• شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 99082415854
  • خبرنگار : 71567

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد؛

باید میان سنجش و  پذیرش تفکیک قائل شویم

 باید میان سنجش و  پذیرش تفکیک قائل شویم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید میان سنجش و  پذیرش تفکیک قائل شویم ، گفت:برای پذیرش در دانشگاه بدون کنکور باید میان سنجش و  پذیرش تفکیک قائل شویم و سازوکارهای متناسب با این شرایط را به کار گیریم.

به گزارش ایسنا؛ دکتر سعید رضا عاملی در جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه تصمیم گیری در خصوص حذف کنکور جز تصمیمات سخت محسوب می‌شود چراکه طی ۴٢ سال نتوانسته‌ایم درباره آن تصمیم جدیدی بگیریم، گفت: مجلس شورای اسلامی در مقطعی تصمیم گرفت طی مدت زمانی حذف کنکور اتفاق بیافتد که قانون مشخص و جزئیاتی هم نداشت.

دکتر عاملی ادامه داد: نکته بعدی این است که در کشور به هنجار سنجش و پذیرش عادت کرده‌ایم که تا بحث تغییر می‌شود آشفتگی به وجود می‌آید و از طرف دیگر میزان استرس، خودکشی، افسردگی و... ناشی از کنکور موضوع مهمی است که نادیده گرفته می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: کنکور یک نظام ارزیابی و پذیرشی است که اعتماد به آن هست و یک حداقل هایی را تامین می کند ولی به دلیل ناکارآمدی در ارزیابی عمیق و طولانی مدت و هچنین میزان اضطراب و نگرانی و فشاری را که بر داوطلب و خانواده او وارد می کند و همچنین کسب و کارهای غیر کیفی که کنار آن شکل گرفته است، قابل ادامه دادن نیست.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی وی با اشاره به اینکه رقابت و نگرانی در کنکور راجع به برخی از رشته‌های خاص وجود دارد و  برای مابقی رشته‌ها اجازه پذیرش در اختیار دانشگاه است، گفت: در شرایط کنونی، وزارت علوم نیز اعلام کرده که ٨۵ درصد کنکور برداشته شده و پذیرش دانشگاه براساس سوابق تحصیلی است.

وی با بیان اینکه در ستاد نقشه جامع علمی کشور، تجربه‌های سایر کشورها در مورد حذف کنکور و نحوه پذیرش در دانشگاه بررسی و تحلیل شده است، تصریح کرد: سنجش باید بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون انجام شود و استانداردسازی آزمون‌ها ضروری است.برای پذیرش در دانشگاه بدون کنکور باید میان سنجش و  پذیرش تفکیک قائل شویم و سازوکارهای متناسب با این شرایط را به کار گیریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بر تفکیک بین سنجش و پذیرش در کشور توافق وجود دارد، ادامه داد: وزن‌دهی به دروس برای رشته‌های متفاوت می‌تواند در اختیار دانشگاه‌ها باشد، به طور مثال دانشگاهی در رشته مهندسی یا علوم پایه وزن دهی خاصی به دروس با توجه به اولویت ها و روش های تدریس اعلام می کند.
دکتر عاملی در پایان سخنان خود تأکید کرد: آموزش و پرورش هم باید مسئولیت بپذیرد و فقط کافی نیست برای مقطع آخر، آزمون استاندارد برگزار کند. برای موضوع پذیرش، حداقل در دوره متوسطه باید آزمون‌ها استاندارد باشد. در واقع سازمان سنجش همه بار را روی دوش خود گذاشته است و این موجب شده است فرآیند شدن ارزیابی تبدیل به ارزیابی مقطعی و ارزیابی در 4 ساعت بجای 4 سال شود.

در ادامه دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی درمورد ساماندهی نظام سنجش و پذیرش پرداخت و گفت: یک پیشنهاد مطرح شده برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کشور در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که بیشتر روی پذیرش تمرکز و سنجش از طریق سابقه تحصیلی و آزمون‌های امور تخصصی انجام شود و به برخی دانشگاه‌های منتخب اجازه برگزاری آزمون‌های تخصصی و اختیار پذیرش داده شود که البته با توجه به شرایط موجود در حال حاضر این امر امکان‌پذیر نیست.

دکتر سوزنچی گفت: هشت سیاست در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو آماده شده است. اولین سیاست این است که بیشتر روی سنجش تأکید شود و تمرکز زدایی پله‌ای از سنجش را به‌عنوان گام اول در این فضای سیاست‌گذاری انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر سنجه‌های کنکور خیلی حفظ‌محور است و عمق بالای یادگیری را نمی‌سنجد و ضرورت دارد سابقه تحصیلی، آزمون‎های عمومی، تخصصی و حتی آزمون‌های هوش و مباحث مهارت و خلاقیت در سنجه‌ها اضافه شود.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: مدل پیشنهادی این است که در بخش سنجش ارزیابی؛ سابقه تحصیلی، آزمون‌های مهارتی و هوش و هم کنکور انجام شود و در سابقه تحصیلی فقط معدل معیار نباشد.

وی ادامه داد: در این مدل پیشنهادی اختیاری به دانشگاه‌ها برای تعدادی از دروس در نظر گرفته شده است به‌عنوان مثال اگر قرار است کسی ریاضی دانشگاه شریف بخواند نباید ریاضیش کمتر از درصد مشخصی باشد.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری در مورد روش اجرای این مدل پیشنهادی گفت: در ارزیابی تحصیلی سه سال آخر متوسطه ملاک است و آزمون هوش و مهارتی به‌صورت سالیانه و کنکور سراسری به‌صورت حداقل دو بار در سال برگزار می‌شود و چندین نهاد، مجری آن خواهند شد.

در ادامه دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی استراتژی جداکردن سنجش از پذیرش، افزود: دروس اختصاصی جزء سنجش نیست و جزء پذیرش محسوب می‌شود.

 وی با بیان اینکه سنجش عمومی باید قابلیت اعتبار و تکرارپذیری داشته باشد، گفت: سنجش به معنای بلد بودن همه دروس عمومی است و دروس اختصاصی در زمره دروس سنجشی محاسبه نمی‌شود.

 دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: در بخش پذیرش دو استراتژی پذیرش متمرکز و پذیرش پلکانی وجود دارد. راه حل مسئله کنکور حذف دکتری مستقیم از آزمون سراسری است.

دکتر مخبر دزفولی با اشاره به ولع پزشک شدن در داوطلبان کنکور سراسری اظهار داشت: پذیرش پزشکی از مقطع دیپلم روش درستی نیست و باید این پذیرش از مقطع کارشناسی انجام شود چرا که جوان 18، 17 ساله آمادگی روحی و ظرفیت ذهنی لازم برای خواندن رشته پزشکی را ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha