.

این مسئول از بذل توجه مقام معظم رهبری به زیلو به عنوان یک موهبت یاد کرد و گفت: حسینیه جماران به عنوان پایگاه امام راحل(ره) و حسینیه امام خمینی(ره) و حتی بیت رهبر معظم انقلاب مفروش به زیلوست و مفروش شدن این اماکن به زیلو در واقع نماد سادگی است و مفروش شدن بیت مقام معظم رهبری و اکثر اماکن مربوط به ایشان به زیلو، مهمترین حمایت‌هایی است که از این دستبافته جهانی انجام داده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان استان با اشاره به جایگاه دستبافته جهانی زیلو در حوزه اقتصاد مردمان این خطه، تصریح کرد: روزگاری زیلوبافی، اشتغال عمده این مردم به شمار می‌رفته و امیدوار هستیم باز هم زیلو، جایگاه گذشته خود را پیدا کند، هر چند که در حال حاضر نیز حدود  ۴۰۰ کارگاه در شهرستان میبد مشغول به کار هستند.

میرمحمدی در پایان به صرفه بودن بافت زیلو و اهمیت اقتصادی آن را از ملزومات حمایت از این هنرصنعت اعلام کرد و گفت: باید دوباره مساجد و حسینیه‌ها را به جای قالیچه و موکت با زیلو مفروش کنیم و زیلو نیز در کنار هدایایی مانند ترمه و سفال و دیگر صنایع دستی، خودنمایی کند.

یادآور می‌شود؛ دوشنبه پنجم آذرماه ۹۷ بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، بعد از بررسی‌های انجام گرفته، شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha