• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99082013647
  • خبرنگار : 71496

لودریان در مراکش: جنگ فرانسه نه با اسلام بلکه با تروریسم و ایدئولوژی‌های افراطی است

لودریان در مراکش: جنگ فرانسه نه با اسلام بلکه با تروریسم و ایدئولوژی‌های افراطی است

وزیر خارجه فرانسه مدعی شد که کشورش مخالف آزادی عقیده نیست و جنگ فرانسه علیه دین اسلام که آن را محترم می‌داند، نبوده بلکه علیه تروریسم و ایدئولوژی‌های افراطی است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ژان ایو لودریان، وزیر اروپا و امور خارجه فرانسه پس از مذاکراتی با ناصر بوریطه، همتای مراکشی خود، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با او در رباط اظهار کرد: فرانسه مخالف آزادی عقیده نیست و جنگ فرانسه علیه دین اسلام که آن را محترم می‌داند، نبوده بلکه علیه تروریسم و ایدئولوژی‌های افراطی است.

لودریان در ادامه گفت: فرانسه به نمونه مراکشی اسلام که محمد ششم، پادشاه مراکش رهبری آن را بر عهده دارد، احترام می‌گذارد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام (ص) و محکومیت گسترده این سخنان در بسیاری از کشورهای عربی و راه‌اندازی کمپین‌هایی برای تحریم کالاها و تولیدات این کشور،  از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد و مدعی شد که سخنانش به صورت نادرستی تفسیر شده‌اند و فرانسه اعلام نکرده که وارد جنگی علیه اسلام می‌شود بلکه جنگ فرانسه با افراط‌گرایی و تروریسم است.

در دیدار لودریان و بوریطه درباره روابط دوجانبه و استثنایی دو کشور، همکاری‌های چندجانبه در بسیاری زمینه‌ها و نیز موضوعات مهم مشترک از جمله مساله درگیری صحرا، شرایط گذرگاه الکرکرات واقع در مرز مراکش-موریتانی، بحران لیبی و شرایط امنیتی منطقه ساحل گفت‌وگو شد.

وزیر خارجه فرانسه در این دیدار نگرانی شدید کشور خود از تحولات گذرگاه مرزی الکرکرات در پی ممانعت نیروهای جبهه جدایی‌طلب پولیسارو از جابه‌جایی افراد و کالاهای تجاری از این مرز را ابراز داشت و از خردورزی و خویشتن‌داری مراکش در مقابل اقدامات تحریک‌آمیز جبهه پولیساریو تقدیر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه بار دیگر بر حمایت کشور خود از طرح دولت خودمختار در منطقه صحرا تاکید کرده و گفت: پاریس این طرح را برای پایان دادن به این درگیری جدی و معتبر می‌داند، فرانسه از ایجاد یک راه‌حل سیاسی عادلانه، پایدار و توافقی در این رابطه زیر نظر سازمان ملل حمایت می‌کند.

او در بخش دیگری از این دیدار از نقش رباط در تحقق راه‌حلی برای بحران لیبی از طریق گفت‌وگوهای بوزنیقه تقدیر کرده و به مراکش بابت تلاش‌هایش جهت ادامه یافتن گفت‌وگوی سیاسی لیبی با نظارت سازمان ملل تبریک گفت و تاکید کرد، خوش‌بینی در مورد لیبی هنوز محتاطانه است.

لودریان پیش از رباط به قاهره سفر کرده و در آنجا با عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، سامح شکری، وزیر امور خارجه این کشور و احمد الطیب، شیخ الازهر دیدار کرد.

او در این سفر تلاش کرد موضعگیری فرانسه درباره این بحران را با برگزاری نشست کوچکی با برخی نویسندگان و متفکران مصری در ساختمان سفارت فرانسه در قاهره شرح دهد.

وزیر خارجه فرانسه در این دیدار با آغاز حمله‌ای به ترکیه، این کشور را به ارائه اطلاعات نادرست علیه کشورش متهم کرده و گفت: اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) حمله به فرانسه را به دلایل سیاسی و ژئوپلتیکی برای خود یک فرصت مناسب دید، ما این سیاست را محکوم می‌کنیم.

لودریان تاکید کرد: استفاده اردوغان از این بحران با به‌کارگیری دین برای اهداف سیاسی را به منزله حمله به رئیس جمهوری فرانسه و اصول جمهوری فرانسه دانست و نسبت به خطرات این بازی که اساس آن استفاده از احساسات دین‌داران با تحریف و تفسیر نادرست است، هشدار داد.

این وزیر فرانسوی بار دیگر در دیدار با همتای مراکشی خود بر احترام عمیق کشورش به اسلام تاکید کرد و آن را بخشی از تاریخ فکری و فرهنگی فرانسه دانست و گفت: فرانسه از اولین کشورهایی بود که قرآن کریم را ترجمه کرد و مسلمانان بخش جدایی‌ناپذیر جامعه فرانسه هستند، آنها در چارچوبی که از آنها حمایت می‌کند، زندگی می‌کنند و ما بر حفظ این چارچوب تاکید داریم.

لودریان در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال خبرنگار الشرق الاوسط که آیا فرانسه اقدام متفاوتی را در مورد بازنشر آن کاریکاتورها در پیش خواهد گرفت یا نه، از جواب طفره رفت و بار دیگر تاکید کرد: فرانسه مشکلی با اسلام ندارد و در جنگ با آن نیست و این را درک می‌کند که برخی از مسلمانان احساس می‌کنند به اعتقاداتشان ضربه زده شده است، نکاتی در مورد منظور ما از آزادی عقیده و بیان وجود دارد و لازم است گفت‌وگوهای بیشتری برای شرح این نکات داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha