• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99080502711
  • خبرنگار : 30054

تاریخچه اولین دوچرخه دنیا تا به امروز

تاریخچه اولین دوچرخه دنیا تا به امروز

واژه دوچرخه برای اولین بار در فرانسه در دهه ۱۸۶۰ ابداع شده است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام کراس اسپرت، اولین نوع دوچرخه ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در کشورهای چین، مصر و هند دیده شده و روی سنگ نوشته ها و دیوار نوشته ­ها غارها نقش­ه ایی از آن موجود است.

کلمه دوچرخه در زبان انگلیسی از کلمه یونانی «KYKLOS» گرفته شده و بعدها این ریشه یونانی در زبان لاتین به کلمه «BICYCLE » تبدیل شده است.

 کلمه پیشوند BI به معنی عدد دو و کلمه پسوند CYCLEبه معنی دایره می­ باشد.

در سال ۱۶۹۰ در فرانسه فردی بنام سیوراک اولین فرد در تاریخ جهان بود که سوار بر دوچرخه چوبی خود شد. دوچرخه او را که شاخه­ های عمودی آن روی چرخ ­ها قرار داشت و هر دو چرخ به وسیله یک چوب افقی به هم متصل می­ شد.

اولین دوچرخه جهان، یک اسب چوبی بود

دوچرخه اولیه رکاب نداشت و حرکت آن با کمک فشار پاها بر روی زمین انجام می­شد. اهالی پاریس، دوچرخه سیوراک را اسب چوبی می­ نامیدند.

اسب چوبی گرچه تعجب مردم پاریس را برانگیخته بود اما چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت و تنها فروشنگان دوره­ گرد برای حمل بار از آن استفاده می­ کردند.

ظهور اولین دوچرخه رکابی

اما دوچرخه پدالی کامل در سال ۱۸۱۷ توسط تام بارون فون در شهر کارلسوهه آلمان ساخته شد و یک زین کوچک برای محل نشستن آن قرار داد.  

بدلیل استقبال مردم از دوچرخه های Fendersبه سرعت در چند پایتخت اروپایی به مردم معرفی شد و فردی به نام دنیس جانسون یکی از دوچرخه های فندرس را با خود به کشور انگلستان برد تا از روی آن بسازد و بفروشد. 

تغییرات دوچرخه مک میلان روی اولین دوچرخه

به گزارش فروشگاه ورزشی کراس اسپرت در سال ۱۸۳۴، آهنگر اسکاتلندی به نام Kirkpatrick Macmillan  برای دوچرخه پنجه رکابی طراحی و اختراع کرد تا احتیاجی دگر به فشار پا روی زمین نباشد.

 مک میلان به تدریج و به مت ۵ سال دوچرخه خود را به طوری کامل کرد که می توانست تا ۲۲ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد و حرکت کند.

Macmillanخود به تنهایی با برگزاری نمایش هایی به مردم نشان می داد که وسیله نقلیه او تا چه اندازه مطمئن و بی خطر می باشد، و هم اکنون دوچرخه مک میلان در موزه لندن نگهداری می شود و نمایش عموم گذاشته شده است.

از اولین دوچرخه تا دوچرخه bone shaker پی یر لالمنت

حدود ۳۰ سال بعد از مک میلان اسکاتلندی در سال ۱۸۶۰، میشو کارخانه دار فرانسوی به این وسیله نقلیه جدید علاقمند شد و تصمیم گرفت با ایجاد تغیراتی در دوچرخه مک میلان به وجود بیاورد و آن را در کارخانه ی خود تولید کند، میشو این کار را به مهندسی جوان و خلاق به نام  Pierre Lallement سپرد.

لالمنت قسمت هایی از اولین دوچرخه را که از جنس چوب بود با لوله ها آهنی تعویض کرد و سطح خارجی چرخ های چوبی را با نوارهای لاستیکی پوشاند و این کار وی سبب حرکت روان تر دوچرخه شد.

طی چند سال بعد Lallement دوچرخه ای ساخت که دارای رکاب روی چرخ جلو آن وسیله نقلیه بود.

 لالمنت زمانی که به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد دوچرخه ابداعی خود با رکاب هایی بر چرخ جلو با خود برد و به تولید و فروش این دوچرخه در بازارها آمریکا پرداخت.

این دوچرخه های لالمنت به دوچرخه های "boneshaker" معروف شدند.

دوچرخه متفاوت جیمز استنلی

در سال های دهه ۷۰ قرن هجدهم میلادی در انگلستان دوچرخه ای به بازار معرفی شد که تا حدودی شبیه بون شیکر بود.

این دوچرخه را شخصی به نام جیمز استانلی ساخته بود که چرخ های آن متفاوت از چرخ های دوچرخه لالمنت بود.

به طوری که چرخی بزرگ در جلو دوچرخه و چرخی کوچک در عقب دوچرخه تعبیه کره بود و با یک پدال که در مرکز چرخ جلو کار گذاشته شده بود شروع به حرکت می­ کرد.

اولین دوچرخه با زنجیر چرخ

چند سال بعد از جیمز استانلی مهندس جوانی به نام هاردی لاوسون برای اولین با زنجیر چرخ را به این وسیله ی نقلیه اضافه کرد.

به گفته crosssport این زنجیر به چرخ عقبی دوچرخه وصل می شد و با رکاب زدن توسط فشار پا به گردش این زنجیر موجب به حرکت درآمدن دوچرخه می شد.

اما چون تایر دوچرخه سنگین بود و از لاستیک های توپر ساخته شده بود، سرعت دوچرخه زیاد نبود.

اولین دوچرخه با بلبرینگ در مرکز چرخ

اما با قرار دادن بلبرینگ در مرکز چرخ توسط شخصی به نام توماس سبب شد که سرعت دوچرخه افزایش یابد.

در سال ۱۸۸۱ یک کارخانه تولید چرخ خیاطی شروع به تولید دوچرخه هایی کرده که دو چرخ عقب و جلو آن به یک اندازه بود.

در سال ۱۸۸۹ میلادی فردی به نام  دانلپ از تایرهایی که فضای داخلی آن با هوا پر می­شد برای دوچرخه استفاده کرد. اولین تایری که دانلپ آن را ساخت هم اکنون در موزه ادینبورد در کشور انگلستان نگه داری می شود.  

این تایر قبل از قرار گرفتن در موزه ادینورد، حدود ۵ هزار کیلومتر کار کرده بود. در اواخر سال ۱۸۸۸، گروهبان بلفست برای کمپانی دانلپ لاستیک تویی و رویی دوچرخه را ساخت و از آن زمان تا به حال دوچرخه به صورت امروزی تولید و فروخته می شود. 

ورود دوچرخه به المپیک برای اولین بار

در سال ۱۸۹۶ با شروع اولین دوره بازی های المپیک جدید، مسابقات دوچرخه سواری به عنوان یک رشته ورزش مستقل و جذاب در مسابقات المپیک گنجانده شد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha