• سه‌شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99082718660
  • خبرنگار : 50160

به مناسبت تشکیل بانک خون رویان؛

بندی که زندگی به آن بند است

بندی که زندگی به آن بند است

ایسنا/زنجان بیش از ۱۰۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان زنجانی در بانک خون بند ناف نوزادان ذخیره شده است.

پدر و مادرانی که در انتظار تولد فرزندشان هستند، نگرانی‌های متعددی دارند. آن‌ها سعی می‌کنند شیوه‌های مراقبت و رسیدگی به نوزاد را یاد بگیرند تا آماده‌تر با شرایط جدید روبه‌رو شوند.

آن‌ها با نزدیک شدن به زمان زایمان، اسباب و لوازم و نیازمندی‌های زیستی - رفاهی و سلامت فرزندشان را فراهم می‌کنند. ولی یکی از اصلی‌ترین نیازمندی‌ها، تامین سلامت نوزاد در آینده است. بخش بزرگی از این نیاز می‌تواند با ذخیره خون بند ناف نوزاد فراهم شود. چون خون بند ناف، این ظرفیت را دارد تا زندگی فرد یا اطرافیان او را در آینده نجات دهد و یا با ارتقای سلامت آن‌ها، کیفیت زندگی‌شان را بهتر کند.

کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان و بازسازی بافت‌های بدن انسان بسیار گسترده است. سلول‌های بنیادی خون بند ناف یکی از کاربردی‌ترین منابع سلول‌های بنیادی برای درمان و بازسازی محسوب می‌شود. این سلول‌ها تنها یک بار و بلافاصله پس از تولد قابل ذخیره‌سازی است. استفاده از این سلول‌ها برای درمان بیماری‌ها روز به روز در حال افزایش است و در حال حاضر پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری از جمله سرطان‌های خون، کم‌خونی‌های مادرزادی، تالاسمی، فلج مغزی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و ... را دارد.

ثبت‌نام در بانک خون بند ناف بسیار ساده یا به‌صورت مراجعه حضوری به دفتر بانک خون یا به‌صورت اینترنتی انجام می‌گیرد. در این میان ممکن است تصمیم به ذخیره خون بند ناف نوزاد در ابتدا دشوار به نظر برسد و پدر و مادر تصور کنند که این کار بسیار پیچیده و پر هزینه است و حتی ممکن است از مزیت‌های بی‌شمار سلول‌های بنیادی خون بند ناف آگاه نباشند و این سرمایه حیات‌بخش را دور بریزند ولی این اطمینان به خانواده‌ها داده می‌شود که اقدام برای ذخیره‌سازی خیلی آسان و در دسترس همگان است.

این کار در فضای اتاق عمل یا اتاق زایمان و در زمان تولد نوزاد انجام می‌شود و در همه مراحل خون‌گیری تا ذخیره در بانک خون رویان همه شرایط استاندارد و مطابق مقررات جهانی رعایت می شود. خون بند ناف از بند ناف متصل به جفت گرفته می‌شود. بند ناف و جفت از ضایعات زایمانی هستند و غالبا دور ریخته می‌شوند؛ بنابراین در این فرآیند مادر و نوزاد در سلامت کامل خواهند بود. چون نمونه‌گیری بدون دخالت در روند زایمان و بدون دخالت مادر و نوزاد انجام می‌گیرد.

بانک خون رویان از سال ١٣٨٤ ذخیره سازی سلولهای بنیادی خون بندناف نوزادان تازه متولد شده را آغاز کرده و تاکنون موفق به ذخیرهسازی بیش از ١٠٠ هزار نمونه شده است. این بانک با داشتن ٣٠ نمایندگی در استانهای مختلف توانسته است، با استانداردسازی فرآیند جمعآوری و فریز نمونههای خون بندناف و همچنین مراکز پیوند علاوه بر درمان بیماریهای بدخیم و نجات جان انسانها و افزایش چشمگیر امید به زندگی در کشور، از خروج دهها هزار دلار ارز برای تامین سلول از سایر کشورها جلوگیری کند.

والدین برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به نمایندگی بانک خون رویان در زنجان به آدرس کارمندان، بلوار مهدوی، فاز ۲ خیابان ۴ غربی دفتر بانک خون بند ناف رویان مراجعه کرده و یا با شماره ۰۲۴-۳۳۴۶۰۰۲۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha