• شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 99090100489
  • خبرنگار : 71511

بایدهای امین زاده برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری

بایدهای امین زاده برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اصلاح طلبان باید همواره و تحت بیشترین فشارها نیز به راهکاری های خروج کشور از بحران و حرکت به سوی اقتدار ملی و توسعه ملی بیندیشند.

به گزارش ایسنا، هفتمین نشست مشترک شورای مرکزی حزب جوانان ایران اسلامی با دبیران استانی این حزب اصلاح طلب و با حضور محسن امین زاده معاون وزیر امور خارجه دولت اصلاحات به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست امین زاده ابتدا ضمن بررسی حواشی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پدیده انتخابات ایران و ایالات متحده پرداخت و گفت: انتخابات آمریکا از جهات مختلفی برای ما درس آموز است. نکته اول آن که ساختار انتخاباتی ایران به دلیل ضرورت اخذ اکثریت مطلق آرا بی شباهت به ساختار دو حزبی آمریکا نیست. عملکرد و تلاش دو حزب قدرتمند و پر نفوذ جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا شبیه تلاش دو جریان سیاسی اصلاح طلب و  اصولگرا برای پیروزی در انتخابات است. به همین دلیل اجماع اصلاح طلبان بر سر یک نامزد و ساختارهای اجماع ساز اصلاح طلبان که آنان را به یک مجموعه یکپارچه بدل می کند اهمیت زیادی برای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات دارد.

وی معتقد است: شکست ترامپ برای ایران یک فرصت بزرگ است. این به معنای آسان بودن مذاکره و مصالحه با دولت بایدن نیست. به معنای نادیده گرفته مقاصد دولت آمریکا نیست. به معنای بی توجهی به تاثیرپذیری شدید آمریکا از اسرائیل نیست. به رغم همه این دشواری ها، شکست ترامپ موقعیت و منزلتی برای ایران ایجاد کرده که می تواند سرافراز به مذاکره با دولت جدید آمریکا بنشیند و از بحران بین المللی خارج شود و مسیر خردمندانه دیپلماسی مقتدرانه برای دستیابی به مصالح و منافع خود را دنبال کند. فرصتی که می تواند زمینه ساز توسعه ملی در ایران و بازسازی اقتصاد در حال سقوط کشور باشد.

امین زاده در رابطه با مسئله برجام و ضرورت توجه به دستاورد های آن نیز گفت: برجام پیروزی بزرگ ایران در دیپلماسی چند جانبه و بهترین راهکار برای عبور از معضلی بود که با ماجراجویی دولت احمدی نژاد به ایران تحمیل شده است . هرچه تحریم به ایران تحمیل شده است ناشی از عملکرد آن دولت و کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تحویل پرونده به دولت آمریکا بوده است. کار بزرگ ظریف خارج کردن پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت و از اختیار دولت آمریکا بود. اگر در آن دولت مدیریت صحیح دیپلماسی وجود داشت، نه ایران تحریم میشد، نه نیاز به برجامی بود و که خروج آمریکا آن را شدیدا دچار اختلال کند. اگر ایران مذاکرات خود را با جامعه جهانی ادامه می داد، ایران تحریم نمی شد و وضعیت صنایع هسته ای کشور هم در همین حدی که امروز وجود دارد باقی میماند.

معاون وزارت امور خارجه دولت خاتمی در رابطه با حضور ایران در سوریه و مبارزه با داعش گفت: اختلاف نظرهایی درباره ضرورت حضور ایران در مبارزه با داعش وجود دارد. اما بهرحال داعش برای ایران تهدید بود و نیروهای مسلح ایران در سرکوب داعش در سوریه و عراق موفق عمل کردند. اما حضور داعش در منطقه صرفا تهدیدی برای ایران نبود بلکه تهدیدی جهانی بود و ایران می توانست در این رابطه با جامعه جهانی و اروپا مذاکره کند و در قبال مبارزه با داعش موقعیت بین المللی خود را تقویت کرده و کشورهای غربی را وادار به دادن امتیاز بکند. ایران می توانست در مذاکرات مقتدرانه با آمریکا و جامعه جهانی نه تنها در قبال مبارزه با داعش امتیاز و اعتبار بین المللی بدست آورد، بلکه فشارهای اسرائیل و عربستان سعودی به آمریکا را خنثی و مانع خروج آمریکا از برجام شود.

وی افزود: در زمان حمله آمریکا به افغانستان و عراق، ایران توانست با دیپلماسی قوی و مدبرانه، بدون کمترین هزینه انسانی و نظامی، صرفا با دیپلماسی خردمندانه امتیازات بسیار مهمی بدست آورد. امتیازاتی که باعث افزایش قدرت منطقه ای ایران شد و درهای زیادی در سطح جهان را به روی توسعه ملی ایران گشود و ایران بدونه خسارت و هزینه، به اهداف مورد نظر خود در مقابل رژیم صدام و رژِیم طالبان رسید. با تجربه ای که ایران در تحولات افغانستان و عراق داشت؛ می توانست در شرایطی که به تنهایی در عراق و سوریه با داعش مبارزه میکرد و سرمایه انسانی و مالی بسیاری را در آن سوی مرزها به خدمت گرفته بود، موقعیت خود را در سطح جهان و در منطقه ارتقاء بخشد و فرصت های مهمی برای امنیت ملی و توسعه ملی بدست آورد .

امین زاده با تاکید بر ضرورت اصلاح سیستم اقتصادی ایران و تلاش برای برون رفت از وضعیت موجود ابراز عقیده کرد: آمریکاییان توانسته اند در تولید و صادرات نفت خودکفا شوند و دیگر نیازی درحد گذشته برای حضور در خلیج فارس و خرید نفت کشورهای منطقه ندارند، در نتیجه اهمیت استراتژیکی نفت ایران تا حد زیادی از بین رفته است و حذف نفت ایران تاثیری در بازار و قیمت نفت ندارد. از سوی دیگر کاسبان تحریم نیز به بهانه های واهی مانع پیوستن جمهوری اسلامی به FATF شده اند که این امر موجب شده تا هیچ کشوری با ایران وارد مبادلات اقتصادی نشود و حتی چین، روسیه و عراق نیز به همین بهانه از همکاری اقتصادی با ایران طفره بروند. این تحولات نیز روند توسعه ایران را دشوارتر کرده است.

امین زاده معتقد است: امروز قدرت نظامی به تنهایی نقش بازدارندگی ندارد و هیچ کشوری نمی تواند با اقتصادی نابسامان و بحران های اجتماعی و صرفا با اتکا به قوای نظامی در سطح جهان مدعی عزت و قدرت شود.

معاون وزیر امور خارجه دولت اصلاحات پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا را بهترین فرصت برای مذاکره با این کشور دانست و گفت: در روابط بین المللی نه دشمن ابدی وجود دارد و نه دوست ابدی و این شرایط حال است که معین می کند که چه سیاستی برای برون رفت از بحران و ارتقاء منزلت بین المللی کشور باید اتخاذ شود. مذاکره با امریکا برای پذیرش ادعاها و خواسته ای آمریکا نیست بلکه برای تامین امنیت ملی و منافع ملی ایران ضروری و بسیار موثر است. هیچ دولتی از مذاکره نمی گریزد. دولت مقتدر مقتدرانه مذاکره می کند و مقتدرانه امتیاز می گیرد. حتی درمذاکره با دولت مخالف و یا دشمن خود. مذاکره هراسی در ایران محصول تفکر جریانی است که بقای خود را در بحران و تحریم و تهدید می بیند.

وی افزود: ایران می تواند با توجه و درک تاریخی اختلافاتش با آمریکا و توجه به مقاصد و ترفندهای آمریکا، برای مصالح امروز کشور تنش های خود را با امریکا کاهش دهد.  دولت چین از طریق دیپلماسی فرصت های بسیار با ارزشی برای توسعه ملی کشور فقیر خود فراهم کرد و کشورش را به موقعیت بزرگترین قدرت اقتصادی جهان ارتقاء داد. ایران نیز می تواند با چشم انداز موقعیت و منزلت و اقتدار اقتصادی شایسته ملت ایران به توسعه ملی مقتدرانه بیندیشد و با دیپلماسی این موقعیت را برای کشور ایجاد کند.

امین زاده افزود : ایران باید در جهت دستیابی به توسعه اقتصادی و خارج شدن از وضع کنونی، با قدرت دیپلماسی به تعامل با جهانیان از جمله آمریکا روی بیاورد و به نتیجه مطلوب برسد.

او یاد آورد شد: در کنار همه مجاهدت ها و مبارزات عظیم مردم ایران و نظامیان ایران در مقابل تهاجم رژیم صدام و هشت سال جنگ تحمیلی، سهم دیپلماسی در شکل گیری قطعنامه 598 بسیار مهم و سرنوشت ساز بود و ایران بدون دیپلماسی موفق خود و بدون قطعنامه 598 می توانست در سال آخر جنگ با خطراتی جدی برای امنیت ملی خود مواجه شود.

او افزود: وظیفه نظامیان آمادگی مقتدرانه و مواجهه مقتدرانه نظامی با دشمن در وضعیت ضروری است. متقابلا وظیفه دیپلماسی، مذاکره مقتدرانه و کسب حداکثر امتیازات در جهت منافع ملی و امنیت ملی بدون جنگ است و در واقع دیپلماسی بدل کردن قدرت ملی به ابزار مذاکره برای کسب فرصت های ملی و قدرت ملی بیشتر است. نظامیان با اقتدار نظامی برای کشور امنیت و سربلندی می آورند و دخالت آنان در سیاست و دیپلماسی حتی فرصت های ناشی از رشادت های خودشان را هم به هدر می دهد.

امین زاده در پایان این نشست با تاکید بر ضرورت توجه به سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران گفت: باید بپذیریم که شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به نحوی است که مردم نه به اصلاح طلبان خوشبین هستند و نه به اصولگرایان اعتماد دارند. کشاندن انتخابات به این وضعیت نیز چیزی از مسئولیت های بزرگ اصلاح طلبان نسبت به سرنوشت کشور و ملت ایران نمی کاهد. اصلاح طلبان باید همواره و تحت بیشترین فشارها نیز به راهکاری های خروج کشور از بحران و حرکت به سوی اقتدار ملی و توسعه ملی بیندیشند و چه در حاکمیت حضور داشته باشند و چه نه می بایست برای سرافرازی ایران و ایرانیان تلاش کرده و توان خود را برای تدبیر امور و اصلاح اشتباهات و انحرافات در مسیر سربلندی ایران و ملت ایران بکار گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha