• یکشنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99081107069
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح کرد؛

۲۰ مدعی ساخت داروی درمان کرونا در استان اصفهان

۲۰ مدعی ساخت داروی درمان کرونا در استان اصفهان

ایسنا/اصفهان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تولید ماسک از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صد برابر شده است، گفت: در روزهای اول دغدغه تامین ماسک داشتیم، ولی هم اکنون از نظر کمی مشکلی نداریم و باید روی کیفیت ماسک های تولیدی کار کنیم و استانداردهای سخت گیرانه تری اعمال شود.

ابوالفضل اصلانی در نشستی با خبرنگاران که امروز (یکشنبه_۱۱ آبان ماه) برگزار شد، اظهار کرد: از ۳۰ بهمن سال گذشته با تشخیص اولین موارد ابتلا به کرونا وارد فاز جدیدی در کشور شدیم و دوم اسفندماه اولین جلسه را در اصفهان تشکیل دادیم. در آن زمان ۳ شرکت در اصفهان داشتیم که روزانه ۶۰ هزار ماسک تولید می کردند درحالی که امروز اگر مواد اولیه مورد نیاز که عمدتا فیلتر ملت بلون است در دسترس باشد بالغ بر ۶ میلیون قطعه ماسک در استان تولید می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۳ شرکت تولیدکننده ماسک در اصفهان در ابتدای شیوع کرونا، به ۵۱ شرکت تبدیل شده است، گفت: از ابتدای سال تا اواخر شهریور تأمین ماسک مورد نیاز  ۲۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی، به عهده ما گذاشته شده بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: با ادامه این روند نه تنها نیاز مراکز درمانی به بهترین کیفیت تامین شد، بلکه برای کل شبکه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشکده های تابعه دانشگاه نیز ماسک تامین و به صورت متمرکز توزیع می کنیم.

وی در خصوص تامین ماسک فیلتردار یا N۹۵، گفت: ماسک فیلتردار یا N۹۵ مورد استفاده در مراکز درمانی باید بدون سوپاپ باشد و نوع سوپاپ دار آن در مراکز و کارخانجات صنعتی کاربرد دارد.

اصلانی با بیان اینکه در هفته اول اسفند ماه روزانه ۲ هزار عدد تولید ماسک N۹۵ درمانی داشتیم درحالی که امروزه بالغ بر ۲۰۰ هزار عدد در شرکت های تولیدی ماسک فیلتردار یا N۹۵ درمانی تولید می کنیم، گفت: هم اکنون تقریبا نیاز نیمی از کشور را تامین می کنیم. همچنین در روزهای اول مشکلات زیادی در مورد قیمت ماسک داشتیم، درحالی که اکنون هر ماسک سه لایه پزشکی به قیمت ۱۳۰۰ تومان در داروخانه ها عرضه می شود.

وی با بیان اینکه تامین و تولید ماسک ها با وزارت صمت است، ولی به خاطر نگرانی هایی که داشتیم خودمان هم نظارت کنیم، تصریح کرد: امروز انواع ماسک از سه لایه پزشکی، ماسک پارچه ای و N۹۵ در استان تولید می شود.

به گزارش ایسنا، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یادآوری اینکه روزهای اول وضعیت ماسک بسیار بد بود و چاره ای جز حرکت به سمت ماسک پارچه ای نداشتیم، افزود: درحال حاضر ماسک سه لایه پزشکی به وفور با قیمت های مصوب در داروخانه ها توزیع می شود، انواع ماسک هم قیمت مصوب تعیین شده دارند که لیست قیمت در کلیه داروخانه ها در معرض دید مردم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تولید ماسک با وزارت صمت است، ولی به عنوان یک مطالبه گر جدی در میدان هستیم، گفت: برای نظارت بر تولید ماسک تیم ۳ نفره ای داریم که یک کارشناس تجهیزات پزشکی از معاونت غذا و دارو، یک کارشناس سازمان صمت و یک قاضی از تعزیرات به این واحدهای مراجعه و بررسی می کنند. البته در زمینه تامین ملت بلون محدودیت داریم چون تنها یک کارخانه در همدان تولید می کند و برای تولید ۵ میلیون قطعه ماسک، روزانه ۳ تن ملت بلون نیاز داریم، درصورتی که کل تولید این کارخانه ۵ تن است، اما تلاش ما این است که ملت بلون مورد نیاز در استان اصفهان تامین شود.

اصلانی همچنین به نظارت بر توزیع ماسک در داروخانه ها اشاره و تاکید کرد: ولی بر ماسک هایی که خارج از داروخانه توزیع می شود نمی توانیم نظارت کنیم و به همین دلیل توصیه می کنم مردم ماسک را از داروخانه ها تهیه کنند.

به گفته وی هم اکنون قیمت مصوب ماسک پارچه ای در اصفهان بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان است که اگر بیشتر از این قیمت فروخته شود باید به اداره کل تعزیرات حکومتی معرفی شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد تامین ضدعفونی کننده ها، گفت: روزهای اول اسفند مصرف یک باره شاید بیش از ۵۰۰ برابر شد، اما از هفته های آخر اسفند به ثبات رسیدیم و عرضه و تقاضا برابر شد. از ابتدای امسال هیچ مشکلی نداریم و حتی اعلام آمادگی برای صادرات  فراورده های ضدعفونی کننده کردیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، در مورد کیفیت ماسک های پارچه ای، اظهار کرد: در جلسات متعددی با حضور متخصصان صنعت نساجی، سازمان صمت و تجهیزات پزشکی استانداردهای مورد نیاز را تعریف کردیم و تولید کنونی ماسک های پارچه ای در اصفهان براساس این استانداردها است. البته ماسک پارچه ای برای مراکز غیر درمانی است و درحال حاضر تولید اصفهان مورد تایید است، اما اگر مردم برخوردی با موارد بی کیفیت داشتند حتما به سامانه ۱۹۰ خبر دهند و موارد خارج از داروخانه را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

اصلانی با اعلام اینکه از ۵۱ شرکت تولیدکننده ماسک در استان، ۱۵ شرکت تذکر گرفته اند، گفت: بر روی جعبه های ماسک کد بهداشتی ثبت شده و ماسک های بدون این کد به هیچ عنوان مورد تایید نیست. البته روزهای اول به خاطر کمبودهایی که داشتیم حتی مجوزهای سه ماهه برای تولید ماسک دادیم ولی در حال حاضر وضعیت بهتر شده است و سخت گیری بیشتری در مورد استانداردها داریم.

وی با اشاره به اینکه تولید ماسک از ابتدای شیوع کرونا تاکنون صد برابر بیشتر شده است، گفت: در روزهای اول دغدغه تامین ماسک داشتیم ولی الان از نظر کمی مشکلی نداریم ولی باید روی کیفیت ماسک های تولیدی کار کنیم و استانداردهای سخت گیرانه اعمال شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه به مرور سخت گیری ها را برای تولید ماسک افزایش داده ایم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه ماسک ها باید حتما کد IRC داشته باشند و در سازمان غذا و دارو ثبت شده باشند و همچنین زنجیره توزیع ماسک رعایت شده باشد در غیر این صورت برای معاونت غذا و دارو به عنوان کالای قاچاق محسوب می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درخصوص کیفیت اقلام ضدعفونی کننده، اظهار کرد: روزهای اول شیوع کرونا نزدیک ۳۸ مجوز برای تولید ضدعفونی کننده صادر کردیم ولی درحال حاضر ۶ شرکت داروسازی در این زمینه مشغول فعالیت هستند و تولید این ۶ شرکت بیش از ۱۰۰ تن در روز است. ضمن اینکه محصولات داروخانه ها را نمونه برداری می کنیم و تمام محصولات موجود در بازار رصد می شود.

اصلانی گفت: حتی یک شرکت تولیدی در استان می تواند نیاز چند استان را تامین کند و بازار ما از مواد ضدعفونی کننده اشباع است.

وی با اشاره به فعالیت ۴۲۰ داروخانه در اصفهان گفت: از این تعداد ۵۰ داروخانه شبانه روزی است و در مجموع ۹۰۰ داروخانه در استان اصفهان به غیر از کاشان و آران و بیدگل فعالیت می کنند، این داروخانه ها درجه بندی می شوند، اما در مجموع داروخانه های انگشت شماری هستند که مشکل دارند. به طوری که در بازدیدی که اخیرا داشتیم ۹۸.۲ درصد داروخانه ها قیمت مصوب ماسک را رعایت کرده بودند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه دو هفته است بحث کمبود انسولین قلمی مطرح است، تصریح کرد: از آبان سال گذشته مشکل کمبود انسولین های قلمی را داشتیم، البته ویال انسولین در شرکت های داروسازی داخلی تولید می شود که در حال حاضر بیشتر صادرات دارند. این درحالی است که تا سال ۹۲ عمده مصرف انسولین کشور به صورت ویال بود، اما از سال ۹۲ به سمت قلم های انسولین سوق پیدا کرد.

وی با بیان اینکه برای تهیه انسولین قلمی ملاک نسخه پزشک است، اظهار کرد: قلم های انسولین به گونه ای است که باید با نسخه پزشک توزیع شود و عرضه بدون نسخه تخلف است. در این مدت حتی یک بیمار نداشته ایم که بدون انسولین مانده باشد. در حال حاضر انسولین قلمی در انبار شرکت های پخش موجود است ولی سهمیه استان مشخص است و باید مدیریت کنیم که داروخانه چه تعداد انسولین براساس نسخه داده و عملکرد داروخانه رصد می شود.

اصلانی در عین حال از پزشکان خواست به سمت تجویز ویال های انسولین بروند که در داروخانه ها مشتری ندارد و تاریخ آنها در حال منقضی شدن است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه رمدسیویر داروی بیمارستانی است که باتوجه به تعداد بیماران مبتلا به کووید۱۹ بستری در بیمارستان و براساس اعلام معاونت درمان توزیع می کنیم، گفت: این دارو به هیچ عنوان با نسخه پزشک توزیع نمی شود و تنها در ۵۹ بیمارستان استان به غیر از کاشان و آران و بیدگل توزیع می شود. در عین حال که در این زمینه کمبودی نداریم و به ثباتی رسیده ایم که حتی می توانیم صادر کننده باشیم، همچنین برای داروی فاویپیراویر هم مشکل خاصی نداریم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ فرد حقیقی در استان مدعی ساخت داروی درمان کرونا شده اند، تصریح کرد: این داروها حتما باید در کمیته علمی کرونای کشور مطرح و بررسی شود و تا کمیته تایید نکند مجوز تولید توسط سازمان غذا و دارو صادر نمی شود.

اصلانی با بیان اینکه ادعای ساخت داروی درمان کرونا در بهمن سال گذشته از اصفهان شروع شد، گفت: از این قبیل ادعاها زیاد داریم ولی باید راستی آزمایی شود، درحالی که اگر دارو اثربخش باشد و عوارض جانبی نداشته باشد مجوز تولید توسط سازمان غذا و دارو صادر می شود ولی تاکنون هیچ کدام از ادعاهای مذکور تایید نشده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ۱۸ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا سفارش داده شده بود که قسمت عمده پول واکسن های سفارش شده به خاطر تحریم های دارویی بلوکه شده است، گفت: ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد و توزیع شد که سهمیه استان اصفهان ۷۵ هزار دوز بود و جمعیت هدف تحت پوشش قرار گرفتند، اما حتی یک عدد واکسن به هیچ داروخانه ای داده نشد، بلکه این سهمیه برای کادر بهداشت و درمان مرتبط با بیماری کووید، مادران باردار، بیماران صعب العلاج، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و زندانیان مشمول بود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه هم اکنون بالغ بر ۹۷ درصد عددی نیاز دارویی کشور در داخل کشور تولید می شود، گفت: کمتر از ۳ درصد عددی داروی مورد نیاز کشور وارد می شود که عمدتا از کشورهای اروپایی، هند و کره جنوبی است که ارز زیادی صرف واردات این داروها می شود، این درحالی است که از نظر تولید داخلی وضعیت خوبی داریم و توانمندی خود را در دوران بیماری کرونا نشان دادیم.

اصلانی وضعیت کمبودهای دارویی استان اصفهان را مشابه وضعیت کشور دانست و افزود: هم اکنون ۱۱ قلم داروی وارداتی در داروخانه های استان نایاب است و ۱۴ قلم دارو نیز کمیاب است.

وی خاطرنشان کرد: برای جبران کمبودهای دارویی در استان و تامین نیازهای بیماران همه داروخانه ها را رصد می کنیم تا بتوانیم داروی مورد نیاز را در اختیار بیماران قرار دهیم.

اصلانی با گلایه از پزشکانی که اصرار بر تجویز داروهای برند خارجی دارند، از پزشکان خواست به تولیدات داخلی کشور توجه بیشتری داشته باشند و بازدیدی از کارخانه های دارویی داشته باشند تا از کیفیت داروهای داخلی مطمئن شوند. برای پزشکان استان اصفهان این آمادگی را داریم که هماهنگی برای بازدید از شرکت های دارویی صورت گیرد تا این مشکل برطرف شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به اینکه مشکل خاصی در مورد تامین داروهای مکمل نداریم، خاطرنشان کرد: براساس مقالات علمی منتشر شده کمبود ویتامین D می تواند فرد را مستعد ابتلا به کرونا کند، اما درحال حاضر این ویروس ناشناخته هیچ دارو، درمان و واکسن موثری ندارد و تنها راه پیشگیری با استفاده از روش های ساده ای مثل استفاده صحیح از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست و شو و ضدعفونی مرتب دست ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha