• چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99082114244
  • خبرنگار : 71516

اسد در نشست بین‌المللی آوارگان : مساله آوارگان بهانه برخی کشورها برای مداخله در سوریه است

اسد در نشست بین‌المللی آوارگان : مساله آوارگان بهانه برخی کشورها برای مداخله در سوریه است

نشست بین المللی آوارگان سوری در دمشق امروز(چهارشنبه) با سخنرانی بشار اسد، رئیس جمهور این کشور کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، نشست بین المللی بازگشت آوارگان سوری در دمشق امروز با نظارت روسیه آغاز شد.

بشار اسد در سخنرانی خود در این نشست گفت: موضوع آوارگان یک پرونده ساختگی است. تاریخ سوریه از هرگونه مهاجرت جمعی خالی است. این یک پرونده ساختگی از سوی کشورهای غربی و نظام آمریکا و برخی کشورهای تابع آن‌ها از جمله ترکیه است تا بتوانند به توجیه و بهانه‌ای برای مداخله در سوریه دست یابند و آن را به کشوری تبدیل کنند که در خدمت منافعشان باشد.

بشار اسد گفت: از دوستان روس و ایرانی به دلیل تلاششان برای برگزاری نشست تشکر می‌کنم. به خاطر بازگشت تمام آوارگانی که مایلند در بازسازی کشورشان نقش داشته باشند، تلاش می‌کنیم. بیشتر سوری‌هایی که در خارج هستند مایلند به وطنشان بازگردند.

اسد گفت: برخی از کشورها براساس اصول بشردوستانه و اخلاقی از آوارگان استقبال کردند اما برخی دیگر از کشورها در غرب و در منطقه از طریق تبدیل پرونده انسانی به یک برگ برنده و اهرم فشار سیاسی برای سازش و منبعی برای رسیدن به پول که نشان از فساد مسئولانشان دارد، به بدترین نحو از این پرونده سوءاستفاده کردند. آن‌ها به جای تلاش برای فراهم کردن شرایط جهت بازگشت آوارگان از طریق فشار یا ارعاب و تحریک کردن مانع بازگشتشان شدند. اگر پرونده آوارگان برای جهان یک پرونده انسانی است برای ما علاوه بر انسانی بودن یک پرونده ملی است. طی سال‌های گذشته به بازگشت صدها هزار تن از آوارگان کمک کردیم و امروز نیز برای بازگشت آن‌ها تلاش می‌کنیم. اما موانع زیادی وجود دارد. علاوه بر فشارهایی که آوارگان سوری در خارج در معرض آن هستند تحریم‌های اقتصادی و محاصره از سوی نظام آمریکا و هم‌پیمانانش مانع تلاش نهادهای دولتی برای بازسازی زیرساخت کشور می‌شود. این دلیل اصلی است که باعث می‌شود بسیاری از آوارگان در بازگشت به مناطقشان تردید داشته باشند.

بشار اسد افزود: گسترش تروریسم ساده‌ترین راه بود که از طریق ایجاد داعش در عراق در سال ۲۰۰۶ با نظارت آمریکا انجام شد و بعدا به دیگر گروه‌ها از جمله اخوان المسلمین و النصره و غیره پیوست و به نابودی زیرساخت سوریه و کشتن بی‌گناهان  و آواره کردن آن‌ها پرداخت. در سال ۲۰۱۴ که سوریه در مسیر بازگشت ثبات و امنیت بود این کشورها داعش را به کار گرفتند تا به هدفشان برای از بین بردن نیروهای مسلح و اشغال بخش بزرگی از سوریه توسط تروریست‌ها دست یابند اما ارتش ما توانست با حمایت دوستان خاک خود را پس بگیرد. ما اکنون با سه مسئله مواجه هستیم که با هم در ارتباطند. یکی تمایل میلیون‌ها آواره برای بازگشت به کشور، دوم نابودی زیرساخت و نیاز به صدها میلیارد برای بازسازی آن و سوم مسئله تروریسم که هنوز برخی مناطق سوریه درگیر آن هستند. نهادهای سوریه توانستند در تعامل با این چالش بزرگ اقدامات قابل قبولی اتخاذ کنند. با ادامه جنگ علیه تروریسم تلاش زیادی برای بازگشت صدها هزار آواره کردند. 

بشار اسد گفت: اطمینان دارم این نشست زمینه مناسبی برای همکاری در مرحله آتی برای پایان دادن به این بحران انسانی خواهد بود؛ بحرانی که دلیل آن بزرگترین تجاوز وحشیانه غربی است که جهان در طول تاریخ شاهد آن بوده است. این بحران که هر لحظه در هر منزلی در سوریه دیده می‌شود و در وجدان هر انسان عادلی وجود دارد برای ما یک زخم التیام نیافتنی است که تنها با بازگشت تمام آوارگان بهبود می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha