• شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99082415940

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خبر داد

حمایت شرکت آب منطقه‌ای از کشاورزان در فروش آب مازاد

حمایت شرکت آب منطقه‌ای از کشاورزان در فروش آب مازاد

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: شرکت آب منطقه‌ای از کشاورزانی که آب مازاد را به همکاران خود می‌فروشند حمایت می‌کند، زیرا تا زمانی که بازار آب شکل نگیرد، آب مدیریت نمی‌شود.

محمد علایی در برنامه زنده تلوزیونی اشاره، در خصوص منابع آب و ظرفیت سدها در استان اظهار کرد: سدها از مهم‌ترین منابع تامین آب در استان هستند، به ‌خصوص سد دوستی که بخش اصلی منابع آب مشهد را تعیین می‌کند و دارای ظرفیت بسیار بالایی است.

وی با بیان اینکه در حال اجرای برنامه‌های خود در سال 99  در قالب طرحی به نام طرح سازگاری با کم‌آبی هستیم، عنوان کرد: با کمک مردم طبق برنامه‌هایی که در سال جاری مدون شده می‌توانیم بحث ناپایداری آب در شرق کشور را مدیریت کنیم. افزایش ذخایر آب در پشت سدها و کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی دو خبر خوب بوده و بیش‌ترین میزان مصرف آب در جهان و ایران برای تولید غذا و پوشاک است.

علایی بیان کرد: در استان خراسان رضوی 85 درصد آب سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی، 9 درصد در بخش شرب و بهداشت، 2 درصد در بخش صنعت و 4 درصد در بخش خدمات مصرف می‌شود. مصرف آب در بخش کشاورزی بالا بوده، در حالی که در کشورهای پیشرفته سهم آب مصرفی صنعت بیشتر از کشاورزی است. 16 هزار و 600 حلقه چاه آب در استان وجود دارد که 10 هزار و 100 حلقه آن چاه کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما در خراسان رضوی برای اولین بار توانستیم مدیریت مشارکتی را اجرا کنیم، تصریح کرد: شفاف‌سازی در عملکرد، پاسخگویی به مردم و راست‌گویی از اصول مهم پیش رو است. کشاورزان بزرگ‌ترین و موفق‌ترین مدیران منابع آب هستند، بیش‌ترین منابع آب در اختیار آن‌ها است که با مدیریت مشارکتی باید از بروز بحران آب جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان زاوه تعداد زیادی استخر داریم که بخشی از آن قانونی و بخش دیگر غیر قانونی است. تعداد زیادی از استخرهای غیر قانونی که در حاشیه و بستر رودخانه‌ها بوده تخریب شده، گرچه بحث آب باید مردمی حل شود و مردم تخلف‌ها را گزارش کنند.

علایی فروش آب کشاورزی به بخش صنعت و شکل‌گیری بازار آب را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای از کشاورزانی که آب مازاد را به همکاران خود می‌فروشند حمایت می‌کند، زیرا تا زمانی که بازار آب شکل نگیرد، آب مدیریت نمی‌شود. تنها راه ‌حل برای صنعتی شدن استان شکل‌گیری توسعه صنعتی آن است و حوزه صنعت می‌تواند بخشی از آب مورد نیاز خود را از کشاورزی و دامداری تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: به‌منظور حمایت از کشاورزانی که آبیاری مدرن را جایگزین آبیاری سنتی کردند، قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که 85 درصد نیاز آبی کشاورزان در قالب اعتبار بدون بازپرداخت یا 15 درصد به صورت اقساط بلندمدت دریافت شود که این طرح با استقبال زیاد مواجه شد.

وی با بیان اینکه شیرین‌سازی یک متر مکعب آب از دریای عمان هزینه بسیار بالایی دارد، عنوان کرد: بنده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کردم تا صد در صد نیاز آب کشاورزان برای آبیاری مدرن در قالب طرح حمایتی تامین شود، زیرا آب ارزش بالایی دارد.

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، علایی با اشاره به اینکه 800 هزار هکتار در استان در دشت‌های اصلی مشهد، چناران، نیشابور، فریمان و تربت جام زیر کشت جالیز و صیفی است، تصریح کرد: آب مورد نیاز برای این مساحت یک میلیارد مترمکعب است، حال اگر میزان تولید را ثابت بگیریم که اقتصاد آسیب نبیند و محصولات در گلخانه به بهره‌برداری برسد، آب مورد نیاز یک‌دهم است و 800 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha