بهزاد نوروزی چگینی گفت: تأسیس و راه اندازی مراکز یادگیری محلی بر اساس موقعیت جغرافیایی، آمار بیسوادان و امکان سنجیهای انجام شده و آمادگی مسئولان محلی مدنظر قرار میگیرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، نوروزی چگینی خاطرنشان کرد: ۱۵ مرکز یادگیری محلی جدید در شهرستانهای بختگان، داراب، فراشبند، زرین دشت، مرودشت، فیروزآباد، سرچهان و بوانات راهاندای میشود.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اجرای موفق طرح توسعه سواد زنان و دختران عشایر در فیروزآباد، گفت: یکی از اهداف سوادآموزی، آموزش به بزرگسالان جامعه بزرگ عشایری است که به هر دلیلی نتوانسته اند در سنین قانونی دوره ابتدایی را بگذرانند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس گفت: جلب و تقویت مشارکت همه دستگاهها و نهادها به خصوص بخش مردمی و غیردولتی، تقویت احساس مسئولیت اجتماعی، استفاده درست و بهینه از امکانات موجود در محل، تلاش برای همسوسازی خدمات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و هویت بخشی به مسئولان محلی و افراد توانمند با صلاحیت بومی از ارکان مهم مراکز یادگیری محلی است.
نوروزی در مورد نحوه انتخاب مدیر مرکز یادگیری محلی گفت: مدیر مرکز یادگیری محلی پس از تأیید صلاحیت و اخذ نظر مثبت معاونت سوادآموزی استان و رسیدن به حدنصاب تعیین شده در دستور العمل، با ابلاغ رئیس آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه به مدت یک سال انتخاب میشود و اگر اداره مرکز به بخش غیر دولتی واگذار شده باشد انتخاب و انتصاب مدیر مرکز پس از تأیید معاونت سوادآموزی استان توسط مؤسسه غیردولتی طرف قرارداد انجام خواهد شد.
وی افزود: مراکز یادگیری محلی در راستای تحقق شعار"آموزش برای همه" گامی بود که یونسکو در کاربردی کردن آموزش بزرگسالان و ترویج یادگیری مادام العمر برداشت و برای نخستین بار در سال ۱۳۷۹ شمسی(۲۰۰۰میلادی) اولین مراکز یادگیری محلی با همکاری دفتر منطقه ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه در استانهای فارس و ایلام به صورت آزمایشی ایجاد شد و با ارائه خدمات مناسب توانست رضایت مندی مخاطبان و مسؤولان محلی را برانگیزد .
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: تا پایان سال ۱۳۹۸ در استان فارس ۴۳ مرکز تأسیس و راه اندازی شده بود که با توجه به نقش مثبت و انگیزشی این مراکز، امسال هم موضوع افزایش این مراکز در دستور کار قرار گرفته است.
انتهای پیام
نظرات