• سه‌شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 99082718906
  • خبرنگار : 50024

هر ماه ۶۰ خانواده البرزی خون بند ناف نوزاد خود را ذخیره می‌کنند

هر ماه ۶۰ خانواده البرزی خون بند ناف نوزاد خود را ذخیره می‌کنند

ایسنا/البرز رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: در حال حاضر به طور میانگین در هر ماه ۶۰ نمونه خون بند ناف در البرز ذخیره می‌شود.

احمدرضا فیروزی در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۷ آبان که به مناسبت روز جهانی خون بند ناف برگزار شد، اظهار کرد: آگاه سازی خانواده‌ها از ضرورت ذخیره خون بند ناف نوزاد، نیازمند اطلاع رسانی مستمر رسانه‌ها است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه میزان ذخیره خون بند ناف در البرز در مقایسه با آمار تولدی که از سوی اداره کل ثبت احوال ارائه می‌شود قابل توجه نیست، افزود: در سه ماهه اول امسال حدود ۶۳۰۵ نوزاد در البرز متولد شده ولی آمار ذخیره خون بند ناف بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ مورد بوده یعنی کمتر از سه درصد جامعه هدف را پوشش داده است.

وی توضیح داد: علی رغم اهمیت سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف نوزاد در درمان بیماری‌های خاصی چون تالاسمی، سرطان و... هنوز خانواده‌ها با این مقوله آشنایی کامل ندارند و فرصت ذخیره زندگی برای خود و بستگان درجه یک شان را از دست می‌دهند.

این مسئول با بیان اینکه خون بندناف نوزاد در اصل وظیفه غذا و اکسیژن رسانی از بدن مادر به نوزاد را به عهده دارد، گفت: برای هر فرد تنها یکبار فرصت ذخیره سلول‌های بنیادی موجود در بندناف وجود دارد و آن هم بین سه تا پنج دقیقه بعد از تولد است.

فیروزی اضافه کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته خون بند ناف ذخیره شده تا ۲۸ سال قابلیت نگهداری و اثرگذاری دارد.

وی با اشاره به سابقه فعالیت مرکز ذخیره خون بند ناف البرز توضیح داد:  اولین دفتر این مرکز از سال ۹۲ فعالیت خود را در کرج آغاز کرده و دومین دفتر نیز از سال ۹۶ تا کنون در فردیس فعالیت دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز اضافه کرد: تا کنون بیش از ۲۵۰۰ نمونه خون بند ناف در البرز ذخیره سازی شده است.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین در هر ماه ۶۰ نمونه خون بند ناف در البرز ذخیره می‌شود، گفت: این رقم در سال گذشته بین ۳۰ تا ۳۵ مورد بوده است.

وی ادامه داد: بیش از هفت سال از اولین ذخیره خون بند ناف نوزاد در البرز می گذرد و امیدواریم با فرهنگسازی و اطلاع رسانی مناسب، شاهد روزی باشیم که خون بند ناف همه نوزادانی که در بیمارستان‌های استان متولد می‌شوند ذخیره شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha