به گزارش ایسنا، بنابر دیتا و آمار های رشدانا، امروزه رزومه کاری، بهترین معرف شما در میان مدیران سازمان های بزرگ است. بنابراین از اهمیت رزومه نویسی و داشتن رزومه حرفه ای در آینده شغلی خود غافل نشوید.
رزومه چیست؟
رزومه، شرح سوابق و فعالیت های شما است و در واقع نوعی تبلیغ برای خودتان محسوب میشود. با استفاده از این ابزار تبلیغ شخصی، شما میتوانید در یک یا نهایتا دو صفحه، توانایی ها و ویژگی های شخصیتی تان را به مدیر یا سازمانی که قصد همکاری با آن را دارید عرضه کنید و آن ها را مجاب کنید که از میان چندین و چند داوطلب، شما بهترین و شایسته ترین فرد برای تصاحب موقعیت شغلی مورد نظر هستید.
انواع رزومه کاری و شکل های مختلف ارائه آن
رزومه ها بنا به هدفی که برای ارائه آن دارید به انواع مختلفی تقسیم میشوند مانند:
. رزومه تحصیلی و علمی
. رزومه شغلی و حرفه ای
. رزومه مدیریتی
رزومه را میتوان به شکل ها و روش های مختلفی همچون متنی، صوتی، ویدئویی و تصویری ارائه کرد، اما بهترین و مرسوم ترین شکل ارائه یک رزومه کاری خوب، به صورت متنی است.
آیا برای نوشتن رزومه کاری خود هیچ سابقه حرفه ای ندارید؟
اگر دانشجو هستید یا تجربه کاری ندارید خودتان را دست کم نگیرید و نگران نباشید، شما دارای علائق و مهارت های زیادی هستید که با ارائه جذاب آن ها به یک کارفرما میتوانید او را متقاعد کنید تا به استخدام فرد علاقمندی، همچون شما بیندیشد.
هیچ ایرادی ندارد که قسمت سوابق کاری تان خالی باشد اما هر نوع فعالیت پاره وقتی که تاکنون داشته اید را ذکر کنید. فراموش نکنید دوران کارآموزی هرچند کوتاه، جزئی از سوابق کاری تان محسوب میشود. پس در صورت گذراندن دوره کارآموزی در قسمت سوابق کاری به آن اشاره کنید.
یک رزومه کاری خوب چه ویژگی هایی دارد؟
منظور از یک رزومه کاری خوب این است، مدیری که در مقابلش نشسته اید و یا رزومه تان را برایش ایمیل کرده اید با خواندن آن دچار سردرگمی نشود، بخش های یک رزومه حرفه ای را با عناوینی که به آن اشاره کردیم داشته باشد و چند نکته کلیدی زیر در آن رعایت شده باشد.
خوانا باشد و در فرمتی مناسب ارائه شود.
مختصر و کوتاه اما پربار باشد.
نشانی از خلاقیت فردی دارد.
واقعی و صادقانه باشد.
علیرغم مهارت های فنی، به مهارت های فردی هم در آن اشاره شود.
اشتباهاتی که هنگام نوشتن رزومه نباید مرتکب شوید
هیچ گاه از یک رزومه برای تمام فرصت های شغلی پیش رو استفاده نکنید، زیرا شما دائما در حال تغییر مهارت ها و دانش خود هستید. از طرفی هر سازمان اولویت های متفاوتی برای استخدام دارد، با هوش باشید و این اولویت را از آگهی استخدام و یا با تحقیق بدست آورید.
نکات منفی همچون علت اخراج از محل کار سابق خود را به هیچ عنوان مطرح نکنید.
اگر میخواهید از عکس برای معرفی خود استفاده کنید، یک عکس پرسنلی و متعارف انتخاب کنید.
اشتباهات نگارشی از رایج ترین اشکالات رزومه های کاری است، مخصوصا در رزومه هایی که به زبان انگلیسی باید ارائه شوند. نمونه های زیادی از رزومه های مدیران و افراد موفق در اینترنت موجود است، حتما به مطالعه آن ها بپردازید.
کلی گویی نکنید.
اگر دارای سوابق کاری زیادی هستید یا جوایز و افتخارات متعددی کسب کرده اید، نیازی نیست چندین صفحه به آن ها اختصاص دهید. مهم ترین و مرتبط ترین آن ها با شغل مورد نظر را ذکر کنید.
کارگاه آموزش رزومه نویسی رشدانا
ما در کالج توانمندسازی رشدانا در راستای اهمیت رزومه نویسی و داشتن رزومه حرفه ای در آینده شغلی تان، مهم ترین نکاتی که برای نگارش یک رزومه کاری به آن نیاز دارید را در این مقاله ارائه کردیم.
اما چنانچه با مطالعه موارد گفته شده، هنوز هم در نوشتن رزومه کاری خود با مشکلاتی مواجه هستید از کارگاه آموزش رزومه نویسی رشدانا به شکل حرفه ای با سر فصل ها و نکات کلیدی زیر بهرهمند شوید:
. اهمیت رزومه نویسی در دنیای امروز
. چیکار کنم تا رزومه من دیده بشه؟
. تعریف مشخصه های یک رزومه حرفه ای
. بررسی تفاوت های میان رزومه و CV
. نکات یک رزومه خوب و متمایز
. نامه درخواست اشتغال چیست؟
. آشنایی با بخش های مختلف یک رزومه ی حرفه ای
. تشریح جایگاه های مختلف یک رزومه
. تعریف رزومه حرفه ای از دید کارفرما
. آشنایی با اشتباهات رایج در رزومه نویسی
. ترفند های بهینه سازی رزومه
. آشنایی با انواع قالب های استاندارد رزومه های پیشرفته
بررسی رزومه های خوب و بد
در انتها باور داشته باشید که شما هم میتوانید با بهترین و معتبرترین شرکت ها و استارتاپ های دنیا قرارداد کاری خوبی منعقد کنید، اگر در معرفی توانمندی ها و دانش خود به خوبی عمل کرده و رزومه ای منحصر به فرد بنویسید.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات