• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99082013377
  • خبرنگار : 71434

صائب عریقات درگذشت/ اعلام عزای عمومی در فلسطین

صائب عریقات درگذشت/ اعلام عزای عمومی در فلسطین

دبیرکل سارمان آزادی بخش و مذاکره کننده ارشد فلسطین در مذاکرات صلح خاورمیانه در اثر بیماری کرونا درگذشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، صائب عریقات دبیرکل سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف" امروز سه شنبه در اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

وی اخیرا پس از ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری شده بود.

به دنبال اعلام این خبر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن تسلیت به خاطر درگذشت عریقات اعلام عزای عمومی کرده و دستور داد به مدت سه روز پرچم های سیاه در فلسطین برافراشته شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای ضمن تسلیت درگذشت عریقات در ۶۵ سالگی و در اثر ابتلا به بیماری کرونا، درگذشت او را زیان بزرگی برای فلسطین و فلسطینی‌ها خواند.

عباس اعلام کرد: درگذشت برادر و دوست، مبارز بزرگ دکتر صائب عریقات به منزله زیانی بزرگ برای فلسطین و مردم ما است، ما به ویژه دراین شرایط دشواری که مساله فلسطین با آن روبه‌رو است، عمیقا از فقدان او احساس اندوه می‌کنیم.

وی مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی‌ها در گفت‌وگوهای صلح با رژیم صهیونیستی بود که با میانجیگری آمریکا شکل گرفت اما در سال ۲۰۱۴ شکست خورد.

عریقات همچنین یکی از معماران پیمان اسلو بود که در دهه نود میلادی منجر به امضای توافق‌هایی بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی شد.

او یکی از حامیان سرسخت راه حل تشکیل دو کشوری و از منتقدان جدی سیاست‌های ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی بود و می‌گفت این سیاست چشم‌انداز تشکیل کشور فلسطین را از بین می‌برد.

این رهبر فلسطینی پیش از ابتلا به کرونا از بیماری نادری رنج می‌برد و در سال ۲۰۱۷ در آمریکا پیوند ریه انجام داده بود.
عریقات پس از ابتلایش به کرونا در سخنانی گفت که وی به دلیل ضعف ناشی از پیوند ریه از بیماری‌های سختی رنج می‌برد.

وی ۲۸ آوریل ۱۹۵۵ در شهر ابو دیس، در شرق قدس اشغالی به دنیا آمد و در ۱۷ سالگی به ایالات متحده آمریکا سفر و مدتها در آنجا با پدرش زندگی کرد. وی در سال ۱۹۷۷ از دانشگاه سانفرانسیسکو لیسانس علوم سیاسی گرفت و دو سال بعد نیز از همین دانشگاه در رشته روابط بین‌الملل مدرک فوق لیسانس گرفت.

عریقات در سال ۱۹۸۲ دکترای خود را در رشته مطالعات صلح از دانشگاه بردفورد انگلیس دریافت کرد و پس از اخذ مدرک دکترا تابعیت آمریکا را به دست آورد.

این مقام فلسطینی از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱ به تدریس علوم سیاسی در دانشگاه "النجاح" در نابلس پرداخت و همچنین از ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۲ در هیئت تحریریه روزنامه "القدس المقدسیة" کار مشغول فعالیت شد.

عریقات در زمان عضویت در هیئت مذاکره فلسطین در کنفرانس صلح مادرید در سال ۱۹۹۱در دنیای سیاست شهرت یافت و در گفت‌وگوها با واشنگتن طی سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ حضور داشت و در سال ۱۹۹۴ به عنوان رئیس هیئت مذاکره کننده فلسطین منصوب شد.

وی همچنین اولین وزیر دولت محلی در اولین دولت تشکیل شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری یاسر عرفات بود و در سال ۱۹۹۵ عنوان "مذاکره کننده ارشد فلسطین" را به خود اختصاص داد و در انتخابات ۱۹۹۶ و ۲۰۰۶ به عنوان عضو شورای قانون گذاری فلسطین انتخاب شد.

این رهبر فلسطینی در سال ۲۰۰۹، به عنوان عضو کمیته مرکزی جنبش آزادیبخش فلسطین انتخاب شد و سپس در پایان سال ۲۰۰۹ با اجماع به عنوان عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین انتخاب شد.

وی در سال ۲۰۰۳ نیز ریاست بخش امور مذاکرات سازمان آزادیبخش فلسطین را بر عهده داشت.

عریقات با شش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مذاکره کرد و خواستار پایان دادن به اشغالگری این رژیم و تأسیس کشور فلسطین بود.

عریقات مواضع مستحکمی را در قبال طرح‌های ارائه شده برای نابودی مسئله فلسطین اتخاذ کرد و در اکتبر سال جاری میلادی چشم‌انداز جامعی را برای به شکست کشاندن طرح موسوم به "معامله قرن" و مقابله با طرح الحاق بخش هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی ارائه کرد.

وی همچنین پس از توافق عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با بحرین و امارات به شدت از این اقدام انتقاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha