• چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99082819214

ترقی در گفت‌وگو با ایسنا تشریح کرد

آنچه اصولگرایان برای انتخابات 1400 در سر دارند

آنچه اصولگرایان برای انتخابات 1400 در سر دارند

ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: برخلاف ماه‌های گذشته که اختلاف و تفاوت‌ نظرهای گوناگونی مطرح می‌شد اکنون کم‌تر چنین چیزی را در میان اصول گراها و نیروهای انقلابی می‌بینید. روند خوبی وجود دارد که می‌توانیم به یک ائتلاف بزرگ دست پیدا کنیم.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استراتژی اصول‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: استراتژی اصول‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در درجه اول کمک به دولت‌سازی اسلامی متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: هدفی که اصول‌گرایان در این استراتژی دنبال می‌کنند ایجاد دولت انقلابی و حزب‌اللهی جوان با روحیه جهادی و کارآمدی اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: برنامه یا خط مشی‌ای که برای رسیدن به این هدف در نظر گرفته‌اند، در درجه اول اصلاح قانون انتخابات به منظور فراهم کردن بستر مناسب انتخابات در گام دوم انقلاب است که در این اصلاح قانون هم نقش احزاب مقداری پررنگ‌تر است و هم اشکالات و ضعف‌هایی که قانون انتخابات دارد برطرف می‌شود و هم کیفیت نامزدها از ابتدا در ثبت‌نام براساس تعریف جدید رجال سیاسی و مذهبی مورد توجه قرار گرفته است.

ترقی افزود: نکته دوم در برنامه این است که فاصله فکری رییس جمهور با رهبری کاهش پیدا کند. نکته دیگر این است که حکمرانی موجود را به حکومت علوی و نبوی نزدیکتر کنند. نکته چهارم هم این است که بتوانند هم‌افزایی دولت را با قوای دیگر افزایش دهند.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که اصول‌گرایان در برنامه خود دارند این است که با ارائه برنامه اداره کشور با مشاورین کارآمد و کارآزموده در جامعه امیدافزایی کنند و همچنین نکته دیگر متجلی کردن اقتدار، ایستادگی، مقاومت و اعتماد به نفس ملی مردم در اولین دولت گام دوم انقلاب است و برنامه نهایی آن‌ها ایجاد یک تغییر در سیاست‌های غلط فعلی است.

این فعال سیاسی اصول‌گرا درخصوص اقدامات مورد نظر در راستای اصلاح سیاست‌های غلط عنوان کرد: ابعاد سیاست‌های غلط فعلی قابل توجه و تامل است که برگشت از تکیه به خارج در توسعه به تکیه به داخل، برگشت از تعاملات اقتصادی و سیاسی با غرب به کشورهای آسیایی و اسلامی همسایه، فاصله‌گرفتن از لیبرالیسم اقتصادی و نزدیکتر شدن به اقتصاد مقاومتی و عدالت‌خواه، تبدیل از ولنگاری فرهنگی به فرهنگ تمدنی اسلام، تبدیل ترس دیپلماتیک به شجاعت مقتدرانه، تبدیل دیپلماسی سکولار به ایدئولوژیک، تبدیل نظام عزل و نصب قبیله‌ای به شایسته‌سالاری، تبدیل مجریان فسادگرا به پاک‌دستان خداترس، تبدیل قدرت سختی و فشار به دولت رفاه و نشاط، تبدیل دولت گران به دولت ارزان، تبدیل دولت پشت‌میز نشین به دولت میان مردم همگی از جمله اقدامات برنامه اصول‌گرایان در انتخابات ۱۴۰۰ هستند.

ترقی افزود: طبیعتا این برنامه دولت غیرپاسخگو را به دولت پاسخگو تبدیل می‌کند و دولت فاقد نگاه تمدنی را به دولت اسلامیِ الگو و مقدمه‌ساز تمدن اسلامی تغییر می‌دهد.

این فعال اصول‌گرا گفت: ما باید در مشارکت سیاسی مردم تلاش ویژه‌ای را انجام دهیم، خصوصا این‌که خاستگاه دولت را از مرفهین بی‌درد به اقشار متوسط به پایین جامعه تغییر دادیم. بنابراین این استراتژی و برنامه مستلزم وحدت، انسجام و ائتلاف بزرگ همه تشکل‌ها و گروه‌های انقلابی و اصول‌گرا و هم‌افزایی فکری و علمی این جریان است و در کنارآن باید از تکثر و تفرقه پرهیز شود. احزاب و گروه‌های سیاسی انقلابی و اصول‌گرا از منافع گروهی خود دست بردارند و تحقق این هدف را که آرمان و امام و رهبری است محقق کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: روحانیت انقلابی و کارشناسان دینی و علوم سیاسی اسلامی باید به کمک این جریان انقلابی بیایند و زمینه تغییر  و تحول عظیم متناسب با گام دوم را فراهم کنند. به نظر می‌رسد که تنها راه افزایش مشارکت مردم به نسبت انتخابات گذشته اتحاد و برنامه امیدبخش و نامزد کارآمد جبهه انقلابی و اصول‌گراست.

وی در خصوص برنامه اصول‌گرایان برای رسیدن به هم‌افزایی درون جناح تصریح کرد: قطعا بدون برنامه نمی‌شود و در درجه اول رسیدن همه گروه‌ها و احزاب سیاسی جریان اصول گرا و انقلابی به این مبانی است که همه در طول این چندماه این استراتژی را به عنوان استراتژی قابل قبول می‌پذیرند و در مسیر پذیرش این مساله اظهار نظرها و دیدگاه‌های مختلفی مطرح می‌شود که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اضافه کرد: اشخاصی هم که در خود توانمندی برای پذیرش این مسوولیت می‌بینند خود را به شکلی عرضه می‌کنند تا در معرض ارزیابی جناح‌ها و جریان‌هایی سیاسی قرار بگیرند تا هم شناخت جریان‌های سیاسی نسبت به آن‌ها افزایش پیدا کند و هم مردم آن‌ها را به مرور بشناسند.

ترقی افزود: بنابراین برخلاف ماه‌های گذشته که اختلاف و تفاوت‌ نظرهای گوناگونی مطرح می‌شد اکنون کم‌تر چنین چیزی را در میان اصول گراها و نیروهای انقلابی می‌بینید و یک اتفاق نظری در بین همه وجود دارد و از تکثر هم به مرور در حال کاسته شدن است. روند خوبی وجود دارد که می‌توانیم به یک ائتلاف بزرگ دست پیدا کنیم.

وی در مورد چگونگی پاسخگو کردن روسای جمهور و نمایندگان بیان کرد: ما اگر یک حزب قویی و فراگیر در سطح کشور داشته باشیم که بتواند هم نامزد خود را به تایید بقیه احزاب و گروه‌های سیاسی کشور برساند و در یک ائتلاف سراسری همه از او حمایت کنند و پس از آن حزب به عنوان پشتوانه فکری و تئوریک رییس جمهور بتواند عمل کند یقینا حزب می‌تواند به عنوان واسطه میان مردم و رییس جمهور نقش پاسخگویی و مطالبه‌گری را دنبال کند. در چنین شرایطی دولت به این خاطر که حزب بر او اشراف دارد، پاسخگوتر خواهد شد.

این فعال اصول‌گرا اضافه کرد: اگر چنین حزبی در کشور نداشته باشیم که نداریم، مهم‌ترین مکانیسمی که می‌تواند دولت را پاسخگو کند این است که ائتلاف پایداری در بین جریان انقلابی و اصول‌گرا پدید بیاید. این ائتلاف در مقطع انتخابات شکل می‌گیرد اما تداوم ساختار و شاکله این ائتلاف پیگیر مطالبات مردم خواهد بود اگر این ائتلافات بتواند چنین ساختاری را در خود پدید بیاورد که دوام داشته باشد و بخش مطالبه‌گری آن فعال بماند یقینا می‌تواند دولت، مجلس و شوراهای شهر را پاسخگو کند.

ترقی افزود: ما به دنبال چنین ساختاری هستیم که از ترکیب احزاب و گروه‌های مختلف هم‌سو با جریان انقلابی و اصول‌گرا چنین ائتلاف پایداری را ایجاد کنیم تا با استمرار فعالیت خود خلا حزب بزرگ و فراگیر در کشور را تا زمان پدید آمدن چنین احزابی پر کند و ثانیا بتواند در پاسخگو کردن منتخبین مردم و پیگیری مطالبات آنان به طور فعال عمل کند.

وی در مورد شرکت نمایندگان مجلس در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اکثر روسای جمهوری که در طی ۱۰، ۱۲ دوره داشتیم سابقه نمایندگی مجلس داشته‌اند یا به اشکال دیگر منتخب مردم بوده‌اند. قانون نیز منع نکرده است که کسی که نماینده مجلس و رییس مجلس شد، نمی‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. انتخاب مردم خود نیز یکی از شاخص‌های نخبه بودن فرد برای پذیرش مسوولیت است.

این فعال سیاسی اصول‌گرا افزود: اگر افرادی خارج از این مناسبات بخواهند نامزد انتخابات شوند و پیش از این در معرض رای مردم قرار نگرفته باشند و مردم شناختی نسبت به آن‌ها پیدا نکرده باشند و تریبونی در اختیارشان نباشد که خود را به افکار عمومی جامعه عرضه کنند به طور قطع رقابت سخت‌تری با افرادی که در معرض افکار عمومی جامعه هستند، دارند.

ترقی اضافه کرد: ضمن این‌که نیروهایی خارج از این نوع منتخبین داریم که ظرفیت پذیرش این مسوولیت را دارند اما طبیعی است که کسانی که در مجلس می‌توانند ایفای نقش بهتری کنند و توانمندی آن‌ها برای قانون‌گذاری بیشتر است در همان‌جا ایفای نقش کنند و آن‌هایی که توان اجرایی‌شان بر توان قانون‌گذاری غلبه دارد، قانون این میدان را برای ورود به عرصه اجرا بر آن‌ها نبسته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حزب موتلفه به کاندیدای خاصی رسیده است؟ گفت: ما در حزب هیچ بحثی راجع به مصداق نکرده‌ایم. البته تاکید ما بر این است که مزایای نامزد حزبی را برای جامعه تبیین کنیم و از این فرصت انتخابات استفاده کنیم تا حزب بتواند برنامه‌های خودرا برای ارائه کشور از زبان یکی از نامزدها ارائه بدهد. اما در مجموع هنوز به هیچ مصداقی نرسیدیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha