• چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99082113943
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رییس دانشکده پرستاری و مامایی واحد پزشکی تهران مطرح کرد؛

چالش‌های آموزش نظری در بحران کرونا

چالش‌های آموزش نظری در بحران کرونا

ایسنا/اصفهان رییس دانشکده پرستاری و مامایی واحد پزشکی تهران گفت: بحران کرونا به ما یاد داد که نواقص خود را درک کنیم و بدانیم در چه زمینه هایی در بخش آموزش دچار کمی و کاستی هستیم.

طاهره نصر آبادی شامگاه گذشته (سه شنبه-۲۰ آبان ماه) در اولین همایش ملی «تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی در جهان پساکرونا» که به صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برگزار شد با موضوع چالش آموزش نظری در بحران کرونا با تاکید براینکه آموزش ایستا نیست، اظهار کرد: این بحران به ما یاد داد که نواقص خود را درک کنیم و بدانیم در چه زمینه هایی در بخش آموزش دچار کمی و کاستی هستیم.

وی با تاکید براینکه کیفیت آموزش در هر زمان در بحران ها باید حفظ شود، تصریح کرد: باید در هر شرایطی آمادگی لازم برای آموزش نظری و بالینی را داشته باشیم.

مدیر پرستاری و رییس شورای راهبردی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با چالش های آموزش نظری مواجه شدیم و باید بدانیم که این شرایط ادامه دار خواهد بود و هنوز نمی دانیم وارد موج سوم شده ایم و چه شرایطی به وجود می آید؟

به گفته نصرآبادی تاکید کرد: موج جدید این بیماری از موج اول که بحران را ایجاد کرده بود بیشتر است و پرستاران که خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند نیاز به آموزش های نظری جدی  دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط بحران پیش آمده، دو سری دانشجو فارغ التحصیل شدند و باید مطمئن شویم آیا آنها می توانند پرستار مناسب در بحران باشند یا خیر؟

رییس دانشکده پرستاری و مامایی واحد پزشکی تهران تاکید کرد: بحران به وجود آمده نشان داد که در کشور زیرساخت های آموزش مجازی را نداریم، اگرچه از سوم اسفند که دانشگاه ها به طور رسمی تعطیل شدند دریافتیم که آموزش نباید تعطیل باشد و در دانشگاه آزاد به کمک واحد الکترونیک از ۱۷ اسفند آموزش نظری با تمام کمی و کاستی آغاز شد، اما این بحران نشان داد که خیلی از زیرساخت ها را نداریم.

نصرآبادی عدم دسترسی بسیاری از دانشجویان به اینترنت و تجهیزات لازم برای اتصال به اینترنت را یکی از چالش ها عنوان کرد و گفت: این بحران نشان داد که باید برای آموزش نظری زیرساخت ها را در اسرع وقت جبران کنیم و اینترنت رایگان در اختیار دانش آموزان و دانشجویان باشد، اما از سویی دیگر هزینه های بسیاری به خیلی از افراد به دلیل تجهیزات اتصال به اینترنت ایجاد شد.

وی همچنین نداشتن تولید محتوی آموزش را تا پیش از این بحران یکی دیگر از چالش های اصلی اعلام کرد و گفت: به تولید محتوا به صورت نظری توجه خاصی نشده بود و در این زمان اهمیت این موضوع زیاد شد. محتوی آموزش مجازی با شیوه حضوری متفاوت است و باید به گونه ای باشد که همانند کلاس حضوری بتوان در شرایط غیر حضوری آن را ارائه کرد.

مدیر پرستاری و رییس شورای راهبردی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برخی اطلاع رسانی ها نیز ایراد داشت که از چالش های اولیه ما در این بحران بود.  بعضی افراد دسترسی نداشتند و به دلیل اینکه تا پیش از این هیچ تجربه ای نداشتیم به نوعی غافلگیر شدیم.

نصر آبادی اضافه کرد: با تمام چالش های به وجود آمده، از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده کردیم و این روش آموزش مزایایی هم در بر دارد.

وی توضیح داد: آموزش مجازی، کارامد، سریع و انعطاف پذیر است و آموزش سیاری است که در هر زمان و مکان می توان از آن بهره برد. صرفه جویی آن بیشتر از آموزش حضوری است و جذابیت دیداری شنیداری دارد به شرطی که محتوا با اهداف آموزش همخوانی داشته باشد. در هر لحظه امکان دسترسی به آموزش وجود دارد و می توانیم از اساتیدی که امکان حضور آنها میسر نیست در بستر فضای مجازی استفاده کنیم.

به گفته این استاد دانشگاه این نوع آموزش قابل تکرار است و اگر دانشجویان دسترسی به ضبط برنامه داشته باشند تکرار آن میسر است. سلامت و امنیت افراد در این آموزش حفظ می شود و سرایت کووید ۱۹ کاهش می یابد. همچنین امکان خدمات مشاوره ای در آموزش مجازی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این شرایط فرصت مناسب و تجارب بسیاری در اختیار گذاشت، تاکید کرد: به خصوص در تولید محتوا و اینکه فهمیدیم آموزش پرستاران نباید دچار خلل شود، محتوا را گونه ای طراحی کردیم که می توان در آینده و در دیگر شرایط همانند اکنون از آن استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، نخستین همایش ملی «تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی در جهان پساکرونا» ۲۰ و ۲۱ آبان ماه به همت مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و تحت حمایت پایگاه استنادی جهان اسلام و سیویلیکا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برگزار می شود.

این همایش در موضوع اصلی دستیابی به دانش سلامتی و با ١٠ محور بین‌رشته‌ای نظام سلامت از جمله علوم پزشکی، مدیریت، حقوق، روانشناسی، محیط زیست، سبک زندگی، فنی مهندسی، تجارب تاریخی بحران و بیماری در جهان، آموزش، پژوهش و فناوری برگزار می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha